چگونه به کودک دبستانی‌تان در انجام تکالیف مدرسه کمک کنید-قسمت اول

مهرناز زاوه
وقتی پای تکالیف کودک به میان می‌آید، کنارش باشید و تا حد امکان راهنمایی‌اش کنید، به سوالاتش پاسخ دهید و راهنمای معلم را به زبان ساده‌تر برایش توضیح دهید.

تکالیف درسی کودکان با هدف تقویت و توسعه سطح یادگیری در کلاس و تمرین مهارت‌های مطالعاتی در خانه ارائه می‌شوند. کودکان با انجام تکالیف درسی یاد می‌گیرند که:
•به طور مستقل درس بخوانند و از راهنما کمک بگیرند؛
•زمان را مدیریت کنند (برای تکالیف بلند مدت)؛ و
•کارها را به طور کامل و به بهترین شکل ممکن به اتمام برسانند.
تکالیف مدرسه حس مسئولیت را به کودک می‌آموزند و او را با احساس غرور ناشی از اتمام کار آشنا می‌کنند؛ تجربیاتی که خارج از محیط مدرسه نیز کارآمد خواهند بود. والدین می‌توانند فرزندان خود را در انجام تکالیف درسی حمایت کنند. برای این کار، باید تکالیف درسی را به یک اولویت بدل کرده و عادات مطالعاتی مناسبی را در کودک توسعه دهند.
میز آشپزخانه یا اتاق غذاخوری معمولا فضای کاری مورد علاقه کودکان است. بسیاری از کودکان از اینکه نزدیک شما باشند، احساس راحتی می‌کنند. شما می‌توانید آنها را از نزدیک تشویق کنید و در صورت نیاز کمک رسان باشید. بچه‌های بزرگ‌تر معمولا ترجیح می‌دهند در اتاق خود باشند، اما هرازگاهی به آنها هم سر بزنید و در پایان به تکالیف‌‌شان رسیدگی کنید.
مکانی که کودک برای انجام تکالیفش انتخاب می‌کند باید:
•نور کافی داشته باشند
•راحت باشد
•مجهز به لوازم تحریر (قلم، مداد، کاغذ، ماشین حساب، خط کش و غیره) و مراجع (فرهنگ لغت، اصطلاح نامه) باشد
•آرام و بی سر و صدا باشد (به دور از تلویزیون، بازی های ویدئویی، تماس های تلفنی و…)
اگر کودک برای انجام تکالیف مدرسه‌اش به کامپیوتر نیاز دارد، دستگاه را نه در اتاق خواب بلکه در یک فضای عمومی قرار دهید تا زمانی را که کودک به بازی‌های ویدئویی، چت با دوستان و گشت و گذار در اینترنت اختصاص می‌دهد کنترل کنید. همچنین می‌توانید از سرویس های محدود کننده اینترنت استفاده کنید تا کودک به محتوای نامناسب دسترسی نداشته باشند. وب سایت‌های پیشنهادی معلمان را بررسی کنید و آنها را برای دسترسی آسان‌تر نشانه‌گذاری کنید.
وقتی پای تکالیف کودک به میان می‌آید، کنارش باشید و تا حد امکان راهنمایی‌اش کنید، به سوالاتش پاسخ دهید و راهنمای معلم را به زبان ساده‌تر برایش توضیح دهید. مهارت‌های حل مسئله را به کودک بیاموزید تا تکالیفش را شخصا انجام دهد. این کار به او اعتماد به نفس می‌بخشد و سطح یادگیری اش را ارتقا می‌دهد.
شما می‌توانید از نکات زیر جهت کمک به کودک در انجام تکالیفش استفاده کنید:
یک روال کاری ایجاد کنید: به کودک یاد دهید که تکالیف مدرسه در اولویت‌اند. برای این کار یک زمان و مکان مشخص برای انجام تکالیف تعیین کنید. به او گوشزد کنید که در حین انجام تکالیف، هیچ تلویزیون، تماس تلفنی و بازی ویدئویی در کار نخواهد بود.
برای انجام تکالیف یک راهبرد تعیین کنید: به کودک بیاموزید که حجم تکالیف درسی‌اش را بررسی نماید و بر اساس آن راهبردی تعیین کند که با حجم کار و خلق و خوی اش سازگار باشد. بعضی از کودکان اول به تکالیف سخت تر رسیدگی می کنند، تا از انرژی ذهنی بالاتری استفاده کنند.  در حالی که بعضی ها ترجیح می‌دهند اول تکالیف ساده‌تر را انجام دهند. اگر به آنها کمک کنید در سنین پایین‌تر برای خود یک راهبرد درسی تعیین نمایند، می‌توانند در سنین بالاتر به صورت مستقل درس بخوانند. در صورت لزوم، زمانی را برای استراحت تعیین کنید و بلافاصله آنها را به انجام دوباره تکالیف ترغیب نمایید.
مهارت سازماندهی را در آنها نهادینه کنید: هیچ کسی با مهارت سازماندهی متولد نمی‌شود، بلکه آن را از طریق تمرین و ممارست در طول زمان به دست می‌آورد. وقتی کودک برای اولین بار با معلمان و هم کلاسی‌های متعدد روبرو می‌شود، مهارت سازماندهی به او کمک خواهد کرد که به موفقیت دست یابد. به کودک بیاموزید که از یک تقویم یا برنامه شخصی برای سازماندهی امور استفاده کند.
•تجربیات مدرسه را به دنیای واقعی تعمیم دهید. در مورد کارکرد مسائل آموزشی در محیط خارج از کلاس با کودک صحبت کنید. مثلا می‌توانید در مورد ارتباط موضوعات درس تاریخ با رویدادهای حال حاضر صحبت نمایید.
منبع: teenshealth

توصیه‌هایی به کودکان و نوجوانان برای رسیدن به خودباوری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ