روغن پالم چیست؟ / بررسی خطرات و فواید آن

حسام آرین
در سراسر جهان مصرف روغن پالم یا نخل در حال افزایش است. با این حال، مصرف این ماده غذایی بسیار بحث برانگیز است و حواشی پیرامون آن زیاد است. از یک طرف، برخی تحقیقات نشان می دهد روغن پالم برای سلامتی فوایدی دارد، اما در مقابل هم احتمال می رود سلامت قلب را به مخاطره بیندازد، همچنین نگرانی های زیست محیطی مربوط به افزایش مداوم تولید آن نیز وجود دارد. به گزارش هلث لاین، این مقاله نگاهی دقیق به روغن پالم و اثرات آن بر سلامتی و محیط زیست دارد.

در سراسر جهان مصرف روغن پالم یا نخل در حال افزایش است. با این حال، مصرف این ماده غذایی بسیار بحث برانگیز است و حواشی پیرامون آن زیاد است. از یک طرف، برخی تحقیقات نشان می دهد روغن پالم برای سلامتی فوایدی دارد، اما در مقابل هم احتمال می رود سلامت قلب را به مخاطره بیندازد، همچنین نگرانی های زیست محیطی مربوط به افزایش مداوم تولید آن نیز وجود دارد. به گزارش هلث لاین، این مقاله نگاهی دقیق به روغن پالم و اثرات آن بر سلامتی و محیط زیست دارد.

روغن پالم چیست؟

روغن نخل از مغز میوه نخل روغنی به دست می آید. روغن نخل تصفیه نشده به علت رنگ نارنجی مایل به قرمز بعنوان روغن نخل قرمز نیز شناخته می شود. منبع اصلی روغن نخل درخت نخل روغنی آفریقایی بومی آفریقای غربی و جنوب غربی است. استفاده از آن در این منطقه به بیش از 5 هزار سال پیش برمی گردد. نخل روغنی مشابه معروف به نخل روغنی آمریکایی در آمریکای جنوبی یافت می شود، اما به ندرت از نظر تجاری رشد کرده است. با این وجود، برخی اوقات از ترکیب این دو گیاه در تولید روغن پالم استفاده می شود. در سال های اخیر رشد نخل روغنی در جنوب شرقی آسیا از جمله مالزی و اندونزی نیز گسترش یافته است. این دو کشور در حال حاضر بیش از 80 درصد از روغن پالم جهان را تولید می کنند. روغن پالم مانند روغن نارگیل در دمای اتاق نیمه جامد است. با این حال، نقطه ذوب آن 35 درجه سانتیگراد است که به طور قابل توجهی بالاتر از 24 درجه سانتیگراد برای روغن نارگیل است. این به ترکیبات مختلف اسیدهای چرب این دو روغن برمی گردد. ر

وغن پالم یکی از کم هزینه ترین و محبوب ترین روغن ها در سراسر جهان است که یک سوم تولید جهانی روغن گیاهی را به خود اختصاص داده است. توجه به این نکته مهم است روغن پالم را نباید با روغن هسته خرما اشتباه گرفت. در حالی که هر دو از یک گیاه استخراج می شوند، اما روغن هسته خرما از دانه این میوه استخراج می شود که مزایای مختلفی برای سلامتی به همراه دارد.

روغن پالم چگونه استفاده می شود؟

روغن پالم برای پخت و پز استفاده می شود، همچنین به بسیاری از غذاهای آماده نیز اضافه می شود. برخی افراد عطر و طعم آن را شبیه هویج یا کدو تنبل توصیف می کنند. روغن پالم یکی از غذاهای اصلی در غذاهای آفریقای غربی و گرمسیری به ویژه برای غذاهای ادویه دار و تند مناسب است. این ماده اغلب برای تف دادن یا سرخ کردن استفاده می شود زیرا دارای نقطه حرارت بالا تا 232 درجه سانتیگراد است و در زیر حرارت زیاد پایدار می ماند.

روغن پالم را بعضا به عنوان تثبیت کننده به کره بادام زمینی و سایر کره های مغزها نیز اضافه می کنند تا از جدا شدن و نشستن قسمت بالای شیشه جلوگیری کنند. علاوه بر کره مغزها روغن نخل را می توان در چندین ماده غذایی دیگر یافت، از جمله:
غلات
کالاهای پخته شده مانند نان، کلوچه و مافین
شکلات
خامه گیرها
مارگارین
در دهه 1980، روغن پالم در بسیاری از محصولات با چربی های ترانس جایگزین شد زیرا مصرف روغن های گرمسیری ممکن است سلامت قلب را به خطر بیندازد. با این حال، پس از بررسی های انجام شده خطرات سلامتی چربی های ترانس تولیدکنندگان مواد غذایی از سرگیری روغن پالم استفاده کردند، همچنین این روغن در بسیاری از محصولات غیر غذایی مانند خمیر دندان، صابون و مواد آرایشی نیز استفاده می شود. علاوه بر این، می توان از آن برای تولید سوخت بیودیزل استفاده کرد که به عنوان منبع انرژی جایگزین عمل می کند.

ترکیب مواد مغذی روغن پالم

در اینجا محتوای غذایی یک قاشق غذاخوری روغن پالم معادل 14 گرم عبارت است از:
کالری: 114
چربی: 14 گرم
چربی اشباع شده: 7 گرم
چربی اشباع نشده: 5 گرم
چربی غیر اشباع پلی: 1.5 گرم
ویتامین E: 11 درصد از مقدار مواد مغذی مورد نیاز روزانه
تمام کالری روغن نخل از چربی تامین می شود. تجزیه اسیدهای چرب آن 50 درصد اسیدهای چرب اشباع، 40 درصد اسیدهای چرب اشباع نشده و 10 درصد اسیدهای چرب پلی غیر اشباع است. نوع اصلی چربی اشباع موجود در روغن پالم پالمیتیک اسید است که 44 درصد کالری آن را تشکیل می دهد، همچنین حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک و مقادیر کمتری اسید لینولئیک و اسید استئاریک است. رنگدانه نارنجی مایل به قرمز روغن نخل قرمز از آنتی اکسیدان هایی به نام کاروتنوئیدها از جمله بتاکاروتن ناشی می شود که بدن آن را به ویتامین A تبدیل می کند. در روغن نخل قسمت مایع با یک فرآیند تبلور و فیلتر حذف می شود. قسمت جامد باقیمانده در چربی اشباع بالاتر است و دمای ذوب بیشتری دارد.

روغن پالم برای سلامتی فوایدی دارد

روغن پالم با چندین مزیت برای سلامتی از جمله محافظت از عملکرد مغز، کاهش عوامل خطر بیماری های قلبی و بهبود وضعیت ویتامین A در ارتباط است.

سلامت مغز

روغن پالم منبع عالی توکوترینول ها نوعی ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی قوی که از سلامت مغز پشتیبانی می کند. مطالعات در فاز حیوانی و انسانی نشان می دهد توکوترینول های موجود در روغن پالم به محافظت از چربی های اشباع نشده ظریف در مغز، کندی پیشرفت زوال عقل، کاهش خطر سکته مغزی و جلوگیری از رشد ضایعات مغزی کمک می کند. در یک مطالعه 2 ساله روی 121 فرد مبتلا به ضایعات مغزی گروهی که 2 بار در روز توکوترینول های مشتق از روغن پالم مصرف کردند ثابت ماند در حالی که گروهی که دارونما دریافت کردند رشد ضایعه را تجربه کردند.

بیشتر بخوانید:خواص روغن بذر کتان؛ از کاهش کلسترول تا درمان درماتیت آتوپیک

سلامت قلب

روغن پالم به دلیل ایجاد محافظت در برابر بیماری های قلبی اعتبار دارد. اگرچه برخی از نتایج مطالعه مخلوط شده است، اما به نظر می رسد این روغن اثرات مفیدی روی عوامل خطر بیماری های قلبی از جمله کاهش کلسترول LDL “بد” و افزایش کلسترول HDL “خوب” دارد. تجزیه و تحلیل گسترده از 51 مطالعه نشان داد میزان کلسترول LDL و کل در افرادی که رژیم های غذایی غنی از روغن پالم را دنبال می کنند کمتر از افرادی است که رژیم های غذایی با چربی های ترانس یا میریستیک اسید و لوریک مصرف می کنند.

بهبود وضعیت ویتامین A

روغن پالم به بهبود وضعیت ویتامین A در افرادی که دچار کمبود یا در معرض کمبود آن هستند کمک می کند. مطالعات انجام شده روی زنان باردار در کشورهای در حال توسعه نشان داده است مصرف روغن نخل قرمز باعث افزایش سطح ویتامین A در خون، همچنین در نوزادان شیرده آنها می شود. یک مطالعه نشان داد افراد مبتلا به فیبروز کیستیک که در جذب ویتامین های محلول در چربی مشکل دارند پس از 8 هفته مصرف روزانه 2 تا 3 قاشق غذاخوری روغن نخل قرمز افزایش سطح ویتامین A در خون را تجربه کردند، همچنین همچنین نشان داده شده است روغن نخل قرمز به افزایش سطح ویتامین A در بزرگسالان و کودکان خردسال کمک می کند. در حقیقت، مطالعه ای از هند گزارش داد كودكان در سن پیش دبستانی كه 5 میلی لیتر معادل 1 قاشق چای خوری در روز مصرف می كنند در مقایسه با كودكانی كه از مكمل های ویتامین A استفاده می كنند افزایش بیشتری در سطح ویتامین A دارند.

بیشتر بخوانید: با کدام روغن سرخ کنیم؟ نارگیل، زیتون یا حیوانی؟

خطرات روغن پالم برای سلامتی

اگرچه بیشتر مطالعات نشان داده اند روغن پالم اثر محافظتی بر سلامت قلب دارد، اما تعدای از مطالعات نتایج متناقضی را گزارش کرده اند. یک مطالعه در زنان با کلسترول بالا انجام شد که نتایج آن نشان می دهد سطح LDL کوچک و متراکم (sdLDL) نوع کلسترول مرتبط با بیماری قلبی با روغن پالم افزایش می یابد، اما با روغن های دیگر کاهش می یابد. با این حال، ترکیبی از روغن پالم و روغن سبوس برنج سطح sdLDL را کاهش داد. مطالعه دیگر نشان داد sdLDL در گروهی که روغن پالم مصرف می کرد تغییری نکرد در حالی که ذرات بزرگ LDL افزایش یافت. ذرات بزرگ LDL در مقایسه با ذرات کوچک و متراکم LDL کمتر در معرض حمله قلبی قرار می گیرند. مطالعات دیگر افزایش سطح کلسترول LDL را در پاسخ به مصرف روغن پالم گزارش کرده اند. با این حال، در این مطالعات اندازه ذرات LDL اندازه گیری نشده است. توجه به این نکته مهم است که اینها فقط عوامل خطر بالقوه هستند و نه شواهدی مبنی بر اینکه روغن پالم در واقع می تواند باعث بروز بیماری قلبی شود. با این حال، یک مطالعه در فاز حیوانی نشان می دهد مصرف روغنی که بارها و بارها گرم شده است باعث رسوب پلاک در شریان ها می شود زیرا این امر باعث کاهش فعالیت آنتی اکسیدانی روغن می شود.

جنجال در مورد روغن پالم

چندین مسئله در مورد تاثیرات تولید روغن نخل بر محیط زیست، حیات وحش و جوامع وجود دارد. در دهه های گذشته افزایش تقاضا منجر به گسترش بی سابقه تولید روغن پالم در مالزی، اندونزی و تایلند شده است. این کشورها دارای آب و هوای مرطوب و گرمسیری هستند که به طور ایده آل برای پرورش درختان نخل روغنی مناسب هستند. با این حال، به منظور استقرار مزارع نخل روغنی جنگل های گرمسیری در حال نابودی هستند. تجزیه و تحلیل اخیر نشان داد 45 درصد از اراضی جنوب شرقی آسیا از جمله بیش از نیمی از مزارع نخل روغنی در اندونزی و مالزی که در حال حاضر برای تولید روغن نخل استفاده می شود در سال 1990 جنگل بوده است. پیش بینی می شود جنگل زدایی تاثیرات مخربی بر گرم شدن کره زمین بگذارد زیرا جنگل ها با جذب کربن از جو نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه ای دارند. علاوه بر این، تخریب مناظر بومی باعث تغییراتی در اکوسیستم می شود که سلامتی و تنوع حیات وحش را تهدید می کند، همچنین گزارش هایی مبنی بر نقض حقوق بشر توسط شرکت های تولیدکننده روغن پالم از قبیل پاکسازی مزارع کشاورزی و جنگل ها بدون اجازه، پرداخت دستمزد کم، تامین شرایط کاری ناامن و کاهش چشمگیر کیفیت زندگی گزارش شده است. خوشبختانه متخصصان می گویند روش های اخلاقی و پایدارتری وجود دارد. به عنوان مثال، یک تحلیل در سال 2015 نشان داد محدود کردن گسترش مزارع نخل روغنی جدید به مناطق بدون جنگل و کاشت فقط در مناطقی که دارای ذخایر کم کربن هستند انتشار گازهای گلخانه ای را تا 60 درصد کاهش می دهد.
با رعایت دستورالعمل های خاص، از جمله:
بدون پاکسازی جنگل ها یا مناطقی که شامل گونه های در معرض خطر اکوسیستم های شکننده یا مناطق حیاتی برای تامین نیازهای اساسی یا سنتی جامعه هستند.
استفاده قابل توجهی از سموم دفع آفات و آتش سوزی کاهش یافته است.
رفتار عادلانه با کارگران، مطابق با استانداردهای محلی و بین المللی حقوق کار.
اطلاع و مشاوره با جوامع محلی قبل از توسعه مزارع جدید نخل روغنی در زمین هایشان.

در پایان

روغن پالم یکی از روغن های پرکاربرد در جهان است. با این حال، تاثیرات تولید آن بر محیط زیست، سلامت حیوانات وحشی و زندگی مردم بومی بسیار نگران کننده است. اگر می خواهید از روغن پالم استفاده کنید برندهای معتبر را خریداری کنید. علاوه بر این، از آنجا که می توانید از سایر روغن ها و غذاها نیز مزایای سلامتی مشابهی کسب کنید به احتمال زیاد بهتر است از منابع چربی دیگر برای بیشتر نیازهای روزانه خود استفاده کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ