تفاوت بین علائم خفیف و شدید کرونا

حسام آرین
شاید موارد ابتلا به ویروس کرونا نزولی شده باشد، اما هنوز هم نمی توان ویروس را نادیده گرفت زیرا موارد جدیدی از ابتلا هنوز هم به صورت روزانه در حال ثبت است. به همان اندازه که تشخیص هشدار علائم فوری عفونت مهم است، همچنین تشخیص فرد کرونا مثبت برای تمایز بین علائم خفیف و شدید نیز مهم است.

شاید موارد ابتلا به ویروس کرونا نزولی شده باشد، اما هنوز هم نمی توان ویروس را نادیده گرفت زیرا موارد جدیدی از ابتلا هنوز هم به صورت روزانه در حال ثبت است. به همان اندازه که تشخیص هشدار علائم فوری عفونت مهم است، همچنین تشخیص فرد کرونا مثبت برای تمایز بین علائم خفیف و شدید نیز مهم است.

چگونه می توانید علائم خود را تشخیص دهید؟

با توجه به اینکه بیشتر افراد در روز نخست علائم مشابهی دارند دانستن اینکه چه علائم و زمانی عفونت از نظر ماهیت شدید است گیج کننده باشد. با رشد همه گیری علائم جدید و غیرمعمولی نیز کشف شده است که نباید به راحتی از آنها غافل شد، بنابراین دانستن ماهیت عفونت برخی اوقات میزان خفیف یا خطرناک بودن آن می تواند تفوات ایجاد کند و به شما در مدیریت بهتر وضعیت خود کمک کند، همچنین می تواند شما را برای پیگیری علائم قابل توجه هوشیارتر کند.

در اینجا تفاوت شروع علائم کرونا در طول موج اول و موج های بعدی وجود دارد، بنابراین جدا از علائم کلاسیک چگونه واقعا می توانید خفیف یا شدید بودن عفونت خود را تشخیص دهید؟ به گزارش تایمزسوفاندیا، اگر چنین است از همان ابتدا باید به کدام علائم توجه کنید؟ و در صورت پیشرفت علائم چه باید بکنید؟

موارد خفیف کرونا: آنچه انتظار می رود در اینجا است

به طور طبیعی بیشتر موارد ابتلا به ویروس کرونا خفیف است و بیشتر افرادی که از یک دوره خفیف عفونت رنج می برند با قرنطینه در خانه بهبود می یابند. بر اساس اظهارات پزشکلان 80 درصد موارد ابتلا به کرونا خفیف است. در حال حاضر اکثر افرادی که به کرونای خفیف مبتلا هستند تحت مراقبت در خانه بهبود می یابند و نیازی به بستری در بیمارستان ندارند. علائم رایج بیماری می تواند از طریق عفونت تنفسی، ویروسی یا آنفلوانزا مانند شروع شود.

با این حال، لازم به یادآوری است علیرغم وجود علائم مشترک نشانه های کرونا سخت تر است و آسیب های جدی تری به بدن وارد می کنند. حتی در صورت ابتلای خفیف به کرونا احتمال می رود آثار ماندگاری در بدن برجای بگذارد و قبل از بهبودی کامل دوران نقاهت مدتی طول می کشد.

از هر 5 نفر یک نفر مبتلا به کرونای خفیف یک هفته پس از آزمایش منفی احساس بیماری می کند. داشتن کمتر از 5 علامت به طور معمول نشانگر آن است که عفونت کرونا خفیف است (توجه داشته باشید ، ممکن است در مورد همه افراد اینطور نباشد). در اینجا برخی از رایج ترین موارد گزارش شده وجود دارد:
– سرفه خشک، گلودرد یا آبریزش بینی و احتقان
– تب و لرز
– خستگی حاد یا خستگی
– از دست دادن بویایی و چشایی
– درد و سردرد
– اسهال، حالت تهوع یا استفراغ
بیماران مبتلا به کرونای خفیف یا متوسط احتمال می رود علائمی مانند چشم صورتی، وزوز گوش، خشکی دهان نیز داشته باشند که در حال حاضر به عنوان علائم جدید عفونت شناخته می شوند. فردی با کرونای خفیف ممکن است چند تا یا همه این علائم را داشته باشد شدت علائم نیز می تواند متفاوت باشد.

بیشتر بخوانید:مواد غذایی توصیه شده برای قبل و بعد از واکسن کرونا

در عفونت شدید کرونا چه اتفاقی می افتد؟

به یاد داشته باشید موارد شدید ابتلا به کرونا به ندرت با علل زمینه ای، فاکتور سن، خطر ابتلا به بیماری همراه می شود. عوامل خطرساز برای همان موارد شامل دیابت، سطح کلسترول بالا، نارسایی کلیه، سیستم ایمنی ضعیف، چاقی، مشکلات مزمن تنفسی و پیری است.

افرادی که از یک دوره شدید کرونا رنج می برند احتمال بستری در بیمارستان نسبت به افرادی که از عفونت خفیف تری برخوردار هستند بیشتر است. یک تمایز اساسی برای بیماران در بهبود می تواند توجه به شدت و ماهیت بروز علائم باشد. افرادی که از کرونای شدید رنج می برند علائم بیشتری نسبت به علائم کرونای خفیف تر دارند و شدت آن در طرف بالاتر بوده و مبارزه با آن سخت تر است. مقابله با علائم شدید به طور معمول نشانه این است فردی با گسترش سریع عفونت با خطر بیشتر عوارض دست و پنجه نرم می کند.

جدا از اینکه از علائم ذکر شده در بالا (تب شدید که برای مدت طولانی تری ادامه می یابد بی حالی، درد شدید، علائم وحشتناک دستگاه گوارش و غیره) رنج می برد، همچنین فرد بیشتر در معرض علائم دستگاه تنفسی فوقانی و تحتانی است، مانند:
– نوسان سطح اکسیژن
– درد قفسه سینه
– تحریک پوست و بثورات
– تنگی نفس یا دشواری در تنفس
– التهاب مزمن روده و علائم گوارشی
– گیجی
– افزایش خطر تشنج و سکته مغزی
– افزایش خطر لخته شدن خون
این علائم ممکن است به جای اینکه از بین بروند از همان ابتدا به صورت جمعی بروز کنند یا با گذشت زمان تشدید شوند.

آیا روزهای خاصی برای پیگیری در طول دوره نقاهت وجود دارد؟

فرد مبتلا به کرونا طی 14 روز یعنی دوره کمون روند بهبودی را طی می کنند. با این حال، روزهایی در طول دوره نقاهت وجود دارد که ب توجه ویژه ای نیاز دارند. بیماران مبتلا به هر نوع کرونا باید پیگیری لازم و شدت علائم را در روزهای 1، 3، 5،7 و 10 داشته باشد. اگر علائم در روز پنجم بهبود نیافته باشند می تواند نشانه ای از طوفان سیتوکین باشد که در حال افزایش است و ممکن است وضعیت را تشدید کند.

بیشتر بخوانید:علائم ویروس کرونا که بیماران دیابتی باید مراقب آن باشند

در صورت تشدید علائم “خفیف” چه کاری باید انجام دهید؟

در بسیاری از موارد همانطور که در حال حاضر مشاهده می شود، متاسفانه موارد نیز ممکن است بدتر شوند. علائم جدید ظاهر یا علائم موجود بدتر می شوند. در روز پنجم اگر بهبودی در علائم مشاهده نشد ممکن است به مراقبت پزشکی نیاز باشد. برخی از علائمی که نیاز به بستری فوری در بیمارستان دارند عبارتند از:
– تغییر رنگ لب ها / پوست رنگ پریده
– سطح اکسیژن زیر 90
– تبی که پایین نمی آید یا تب مداوم بالا
– علائم ذهنی
– تنگی نفس یا هیپوکسی
– دشواری در درک انجام وظایف اساسی
– تغییر ضربان قلب
– مشکل در دفع مدفوع
– کاهش شدید اشتها

آیا تفاوتی بین موارد شدید و مهم کرونا وجود دارد؟

برخی بیماران که از کرونای شدید رنج می برند ممکن است دچار ARDS (سندرم دیستری تنفسی حاد) شوند که کیسه های هوا ملتهب شده و مایعات جمع می شوند و سیستم را برای انجام وظیفه دشوار می کند. افراد مبتلا به کرونا در وضعیت بحرانی نیاز به مراقبت ویژه دارند زیرا خطر عوارض تهدید کننده زندگی از جمله سپسیس شدید آنها را تهدید می کنند.

به یاد داشته باشید هر 2 مورد شدید و مهم ابتلا به کرونا نیاز به درمان در بیمارستان دارند. با این حال، شدت کرونا بسیار مهم است و نیاز به پشتیبانی از ونتیلاتور را برجسته می کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ