دیس سومنیا یا بدخوابی چیست؟

حسام آرین
بدخوابی یا دیس ‌سومنیا گروهی از اختلالات خواب است که در آن اختلال در به خواب رفتن یا در تداوم خواب وجود دارد. بدخوابی توسط خواب بیش از حد (خواب آلودگی روزانه یا خواب طولانی مدت شبانه) یا بی خوابی (عدم توانایی خواب) گروه بندی می شوند.

بدخوابی یا دیس ‌سومنیا گروهی از اختلالات خواب است که در آن اختلال در به خواب رفتن یا در تداوم خواب وجود دارد. بدخوابی توسط خواب بیش از حد (خواب آلودگی روزانه یا خواب طولانی مدت شبانه) یا بی خوابی (عدم توانایی خواب) گروه بندی می شوند.

گروه های مختلفی از بدخوابی وجود دارد که می توانند الگوی خواب را تحت تاثیر قرار می دهند که تحت عنوان موارد زیر شناخته می شوند:

اختلالات ذاتی خواب

اختلالات خارجی خواب
اختلالات ریتم شبانه روزی خواب
اختلالات ذاتی خواب
اختلالات ذاتی خواب، شرایط یا اختلالی است که با مکانیسم های داخلی خواب یا مربوط به سایر اختلالات پزشکی مرتبط با خواب است.

بی خوابی روانشناختی

بی خوابی به عنوان نوعی اختلال خواب در آن شما در خوابیدن و خواب ماندن مشکل دارید. بی خوابی یا بدخوابی روانشناختی هنگامی رخ می دهد که نگران هستید و برای اینکه به خواب نروید مضطرب می شوید که باعث شود در مورد خواب استرس داشته باشید که این امر چرخه بی خوابی را تشدید می کند. بی خوابی به طور معمول با ترکیبی از دارو و تغییرات در سبک زندگی درمان می شود.

نارکولپسی

حمله ‌های خواب در ساعات بیداری را حمله خواب یا نارکولپسی می نامند. نارکولپسی به عنوان یکی از اختلالات خواب میل ناگهانی و مقاومت ‌ناپذیر به خواب تلقی می شود.

مبتلایان به حمله خواب در پی هیجان‌ های شدید دچار گرفتگی ماهیچه می ‌شوند. بسیاری از این بیماران به فلج خواب نیز مبتلا هستند.

این اختلال بر توانایی فرد در کنترل چرخه خواب و بیداری تاثیر می گذارد یعنی ممکن است در طول شب خوب نخوابید و در طول روز به طور مکرر خواب آلوده باشید و ناخواسته در زمان های نامناسب بخوابید.

هنوز هیچ درمانی برای ناركولپسی وجود ندارد، اما به طور معمول با تركیبی از داروها و تغییر در شیوه زندگی درمان و مدیریت می شود.

بیشتر بخوانید:هر چیزی که باید در مورد استرس بدانید را اینجا بخوانید

آپنه انسدادی خواب

آپنه انسدادی خواب به عنوان یک اختلال شایع اغلب در نتیجه فروپاشی مجرای هوایی فوقانی هنگام خواب رخ می دهد. این امر باعث ایجاد مکث های مکرر در تنفس می شود که منجر به خروپف و قطع عادت های خواب می شود.

درمان آن شامل تغییر در سبک زندگی مانند جلوگیری از خوابیدن به پشت است، همچنین پزشک ممکن است دستگاه فشار جریان هوای همواره مثبت (CPAP) را برای استفاده هنگام خواب تجویز کند.

سایر اختلالات خواب

اختلالات متعدد دیگری نیز وجود دارد که در گروه اختلالات ذاتی خواب قرار می گیرند از جمله:
بی خوابی
نشانگان کاهش دمی مرکزی
سندرم پای بی قرار
اختلال حرکتی دوره ای اندام

اختلالات خارجی خواب

اختلالات خارجی خواب به دلیل مسائل یا شرایط خارج از بدن مانند محیط، آلرژی یا برخی عادات ایجاد می شود.

بی خوابی ناشی از ارتفاع و آلرژی غذایی

منشا بی خوابی یا بدخوابی حتما روانی نیست، همچنین می تواند به دلیل تغییراتی در بدن به دلیل ارتفاع یا غذایی که خورده اید ایجاد شود. اگر متوجه شدید بی خوابی یا بدخوابی شما ناشی از تغییر ارتفاع یا آلرژی غذایی است می توانید از عوامل تحریک کننده برای جلوگیری از بروز بی خواب یا بدخوابی جلوگیری کنید.

بیشتر بخوانید:جای کره و پنیر در یخچال کجاست؟

بهداشت نامناسب خواب

بهداشت خواب عبارت است از ایجاد روال منظم خواب شامل تغذیه مناسب و ورزش.
در صورت عدم رعایت بهداشت خواب مانند خاموش نکردن تلویزیون هنگام خواب یا نوشیدن قهوه در اواخر شب منجر به بروز اختلالاتی در روند خواب می شوند.

سندرم خوردن شبانه

مشخصه سندرم خوردن شبانه بیش از یک چهارم از تغذیه روزانه بعد از شام است یعنی ساعاتی قبل از خواب اشتها افزایش می یابد که منجر به عدم توانایی خواب به دلیل افزایش مصرف کالری و قند می شود.

اختلالات ریتم شبانه روزی خواب

اختلالات خواب با ریتم شبانه روزی زمانی رخ می دهد که سبک زندگی یا تغییر محیط بر ریتم شبانه روزی طبیعی تاثیر بگذارد. یک مثال کوچک از این موارد زمانی است که در زمستان هوا زودتر تاریک می شود. حتی اگر ساعت خواب معمولی شما 8 یا 9 ساعت در شب باشد احتمال می رود در ساعت 6 بعدازظهر به دلیل تاریک شدن هوا احساس خواب آلودگی کنید. برخی دیگر از نمونه های اختلالات ریتم شبانه روزی خواب عبارتند از:
تغییر منطقه زمانی
شیفت اختلال خواب
اوقات نامنظم بیداری
اختلال در مرحله خواب

در پایان

دیس سومنیا گروهی از اختلالات خواب است که بر چگونگی به خواب رفتن و خواب موثر است. اگر احساس می کنید نمی توانید بخوابید به ویژه در طول روز احساس خواب آلودگی می کنید یا در غیر اینصورت تحت تاثیر ناتوانی در خوابیدن قرار دارید باید به پزشک مراجعه کنید زیرا وی می تواند به شما در تشخیص اختلال خواب و درمان آن کمک کند.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ