راه های طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

حسام آرین
فشار خون بالا یا پر فشاری خون به عنوان یک بیماری خطرناک میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری فشار خون در دیواره عروق به سطح خطرناکی می رسد که با گذشت زمان به قلب آسیب می رساند و جای خود را به مشکلات قلبی مانند سکته […]

راه های طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

فشار خون بالا یا پر فشاری خون به عنوان یک بیماری خطرناک میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری فشار خون در دیواره عروق به سطح خطرناکی می رسد که با گذشت زمان به قلب آسیب می رساند و جای خود را به مشکلات قلبی مانند سکته مغزی و حمله قلبی می دهد.

فشار خون بالا یکی از دلایل اصلی مرگ و ناتوانی در سراسر جهان محسوب می شود. این یک عامل خطر ابتدایی برای بیماری های زیادی از جمله حملات قلبی، سکته های مغزی، نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی، فیبریلاسیون دهلیزی و زوال عقل است.

کنترل فشار خون چنان امر حیاتی به شمار می آید که انجمن قلب و کالج قلب و عروق آمریکا در سال 2017 دستورالعمل های درمانی خود را در این زمینه به روز کرد.

به گزارش هلث لاین، این انجمن خواستار توجه بیشتر به درمان فشار خون شد و تعریف فشار خون طبیعی یا مطلوب را به کمتر از 80/120 میلی متر جیوه کاهش داد.

پزشکان نگران درمان بیش از حد تهاجمی فشار خون هستند

پزشکان در طول تاریخ برای بهینه سازی فشار خون بسیار تلاش کرده اند، با این حال بسیاری از پزشکان تمایلی به تمرکز روی درمان تهاجمی بیش از حد ندارند زیرا این نگرانی وجود دارد کاهش بیش از حد فشار خون منجر به بروز علائم ضعف و خستگی یا سبکی سر و سرگیجه می شود. این علائم به ویژه در بیماران مسن می تواند منجر به بیهوشی با احتمال آسیب یا ناتوانی شود.

کاهش فشار خون همراه با تغییر وضعیت افت ارتواستاتیک فشار خون نامیده می شود. این عارضه به طور معمول هنگامی رخ می دهد که فردی از حالت نشسته به ایستاده تغییر وضعیت می دهد. بسیاری از ما علائم لحظه ای را تجربه کرده ایم پس از خیلی سریع برخاستن تاریکی دید داشته ایم که اغلب اتفاقی کوتاه مدت است و فقط چند ثانیه طول می کشد و به سرعت حل می شود، اما اگر این علائم به اندازه ای شدید باشند یا آنقدر طولانی باشند که خطرناک باشند چه کنیم؟

درمان فشار خون شدید باعث کاهش خطرناک فشار خون نمی شود

یک متاآنالیز اخیر که در نشریه ای پزشکی منتشر شده پنج کارآزمایی را برای بررسی اثر درمان شدید کاهش فشار خون مورد ارزیابی قرار داده است و به این سوال پاسخ دهد آیا درمان تهاجمی فشار خون باعث افت خطرناک آن می شود؟ این تجزیه و تحلیل بیش از 18 هزار شرکت کننده را شامل می شود و کیفیت مطالعه با کمترین تغییر بین آزمایش ها خوب گزارش شده است.

این متاآنالیز، مطالعات تصادفی را که در آن بیماران حداقل به مدت 6 ماه به کنترل فشار خون فشرده، کنترل فشار خون کمتر یا دارونما اختصاص داده شدند مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. این مطالعات هم قرائت فشار خون نشسته و هم ایستاده را مستند کرده و فشار خون ایستاده پس از حداقل یک دقیقه ایستادن نیز انجام شده است.

افت فشار خون ارتواستاتیک به عنوان افت فشار خون ایستاده در فشار خون ایستاده حداقل 20 میلی متر جیوه فشار خون سیستولیک و حداقل 10 میلی متر جیوه فشار خون دیاستولیک (عدد پایین) تعریف شده است. نتایج مطالعه پیام مهمی در خانه برای بیماران و پزشکان آنها فراهم کرد.

کاهش شدید فشار خون با افت فشار خون ارتوستاتیک ارتباطی ندارد و این نتایج باید هنگام دستیابی به اهداف فشار خون پایین به پزشکان آرامش خاطر دهند.

یک نگرانی کمتر هنگام انتخاب درمان فشار خون

با توجه به اینکه آمریکایی ها در طول زندگی بیش از 80 درصد خطر پرفشاری خون دارند بیشتر افراد با فشار خون طبیعی به احتمال زیاد بالاخره دچار فشار خون بالا می شوند، بنابراین اندازه گیری منظم فشار خون برای اطمینان از درمان سریع گزینه ضروری محسوب می شود.

درمان به طور معمول باید با تغییر در سبک زندگی مانند کاهش وزن، ورزش منظم و رژیم غذایی سالم آغاز شود این به معنای محدود کردن مصرف غذاهای فرآوری شده، سدیم و نوشیدن الکل است. البته این تغییرات می توانند تاثیر مهمی بر فشار خون داشته باشند، اما همیشه هم کافی نیستند. در صورت نیاز به دارو می توان بدون نگرانی در مورد افت فشار خون ارتواستاتیک یک روش درمانی را انتخاب کرد.

بیشتر بخوانید:سندرم قلب شکسته چیست؟

درمان فشار خون

کاهش فشار خون با تغذیه سالم و طبیعی

همانطور که در بالا گفته شد فشار خون بالا یکی از رایج ترین بیماری های سبک زندگی محسوب می شود. بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان از فشار خون بالا رنج می برند که بیشترین خطر ابتلا به بیماری های مختلف قلبی به شمار می آید، اما خبر خوب این که با تغذیه سالم و ایجاد تغییرات ساده در سبک زندگی می توان فشار خون را کنترل کرد.

محدوده فشار خون بالا

هنگامی که فشار خون سیستولیک یک فرد (عدد بالایی) بیش از 130 میلی متر جیوه و فشار خون دیاستولیک بیش از 80 میلی متر جیوه باشد فرد به فشار خون بالا مبتلا است. در ادامه چند ماده غذایی برتر برای کنترل فشار خون معرفی می شوند:

میوه های خانواده مرکبات

مرکبات نه تنها برای سیستم ایمنی بدن گزینه عالی محسوب می شوند بلکه اثرات قدرتمندی برای کاهش فشار خون دارند. این گروه از میوه های سرشار از مواد معدنی، ویتامین ها و ترکیبات مختلف به حفظ سلامت قلب کمک می کند و خطر فشار خون را کاهش می دهد. مطالعه ای روی زنان ژاپنی نشان می دهد مصرف روزانه آب لیموترش هنگام جفت شدن با پیاده روی منجر به کاهش فشار خون سیستولیک می شود.

موز

پتاسیم موجود در موز نقش مهمی در کنترل فشار خون بالا ایفا می کند. پتاسیم اثرات سدیم و تنش دیواره رگ های خونی را کاهش می دهد.

ماهی چرب

اسیدهای چرب امگا3 موجود در ماهی های چرب برای حفظ سلامت قلب بسیار مفید هستند. این چربی ها با کاهش التهاب و اکسی لیپین ها، ترکیبات منقبض کننده رگ های خونی به کاهش فشار خون کمک می کنند. مطالعات انجام شده مصرف زیاد اسید چرب امگا 3 را با سطح فشار خون پایین مرتبط دانسته اند.

تخمه کدو تنبل

مواد مغذی موجود در تخمه های کدو تنبل به کنترل فشار خون کمک می کنند. این تخمه ها دارای منیزیم، پتاسیم و آرژنین است که همگی برای آرامش فشار خون و در نتیجه کاهش آن گزینه ضروری محسوب می شوند، بنابراین برای کاهش فشار خون تخمه ها یا روغن کدو تنبل را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

لوبیا و عدس

فیبر، پتاسیم و منیزیم سرشار موجود در لوبیا و عدس به کاهش فشار خون کمک می کنند. نتایج مطالعات مختلف نشان می دهند گنجاندن لوبیا و عدس در رژیم غذایی برای کاهش سطح فشار خون گزینه مفیدی محسوب می شوند. بررسی هشت مطالعه نشان می دهد لوبیا و عدس فشار خون سیستولیک را به میزان قابل توجهی در افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند کاهش می دهند.

توت ها

توت ها به دلیل مزایای مختلف برای سلامتی اغلب به عنوان یک ماده غذایی فوق العاده شناخته می شوند. توت ها از نظر آنتی اکسیدان بسیار غنی هستند و این باعث رنگ جذاب توت ها می شود. آنتی اکسیدان های آنتوسیانین موجود در توت ها ضمن افزایش سطح نیتریک اکسید در خون تولید مولکول های محدود کننده رگ های خونی را کاهش می دهد که به پایین آمدن سطح فشار خون کمک می کند.

پسته

در مورد پسته مانند دیگر مغزها زیاد صحبت نمی شود، اما مصرف پسته با سطح فشار خون سالم ارتباط دارد. پسته دارای مواد مغذی مختلفی از جمله پتاسیم است که به کاهش فشار خون کمک می کند. نتایج بررسی 21 مطالعه نشان داد مصرف پسته بیشترین تاثیر را در کاهش فشار خون سیستولیک و دیاستولیک دارد.

هویج

هویج سرشار از ترکیبات فنلی مانند کلروژنیک اسیدها، پی کوماریک اسید و کافئین است که به شل شدن رگ های خونی و کاهش التهاب کمک می کند که به نوبه خود در کاهش فشار خون نقش بسزایی ایفا می کند، بنابراین می توانید هویج را در تهیه سالادها، سوپ ها یا در خوراک سبزیجات بگنجانید.

بیشتر بخوانید:داروهای خانگی برای واریس

کاهش فشار خون بالا

راهکارهای طبیعی برای کاهش فشار خون بالا

پس از تشخیص فشار خون بالا در صورت عدم درمان این بیماری می تواند کشنده باشد. خوشبختانه روش های متعددی برای کنترل سطح فشار خون وجود دارد. داروها تنها یک راه برای کنترل آن محسوب می شوند و سایر درمان های طبیعی نیز می توانند در دراز مدت به کنترل فشار کمک کنند. در ادامه چند روش برای کنترل فشار خون توضیح داده شده است.

مصرف سدیم را کاهش دهید

مطالعات متعددی فشار خون بالا را با مصرف زیاد سدیم مرتبط می دانند، همچنین سدیم دلیلی برای سکته مغزی محسوب می شود. حتی یک کاهش جزئی در میزان مصرف روزانه سدیم می تواند فشار خون را در صورت بالا بودن پنج تا 6 میلی متر جیوه کاهش دهد.

اثرات مصرف سدیم در افراد مختلف متفاوت است. حتی افراد باید مصرف مواد غذایی فرآوری شده شور را برای حفظ سلامتی خود محدود کنند. افراد عادی نباید بیش از دو هزار و 300 میلی گرم نمک در روز مصرف کنند.

مصرف پتاسیم را افزایش دهید

پتاسیم به عنوان یک ماده مغذی ضروری برای همه افرادی که از فشار خون بالا رنج می برند محسوب می شود. این ماده معدنی مورد نیاز بدن در مقادیر کم به خلاص شدن از شر سدیم اضافی و کاهش فشار روی عروق خونی کمک می کند.

مواد غذایی فرآوری شده و بسته بندی شده حاوی سدیم بیشتری هستند و برای متعادل سازی آن باید مواد غذایی سرشار از پتاسیم را در برنامه غذایی خود بگنجانید. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

سبزی ها: سبزی های برگ دار، گوجه فرنگی سیب زمینی و سیب زمینی شیرین

میوه: خربزه، موز، آووکادو، پرتقال و زردآلو

سایر موارد: آجیل و دانه ها، شیر، ماست، ماهی تن و آزاد

به طور منظم ورزش کنید

ورزش منظم برای هر فردی گزینه بسیار مهمی محسوب می شود. مطالعات نشان می دهند هر فرد باید برای حفظ سلامت 30 تا 45 دقیقه به طور منظم ورزش کند و خطر بیماری های مزمن را کاهش دهد. حتی برای افرادی که از مشکل فشار خون بالا رنج می برند ورزش گزینه ضروری محسوب می شود.

ورزش منظم می تواند ضمن تقویت قلب به آن برای پمپاژ موثرتر خون کمک کند و فشار را بر شریان ها کاهش دهد. حتی پیاده روی روزانه به مدت 40 دقیقه نیز برای حفظ سلامتی و ایمنی کافی است.

مصرف الکل را محدود کرده و سیگار را ترک کنید

سیگار و الکل هر دو می توانند در ابتلا به فشار خون بالا نقش داشته باشند. تحقیقات نشان می دهند الکل می تواند در 16 درصد موارد فشار خون بالا در سراسر جهان نقش داشته باشد. الکل و نیکوتین هر دو به طور موقت سطح فشار خون را افزایش داده و به عروق خونی آسیب می رسانند. از آنجا که هر دو مورد به عنوان آسیب رسان به سلامتی شناخته شده اند بهتر است یکبار برای همیشه آنها را کنار بگذارید.

مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده را کاهش دهید

گزارشات اخیر نشان می دهند مصرف کربوهیدرات های تصفیه شده و قند اضافه شده در مواد غذایی نیز می توانند به فشار خون بالا منجر شوند. کاهش مصرف این دو ماده غذایی به طور طبیعی سطح فشار خون را مدیریت می کند.

مواد غذایی مانند نان و شکر سفید در جریان خون به سرعت به قند تبدیل می شوند و مشکلاتی ایجاد می کنند، بنابراین به افراد دارای فشار خون بالا توصیه می شود برای کاهش وزن رژیم کم کربوهیدرات داشته باشند. به جای آرد تصفیه شده غلات کامل مصرف کنند و شکر سفید را با عسل یا شکر زرد جایگزین کنند.

آیا قهوه باعث افزایش فشار خون می شود؟

قهوه به عنوان یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان شناخته می شود. رایحه بی نظیر، عطر و طعم دلپذیر و افزایش انرژی با نوشیدن قهوه باعث محبوبیت زیاد آن شده است. مطالعات متعددی نشان می دهند نوشیدن قهوه منجر به افزایش موقتی فشار خون می شود که می تواند سه تا چهار ساعت ادامه یابد، اما آیا بیماران مبتلا به فشار خون می توانند قهوه مصرف کنند یا برای آنها خطرناک است؟

آیا بیماران مبتلا به فشار خون باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنند؟

بیماران مبتلا به فشار خون نیازی به اجتناب کامل از نوشیدن قهوه ندارند، اما به طور قطع باید مصرف قهوه خود را محدود کنند زیرا این نوشیدنی حاوی کافئین می تواند مشکلاتی را در افراد مبتلا به فشار خون بالا ایجاد کند.

در صورت ابتلا به فشار خون باید قبل از قرار دادن قهوه در رژیم غذایی روزانه خود با پزشک مشورت کنید. افرادی که مشکل فشار خون ندارند، اما به طور روزانه قهوه مصرف می کنند در ابتدا فشار خون بالا را تجربه می کنند، اما بدن در طولانی مدت به تدریج به مقدار کافئین عادت می کند.

محتوای کافئین قهوه

یک فنجان قهوه حاوی 100 میلی گرم کافئین است. حد ایمن مصرف کافئین کمتر از 300 میلی گرم در روز است، بنابراین اگر عاشق سرسخت نوشیدن قهوه هستید بهتر است مصرف خود را برای ایمنی بیشتر به دو تا سه فنجان در روز محدود کنید.

عوارض جانبی نوشیدن قهوه که باید مراقب آن باشید

حتی اگر نوشیدن مقادیر متوسط قهوه مشکلی ایجاد نکند، اما بیماران مبتلا به فشار خون باید در مورد برخی از علائم هوشیار باشند. بی خوابی، اضطراب، سوزش معده، رفلاکس اسید و سردرد از جمله علائم رایجی است که بیماران مبتلا به فشارخون ممکن است پس از مصرف قهوه تجربه کنند. در چنین وضعیتی بهتر است در صورت تشدید علائم به سرعت به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی بیماران مبتلا به فشار خون باید از نوشیدن قهوه اجتناب کنند؟

بیماران مبتلا به فشار خون بالا به ویژه قبل از انجام هرگونه فعالیت سخت و شدید مانند ورزش، دویدن، وزنه برداری و کاردیو باید از نوشیدن قهوه خودداری کنند. ورزش و فعالیت بدنی می تواند فشار خون را افزایش دهد و همراه شدن آن با نوشیدن قهوه ممکن است مشکلات بیشتری را به وجود آورد.

مترجم: الهه زارعی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ