دلیل خارش آلت تناسلی زنان در شب

حسام آرین
خارش آلت تناسلی زن آزاردهنده است و می تواند خواب فرد را در شب مختل کند. اگرچه برخی از شرایطی که باعث خارش بخش بیرونی دستگاه تناسلی زنانه می شود ممکن است در شب تشدید شود.

خارش آلت تناسلی زن آزاردهنده است و می تواند خواب فرد را در شب مختل کند. اگرچه برخی از شرایطی که باعث خارش بخش بیرونی دستگاه تناسلی زنانه می شود ممکن است در شب تشدید شود.

به گزارش مدیکال نیوزتودی، به خواندن مطلب ادامه دهید تا با برخی از دلایل عمده چرایی خارش آلت زنانه و تشدید آن در شب، همچنین روش های تسکین آن آشنا شوید.

علل

دلایل احتمالی خارش آلت زنانه در شب عبارتند از:

واژینوز باکتریال

بر اساس اعلام مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، واژینوز باکتریایی شایع ترین عفونت واژن در زنان بین سنین 15 تا 44 سال است. باکتری ها به طور طبیعی در واژن وجود دارند، اما رشد بیش از حد آنها منجر به واژینوز باکتریایی می شود. این عفونت بیشتر بین افرادی که از نظر جنسی فعال هستند شایع است. علائم رایج آن عبارتند از:
درد، خارش یا سوزش
سوزش ادرار
ترشحات واژن سفید یا خاکستری
خارش آلت زنانه
بوی شدید ماهی به ویژه بعد از رابطه جنسی
واژینوز باکتریال به طور معمول به درمان نیاز دارد، بنابراین بهتر است در مورد این علائم با پزشک صحبت کنید.

عفونت های مخمری

واژن به طور طبیعی حاوی قارچی به نام کاندیدا است که به طور معمول مشکلی ایجاد نمی کند. با این حال، اگر تغییر در محیط باعث عدم کنترل شود کاندیدا باعث ایجاد عفونت مخمری می شود. تغییراتی که روند عفونت را تسهیل می کنند به طور معمول در سیستم ایمنی بدن رخ می دهد یا شامل مصرف برخی داروها یا سطح هورمون ها می شود. علائم عفونت مخمر واژن شامل موارد زیر است:
درد هنگام رابطه جنسی
درد واژن یا خارش
ناراحتی، درد یا سوزش هنگام ادرار کردن
ترشح غیرطبیعی ضخیم و سفید از واژن
اگر این علائم برای نخستین بار رخ دهد بهتر است به پزشک برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید. درمان های بدون نسخه و نسخه ای برای عفونت های مخمری در دسترس هستند.

آلرژن ها و محرک ها

بسیاری از مواد حساسیت زا و تحریک کننده باعث خارش آلت تناسلی زنان می شوند. تحریک کننده ها به طور معمول علائم را به سرعت ایجاد می کنند در حالی که تولید مواد آلرژی زا ممکن است چند روز طول بکشد. برخی از مواد حساسیت زا و تحریک کننده های رایج که باعث خارش آلت تناسلی زنان می شوند عبارتند از:
لباس تنگ
صابون
اسپرم کش
لباس زیر نایلونی
عطرها
کاندوم لاتکس
حمام حباب
روان کننده ها
پودر لباس شویی
دوش گرفتن
پودر تالک
دستمال مرطوب نوزاد
مصرف برخی از داروها
آستر زیر شلواری

عفونت های مقاربتی

برخی از عفونت های مقاربتی (STIs) از جمله شپش عانه و تریکومونیازیس باعث خارش واژن می شوند. شپش اغلب باعث خارش آلت تناسلی زنان می شود که در شب تشدید می شود. اغلب احتمال می رود هنگام خودآزمایی شپش عانه مشاهده شود، اما بهتر است برای تشخیص درست به پزشک مراجعه کنید.

تریکومونیازیس به عنوان یکی دیگر از بیماری های مقاربتی باعث خارش آلت تناسلی زنان می شود و مانند برخی دیگر از بیماری های مقاربتی همیشه با بروز علائم همراه نیست. برخی از علائم آن شامل موارد زیر است:
احساس سوزش در اندام تناسلی
بوی نامطبوع واژن
خارش واژن یا فرج
لکه بینی غیرطبیعی
پزشک به طور معمول آنتی بیوتیک برای درمان تریکومونیازیس تجویز می کند.

بیشتر بخوانید:سیگاری ها این مواد غذایی را بیشتر مصرف کنند

لیکن اسکلروزوس

لیکن اسکلروزوس یک بیماری پوستی مزمن است. تقریبا در هر جایی از بدن ممکن است رخ دهد اما بیشتر در دستگاه تناسلی و مقعد مشاهده می شود. لیکن اسکلروزوس با نازک شدن پوست منجر به تحریک، خارش و تاول می شود. در ابتدا لیکن اسکلروزوس ممکن است هیچ علائمی نداشته باشد. با این حال، با پیشرفت بیماری برخی از علائم زیر ممکن است ظاهر شود:
خارش آلت تناسلی زنان
درد همراه با ادرار
درد هنگام مقاربت
خارش مقعدی یا خونریزی
تاول
علت دقیق بروز لیکن اسکلروز هنوز مشخص نشده است. با این حال، این بیماری ممکن است ناشی از عدم تعادل هورمون ها یا ناشی از یک اختلال ایمنی باشد.

لیکن پلان

لیکن پلان یک پاسخ ایمنی غیرطبیعی است که هنگامی که سیستم ایمنی بدن شروع به حمله به غشاهای مخاطی و پوستی می کند رخ می دهد.

این عارضه بسیاری از قسمت های مختلف بدن از جمله آلت تناسلی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. هنگام ظاهر شدن لیکن پلان داخل واژن به طور معمول به صورت لکه های سفید یا زخم های دردناک ظاهر می شود. اگر در قسمت خارجی واژن ظاهر شود به صورت برجستگی های خارش دار، صاف، قرمز یا بنفش رنگ بروز پیدا می کند.

اگزما یا درماتیت

درماتیت آلت تناسلی زنان زمانی رخ می دهد که فرج دچار خارش و التهاب شود و ممکن است این ناحیه قرمز یا رنگی به نظر برسد. گرما، رطوبت یا تحریک کننده ها باعث درماتیت می شوند، اما اگزما نیز می تواند باعث بروز درماتیت می شود.

اگزما به عنوان یک بیماری پوستی طولانی مدت باعث خشکی، ترک خوردگی، پوسته پوسته شدن و خارش پوست می شود. این عارضه روی هر قسمت از بدن از جمله دستگاه تناسلی تاثیر می گذارد.

اگر خارش ناشی از اگزما یا درماتیت در شب تشدید شود این عارضه به دلیل خشکی بیش از حد پوست یا عرق باعث تحریک آن می شود. فرد اغلب می تواند با استفاده از آب و صابون ملایم علائم را کاهش دهد.

بیشتر بخوانید:میکروب‌های روده، مفید برای حفظ سلامت بدن

پسوریازیس

پسوریازیس به عنوان یک بیماری خود لکه های خشک، دردناک و خارش دار روی آلت تناسلی زنان و ناحیه اطراف آن ایجاد می کند. در موارد نادر حتی می تواند داخل واژن نیز ایجاد شود. نوعی پسوریازیس به نام پسوریازیس معکوس بیشتر در آلت تناسلی زنان مشاهده می شود، اما خشکی خطر تشکیل پلاک را افزایش می دهد، همچنین خارش علائم شدیدتری ایجاد می کند.

سرطان آلت تناسلی زنان

در موارد بسیار نادر خارش آلت تناسلی زنان نشانه ای از سرطان آلت زنانه است. انواع سرطان و شرایط پیش سرطانی که می توانند باعث خارش در اطراف آلت زنانه شوند عبارتند از:
سرطان داخل اپيتليومي فرج
سرطان سلول سنگفرشی تهاجمی ولو
ملانوم ولو
بیماری پاژه که روی پستان ها نیز رخ می دهد
سرطان سلول سنگفرشی تهاجمی و ملانومای ولو نیز علائمی مانند توده، درد یا خونریزی خارج از چرخه قاعدگی معمول ایجاد می کند. بسیاری از افراد مبتلا به سرطان داخل اپیتلیومی فرج علائم اولیه را تجربه نمی کنند. در صورت بروز تنها علائم به طور معمول خارش مداوم است. اپیتلیومی در ابتدا سرطان نیست، اما با گذشت زمان منجر به سرطان می شود.

درمان های خانگی

افراد می توانند چندین روش درمان خانگی را برای کمک به تسکین خارش امتحان کنند. با این حال، مگر اینکه خارش به وضوح به دلیل آلرژن یا تحریک کننده باشد بهتر است برای تشخیص و درمان به پزشک مراجعه کنید. برخی از درمان های خانگی که به کاهش خارش در شب کمک می کنند عبارتند از:
قبل از خواب حمام بلغور جو دوسر داشته باشید
استفاده از کرم های ضدخارش موضعی روی آلت تناسلی
قرار دادن کیسه های یخ داخل حوله ای پیچیده شده روی آلت
استفاده از آنتی هیستامین موضعی
درمان های ضدقارچی بدون نسخه برای عفونت های مخمری

درمان های پزشکی

علت اصلی بروز خارش آلت تناسلی در شب نوع درمان آن را تعیین می کند. در موارد واژینوز باکتریایی و تریکومونیازیس پزشک به احتمال زیاد برای بهبود عفونت آنتی بیوتیک تجویز می کند. اگر خارش ناشی از عفونت مخمری باشد پزشک ممکن است یک گزینه درمانی بدون نسخه یا داروی قوی تری را تجویز کند.

اگر علت خارش یک واکنش آلرژیک باشد پزشک برای تسکین علائم آنتی هیستامین تجویز می کند. کورتیکواستروئیدها یا داروهای خوراکی به جلوگیری از پاسخ سیستم ایمنی بدن که باعث لیکن پلان می شود کمک می کنند، همچنین پزشک ممکن است آنتی هیستامین ها را تجویز کند.

اگر خارش در اثر شپش رخ دهد فرد باید حشرات و تخم های آنها را از بین ببرد سپس تمام لباس ها و ملافه ها را کاملا بشوید. در موارد لیکن اسکلروزوس پزشک برای کمک به کاهش درد استروئیدهای موضعی، تزریق استروئید یا داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای را تجویز می کند.

درمان بیماری های زمینه ای مانند پسوریازیس یا اگزما با کرم های نرم کننده و داروهای موضعی به تسکین علائم کمک می کند. بسیاری از گزینه های درمانی دیگر از جمله فوتوتراپی، کورتیکواستروئیدها و مکمل های ویتامین D برای این شرایط وجود دارد. پزشکان به طور موردی سرطان را درمان می کنند. برنامه درمانی شامل موارد زیر است:
عمل جراحي
داروهای موضعی
شیمی درمانی
پرتودرمانی

خلاصه

خارش آلت تناسلی از جمله خارشی که در شب تشدید می شود اغلب نتیجه واکنش آلرژیک یا بیماری است که نیاز به درمان دارد. افراد باید برای درمان خارشی که بهبود نمی یابد یا علائم دیگری بروز پیدا می کند به پزشک مراجعه کنند. در بیشتر موارد درمان باعث می شود فرد از شر عفونت یا بیماری خلاص و خارش نیز برطرف شود.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ