روش های طبیعی برای افزایش تمرکز و هوشیاری

حسام آرین
روش های طبیعی زیادی برای افزایش تمرکز و هوشیاری وجود دارد. از روش های درمانی جایگزین گرفته تا داروهای گیاهی، این رویکردهای طبیعی به افزایش بهره وری کمک می کنند، با افزایش سن از سلامت مغز محافظت کرده و سلامت عمومی را بهبود می بخشند.

روش های طبیعی زیادی برای افزایش تمرکز و هوشیاری وجود دارد. از روش های درمانی جایگزین گرفته تا داروهای گیاهی، این رویکردهای طبیعی به افزایش بهره وری کمک می کنند، با افزایش سن از سلامت مغز محافظت کرده و سلامت عمومی را بهبود می بخشند.

تغذیه برای افزایش تمرکز و هوشیاری

به گزارش وری ول مایند، گنجاندن انواع خاصی از مواد غذایی در حفظ تمرکز و هوشیاری کمک می کنند.

ماهی و تخم کتان

تخم کتان و ماهی های چرب مانند قزل آلا و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند. نوعی اسید چرب ضروری که نقشی اساسی در حفظ سلامت مغز ایفا می کند به عنوان مثال گزارش منتشر شده در سال 2013 در “Advances in Nutrition” نشان می دهد اسیدهای چرب امگا 3 به مبارزه با اختلالات مربوط به پیری در عملکرد مغز کمک می کند. علاوه بر این، برخی تحقیقات نشان می دهد اسیدهای چرب امگا 3 در بهبود توجه و تمرکز موثر هستند. در مطالعه منتشر شده در “Neuropsychopharmacology” در سال 2015 مشخص شد مصرف مکمل امگا 3 علائم کم توجهی را در کودکان کاهش می دهد.

غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان

بر اساس یک بررسی تحقیقاتی که در مجله تغذیه اروپا در سال 2013 منتشر شده است مواد مغذی آنتی اکسیدانی در برابر کاهش شناخت به دلیل افزایش سن (یعنی مجموعه توانایی های ذهنی مرتبط با فرایندهایی مانند توجه، حافظه و حل مسئله) از برخی محافظت ها برخوردار هستند. با نگاهی به 10 مطالعه که قبلا منتشر شده اند نویسندگان این مطالعه شواهدی یافتند که نشان می دهد مواد مغذی آنتی اکسیدانی مانند ویتامین C و E به کاهش سرعت کاهش شناخت کمک می کنند.

چای سبز

یک بررسی سیستماتیک از 21 مطالعه منتشر شده در “Phytomedicine “ در سال 2017 نشان می دهد مصرف چای سبز ضمن افزایش قدرت یادگیری و حافظه اضطراب را نیز کاهش می دهد، همچنین یک مطالعه منتشر شده در مجله “Nutrients “ در سال 2014 نیز نشان داد نوشیدن روزانه چای سبز به بهبود عملکرد شناختی کمک می کند.

داروهای طبیعی برای سلامت مغز

تعدادی از داروهای گیاهی نویدبخش یک رویکرد طبیعی برای حفظ تمرکز و هوشیاری هستند. در اینجا نگاهی به حمایت علم از چند تا از این روش های درمانی می اندازیم.

کورکومین

تحقیقات نشان می دهد کورکومین موجود در زردچوبه التهاب عصبی را کاهش می دهد، یک عامل اصلی در پیری مغز و کاهش شناخت است. علاوه بر این، نتایج یک مطالعه در سال 2018 نشان داد کورکومین بر پروتئین تاو مغز تاثیر می گذارد و اثرات ضد آمیلوئیدوژنیک اعمال می کند که نشان می دهد می تواند یک عامل پیشگیری کننده و درمانی در اختلالات مغز تخریب عصبی مانند بیماری آلزایمر باشد.

بیشتر بخوانید:مواد غذایی مفید برای سلامت جنسی مردان و افزایش اسپرم

رزماری

بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله مواد غذایی دارویی در سال 2012 مصرف روزانه گیاه رزماری باعث افزایش عملکرد شناختی و بهبود عملکرد حافظه در افراد مسن می شود. رزمارینیک اسید، ماده فعال رزماری باعث تحریک NRF2 (سیستم آنتی اکسیدانی داخلی سلول ها) و استرس اکسیداتیو را در پیری مغز کاهش می دهد، بنابراین از پیری و انحطاط جلوگیری می کند. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد باعث کاهش پلاک های آمیلوئید در مغز نیز می شود.

شیوه های زندگی برای تمرکز بهتر

عادات و سبک زندگی به شما در حفظ تمرکز و هوشیاری کمک می کنند.

خواب کافی

تحقیقات زیادی نشان می دهند کمبود خواب تاثیر منفی بر عملکرد شناختی از جمله اثرات مخرب بر تمرکز و حافظه دارند.

ورزش کردن

مطالعه منتشر شده در مجله نورولوژی در سال 2010 نشان می دهد پیاده روی حداقل 6 مایل در هفته حافظه را در بزرگسالان مسن حفظ می کند، همچنین این مطالعه نشان داد ورزش منظم به مقابله با جمع شدگی مربوط به روند پیری در اندازه مغز نیز کمک می کند.

بیشتر بخوانید:صحبت های بهرام شاه محمدلو در خندوانه

مدیریت استرس

استرس نیز مانند کمبود خواب روی تمرکز و هوشیاری تاثیرگذار است، بنابراین استرس روزمره کنترل نشده تا حد زیادی عملکرد شناختی را مختل می کند.

تکنیک های ذهن و بدن برای افزایش تمرکز

تکنیک های ذهنی و ذاتی زیر نه تنها برای تسکین استرس مفید هستند بلکه می توانند به شما در حفظ تمرکز و هوشیاری نیز کمک کنند.

مراقبه

در مطالعه ای روی 40 دانشجوی کارشناسی (منتشر شده در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم ایالات متحده آمریکا در سال 2007)، محققان مشاهده کردند 5 روز آموزش 20 دقیقه ای مدیتیشن به بهبود توجه، همچنین کاهش اضطراب، خشم و افسردگی و خستگی کمک می کند.

تای چی

مروری بر 9 مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی پیشگیری آمریکا در سال 2015 نشان می دهد تای چی به بهبود توجه، حافظه، تمرکز و سایر ویژگی های توانایی شناختی در بزرگسالان سالم کمک می کند.
مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ