آیا تخم کتان در لاغری تاثیر دارد؟

حسام آرین
تخم کتان، ابرغذای ارزشمند به دلیل محتوای بالای مواد مغذی و فواید شگفت انگیز برای سلامتی شناخته می شود. دانه های ریز قهوه ای رنگ اخیرا محبوبیت فوق العاده ای پیدا کرده اند، اما در واقع آنها به عنوان یکی از قدیمی ترین محصولات از ابتدای تمدن کشت می شوند. این دانه های کوچک سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و لیگنان […]

تخم کتان، ابرغذای ارزشمند به دلیل محتوای بالای مواد مغذی و فواید شگفت انگیز برای سلامتی شناخته می شود. دانه های ریز قهوه ای رنگ اخیرا محبوبیت فوق العاده ای پیدا کرده اند، اما در واقع آنها به عنوان یکی از قدیمی ترین محصولات از ابتدای تمدن کشت می شوند.

این دانه های کوچک سرشار از اسیدهای چرب امگا 3، فیبر و لیگنان باعث بهبود هضم، کاهش خطر بیماری های قلبی، دیابت نوع 2 و سرطان می شوند. جدا از این، این دانه ها به تسریع روند کاهش وزن نیز کمک می کنند.

به گزارش تایمزسوفاندیا، بسیاری از افرادی که قصد کاهش وزن دارند تخم کتان را به برنامه غذایی خود می گنجانند تا متابولیسم را تسریع کرده و مقداری وزن کاهش دهند، اما برای بهره مندی بیشتر از فواید این دانه ها باید آنها را به روش صحیح مصرف کنید.

ارزش غذایی تخم کتان

تخم کتان دارای اسیدهای آمینه با کیفیت بالا و سرشار از پروتئین است. از دیگر مواد معدنی مهم موجود در دانه های ریز می توان به تیامین، مس، مولیبدن، منیزیم، فسفر، فرولیک اسید، گلیکوزیدهای سیانوژنیک، فیتواسترول ها و لیگنان ها اشاره کرد.

تخم کتان چگونه به کاهش وزن کمک می کند؟

برای کاهش وزن مصرف منابع پروتئینی گزینه مهمی است و هیچ چیز بهتر از تخم کتان نیست. 100 گرم تخم کتان حاوی 18 گرم پروتئین است. این ماده مغذی ضروری به ترمیم سلول ها و ساخت عضلات کمک می کند.

دانه قهوه ای رنگ ریز با فیبر موسوم به موسیلاژ پر می شود که مصرف فیبر به سرکوب گرسنگی کمک کرده و مانع از سواستفاده در ناهنجاری ها می شود.

نتایج مطالعات نشان می دهد افزودن روزانه یک قاشق چای خوری پودر تخم کتان به رژیم غذایی باعث کاهش وزن در افراد دارای اضافه وزن و چاقی می شود.

بیشتر بخوانید:هر آنچه که باید درباره سرخک بدانید

سایر فواید مصرف تخم کتان

تخم کتان سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 به حفظ سلامت قلب و کاهش سطح کلسترول بد کمک می کنند. افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند نیز می توانند برای کنترل فشار خون خود آن را مصرف کنند. مطالعات نشان می دهد نخم کتان به کاهش خطر ابتلا به سرطان و کاهش التهاب در بدن نیز کمک می کنند.

بیشتر بخوانید:رژیم غذایی افراد مبتلا به کم کاری تیروئید

نحوه مصرف آن

عناصر:
آب: 1 لیوان
تخم کتان: 1 قاشق غذاخوری
لیمو: 1 قاشق غذاخوری
شکر زرد: 1 قاشق غذاخوری
روش: یک لیوان آب و 1 قاشق غذاخوری تخم کتان خرد شده را به یک ظرف گود اضافه کنید. اجازه دهید 2 تا 3 دقیقه آب بجوشد سپس گاز را خاموش کرده و نوشیدنی را داخل یک فنجان بریزید. برای بهبود طعم و مزه 1 قاشق غذاخوری آب لیمو و شکر زرد به آن اضافه کنید.

روش صحیح خوردن تخم کتان

تخم کتان به 2 صورت زرد و قهوه ای رنگ وجود دارد. هر دو به یک اندازه برای سلامتی مغذی و مفید هستند. می توانید دانه ها را تفت دهید سپس آسیاب کنید تا پودر شود و این پودر را در یک ظرف ضد هوا نگهداری کنید. یک قاشق چایخوری از این پودر را به سالاد یا اسموتی های خود اضافه کنید.

چه کسی نباید تخم کتان مصرف کند؟

افرادی که از فشار خون پایین، سطح قند خون پایین، یبوست، اسهال، مشکلات هورمونی و خونریزی رنج می برند باید هنگام مصرف تخم کتان مراقب باشند. از مصرف مکمل های حاوی تخم کتان خودداری کنید یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ