آیا آفتاب گرفتن برای سلامتی ضرر دارد؟

حسام آرین
با همه صحبت ها پیرامون پیدا کردن سایه و استفاده از ضدآفتاب ها حتی در روزهای ابری و فصل زمستان باور اینکه قرار گرفتن در معرض نور خورشدی در دوزهای پایین می تواند مفید باشد سخت است. آفتاب گرفتن که تحت عنوان نشستن یا خوابیدن در آفتاب شناخته می شود برخی اوقات با هدف برنزه شدن اگر به درستی انجام شود دارای برخی مزایای برای سلامتی نیز است.

با همه صحبت ها پیرامون پیدا کردن سایه و استفاده از ضدآفتاب ها حتی در روزهای ابری و فصل زمستان باور اینکه قرار گرفتن در معرض نور خورشدی در دوزهای پایین می تواند مفید باشد سخت است. آفتاب گرفتن که تحت عنوان نشستن یا خوابیدن در آفتاب شناخته می شود برخی اوقات با هدف برنزه شدن اگر به درستی انجام شود دارای برخی مزایای برای سلامتی نیز است.

به طور قطع تفاوت عمده بین 10 دقیقه بیرون از خانه بدون ضدآفتاب و صرف وقت منظم در تخت برنزه وجود دارد. خطرات قرار گرفتن در معرض آفتاب بیش از حد کاملا مستند است. گذراندن وقت در معرض نور خورشید بدون SPF یکی از دلایل ملانوم (وخیم ترین نوع سرطان پوست) است. با این حال، تحقیقات نشان می دهد دوزهای بالای ویتامین D هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید ضمن تبدیل کلسترول به ویتامین D از بروز برخی بیماری ها جلوگیری می کند.

مزایای آفتاب گرفتن

قرار گرفتن در معرض آفتاب به بدن به تولید طبیعی ویتامین D کمک می کند. این ویتامین ضروری است، اما بسیاری از افراد به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنند. کمبود ویتامین D امری شایع است و برخی تخمین ها نشان می دهند یک میلیارد نفر در سراسر جهان از کمبود ویتامین D رنج می برند. دریافت ویتامین D تنها از طریق مواد غذایی سخت است. این ماده مغذی در ماهی و زرده تخم مرغ یافت می شود، اما بیشتر آن از طریق محصولات غنی شده مانند شیر مصرف می شود البته مکمل های آن نیز موجود است. از مزایای نور خورشید و ویتامین D می توان به موارد زیر اشاره کرد:
افسردگی را کاهش می دهد. کاهش علائم افسردگی پس از گذراندن وقت زیر نور آفتاب گزارش می شود. نور خورشید با ترشح هورمون سروتونین در مغز باعث تقویت خلق و خو و ایجاد احساس آرامش می شود. حتی بدون ابتلا به افسردگی هم گذراندن زمان زیر نور آفتاب باعث افزایش روحیه می شود.
خواب بهتر. آفتاب گرفتن به تنظیم ریتم شبانه روزی کمک می کند و هنگام غروب خورشید بدن به طور قابل توجهی خواب آلود می شود.
استخوان های محکم تر. ویتامین D به بدن در جذب کلسیم کمک می کند که ضمن تقویت استخوان ها به جلوگیری از بروز پوکی استخوان و آرتروز کمک می کند.
تقویت سیستم ایمنی بدن. ویتامین D به بدن در مبارزه با با بیماری ها از جمله بیماری های قلبی، اسکلروز عضلانی، آنفلوآنزا و برخی بیماری های خودایمنی و سرطان کمک می کند.
کاهش خطر زایمان زودرس. ویتامین D در برابر زایمان زودرس و عفونت های مرتبط با تولد از زنان محافظت می کند.
به خاطر داشته باشید آکادمی پوست آمریکا توصیه نمی کند از قرار گرفتن در معرض آفتاب به عنوان روش اصلی دریافت ویتامین D استفاده کنید.

آیا آفتاب گرفتن برای شما مضر است؟

به طور قطع آفتاب گرفتن بدون خطر نیست. گذراندن مدت زمان زیاد در آفتاب منجر به بثورات پوستی ناشی از تابش آفتاب می شود که برخی اوقات جوش گرمایی نامیده می شود که قرمز رنگ همراه با خارش است. قرار گرفتن در معرض آفتاب می تواند منجر به آفتاب سوختگی شود که دردناک است حتی در برخی افراد باعث ایجاد تاول می شود و تمام قسمت های بدن حتی لب ها را نیز تحت تاثیر قرار می دهد بگذارد. آفتاب سوختگی در اواخر زندگی ممکن است منجر به ملانوما شود.
فوران نور چند شکلی که به آن مسمومیت خورشید نیز می گویند در نتیجه گذراندن مدت زمان زیاد در آفتاب رخ می دهد. این عارضه به صورت برجستگی های خارش دار قرمز روی سینه، پاها و بازوها ظاهر می شود.

چه مدت می توانید آفتاب بگیرید؟

برخی از متخصصان پوست معتقدند تا زمانی که با قرار گرفتن در معرض آفتاب به طور معمول عارضه ای نداشته باشید می توانید هر روز تا 20 دقیقه بدون ضدآفتاب در معرض نور آفتاب قرار بگیرید، اما بهتر است برای کاهش خطر آفتاب سوختگی 5 تا 10 دقیقه بمانید. البته این زمان بستگی به میزان نزدیک بودن به خط استوا، پاسخ معمول پوست به خورشید و کیفیت هوا متفاوت خواهد بود. کیفیت پایین هوا مقداری از نور فرابنفش را مسدود کند. نتایج برخی تحقیقات نشان می دهد آفتاب گرفتن همزمان به یکباره آسیب دیدگی بیشتری نسبت به قرار گرفتن در معرض آهسته آن در طول زمان دارد.

بیشتر بخوانید:آناناس؛ ارزش غذایی و خواص بینظیر آن برای سلامتی

آیا آفتاب گرفتن به نوزاد متولد شده آسیب می رساند؟

آفتاب گرفتن حین بارداری به دلیل تعریق در گرما منجر به کم آبی بدن می شود، همچنین نشستن در معرض آفتاب برای مدت طولانی ممکن است درجه حرارت مادر و جنین را افزایش دهد. برخی از منابع معتبر نشان می دهند درجه حرارت بالاتر باعث بارداری طولانی تر می شود. ویتامین D در دوران بارداری گزینه بسیار مهمی است. تحقیقات نشان می دهد دریافت روزانه 4 هزار واحد بین المللی ویتامین D بیشترین مزایا را دارد. برای جلوگیری از بروز خطرات بالا با پزشک خود در مورد اینکه چگونه می توانید در صورت بارداری برای دریافت مقدار مناسب ویتامین D مشورت کنید.

نکات و اقدامات احتیاطی برای آفتاب گرفتن

روش هایی برای آفتاب گرفتن با خیال راحت وجود دارد. از کرم ضدآفتاب با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید و آن را 15 دقیقه قبل از بیرون رفتن روی پوست خود بمالید. اطمینان حاصل کنید بدن خود را حداقل با یک اونس کامل ضدآفتاب می پوشانید، همچنین فراموش نکنید باید با روش مناسبی از موها، دست ها، پاها و لب های خود نیز در مقابل نور خورشید محافطت کنید.
از تخت های برنزه کننده استفاده نکنید، گذشته از خطرناک بودن اکثر تخت های برنزه به سختی دارای نور فرابنفش برای تحریک تولید ویتامین D هستند.
هنگام گرم شدن در سایه استراحت کنید.
اگر مدت زمان طولانی را در آفتاب سپری می کنید آب فراوان بنوشید.
گوجه فرنگی بخورید که حاوی مقدار زیادی لیکوپن است که بر اساس ادعای برخی تحقیقات از قرمزی پوست در برابر اشعه فرابنفش جلوگیری می کند.

بیشتر بخوانید:چه عواملی خطر ابتلا به لوپوس را افزایش می دهند؟

جایگزین های آفتاب گرفتن

آفتاب گرفتن یکی از روش های استفاده از فواید آفتاب است، اما این تنها راه حل نیست. اگر نمی خواهید زیر آفتاب دراز بکشید، اما در عین حال می خواهید از مزایای آن بهره مند شوید می توانید:
بیرون ورزش کنید
30 دقیقه پیاده روی کنید
هنگام رانندگی پنجره ها را باز کنید
دورتر از کار خود پارک کنید و مابقی مسیر تا محل کار را راه بروید
یک وعده غذا در فضای باز بخورید
مکمل ویتامین D مصرف کنید
غذاهای غنی از ویتامین D بخورید

در پایان

تحقیقات نشان می دهد آفتاب گرفتن و گذراندن وقت در آفتاب فوایدی زیادی برای سلامتی دارد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید باعث تقویت خلق و خو در نتیجه خواب بهتر می شود، ضمن کمک به تولید ویتامین D باعث تقویت استخوان ها می شود و می تواند به مبارزه با بیماری های خاص کمک کند.

با این حال، به دلیل خطرات مرتبط با قرار گرفتن زمان بیش از حد در معرض آفتاب باید این زمان را محدود کنید و از کرم ضدآفتاب با SPF30 یا بالاتر استفاده کنید. آفتاب گرفتن بدون محافظت کافی منجر به جوش های ناشی از تابش آفتاب، آفتاب سوختگی و احتمال بیشتری برای ابتلا به ملانوم شود.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ