طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه

سمانه حسنی
متاسفانه در سال های اخیر تعداد بیماران مبتلا به سرطان رو به افزایش بوده است. ابتلا به این بیماری به دلایل مختلفی بستگی دارد. این دلایل می تواند پیشرفت صنعت، آلودگی های مختلف زیست محیطی، نوع تغذیه مردم و تفاوت سبک زندگی باشد. یکی از انواع سرطان شایع در زنان، سرطان سینه است. چالشی که […]

متاسفانه در سال های اخیر تعداد بیماران مبتلا به سرطان رو به افزایش بوده است. ابتلا به این بیماری به دلایل مختلفی بستگی دارد. این دلایل می تواند پیشرفت صنعت، آلودگی های مختلف زیست محیطی، نوع تغذیه مردم و تفاوت سبک زندگی باشد. یکی از انواع سرطان شایع در زنان، سرطان سینه است. چالشی که وجود دارد این است که طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه چقدر است و این افراد چقدر شانس و امید به زندگی دارند؟ در این مقاله می خواهیم در مورد همین موضوع صحبت کنیم. پس با ما همراه باشید.

طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه به چه عواملی بستگی دارد؟

افرادی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، طول عمر متفاوتی دارند. این زمان به عواملی مثل سن، نوع سرطان، نژاد، مرحله سرطان، وضعیت ژنی و … ارتباط دارد. معمولا وقتی پزشکان متخصص بیماری را در مراحل اولیه تشخیص می دهند، یک دوره زمانی را به طور تقریبی تخمین می زنند و نتیجه بیماری را هم پیش  بینی می کنند.

طبق آمارهای انجمن سرطان آمریکا (ACS) پیش بینی می شود که 13% از زنان در این کشور به سرطان سینه مبتلا می شوند. همچنین طبق این آمارها در صورت تشخیص به موقع و درمان در 30 سال اخیر، مرگ و میر ناشی از سرطان سینه 40% کمتر شده است.

اصطلاحات بقا و بقای نسبی در بیان طول عمر بیماران سرطان سینه

برخی تصور می کنند افرادی که به بیماری سرطان سینه مبتلا می شوند عمر کوتاهی دارند؛ اما اصلا اینگونه نیست. در این بیماری طول عمری برای افراد مبتلا در نظر گرفته می شود که به آن بقا و بقای نسبی گفته می شود. این دو اصطلاح با هم تفاوت دارند. در ادامه تعریف این دو را بررسی خواهیم کرد:

  • بقای گروهی از بیماران سرطان، عبارت است از درصدی از این افراد که پس از مدت زمان مشخصی جان سالم به در برده اند.
  • بقای نسبی گروهی از بیماران سرطان، عبارت است از نسبت زنده ماندن گروهی از مبتلایان نسبت به افراد عادی جامعه بعد از یک زمان مشخص.

وقتی بقای بیماران سرطانی 90% است، یعنی 90% از بیماران مبتلا به این بیماری زنده مانده اند؛ اما در صورتی که میزان بقای نسبی سرطان سینه پس از یک دوره زمانی 10 ساله، 85% باشد، احتمال زنده ماندن افرادی که مبتلا شده اند پس از 10 سال، 85% افرادی است که این بیماری را ندارند.

مراحل بیماری و طول عمر بیمار چه ارتباطی با هم دارد؟

هر چقدر مرحله بیماری پیشرفته تر باشد، طول عمر بیمار کمتر است و بالعکس. یکی از مهم ترین اهداف سیستم های مرحله بندی، مشخص کردن پیش آگهی و طول عمر مبتلایان است. بدین صورت می توان بر اساس آن درمان مناسب را با شدت لازم انتخاب نمود.

میزان بقای ۵ ساله در سرطان سینه

در این زمینه نمی توان اطلاعات دقیقی ارائه داد. چون آماری از طول عمر بیماران سرطان سینه در کشور وجود ندارد؛ بنابراین آمارهایی که از کشورهای دیگر در اختیار داریم را ارائه می دهیم. این آمارها از NCI آمریکا است. طبق این آمارها به سه گروه تقسیم بندی می شوند:

  1. سرطان سینه موضعی: وقتی که سرطان هنوز به خارج از سینه گسترش پیدا نکرده است.
  2. ناحیه ای: وقتی که سرطان به خارج سینه و غدد لنفاوی رسیده است.
  3. دوردست یا متاستاتیک: وقتی که سرطان به قسمت های دیگر بدن مثل ریه، کبد و حتی استخوان ها رسیده است.

بر اساس داده های NCI، بقای نسبی ۵ ساله بیماران به این صورت است:

  • همه بیماران: ۹۰%
  • بیماران مبتلا به سرطان سینه موضعی: ۹۹%
  • بیماران مبتلا به سرطان سینه ناحیه ای: ۸۶%
  • بیماران مبتلا به سرطان سینه دوردست: ۲۸%

میزان بقای ۱۰ ساله در سرطان

طبق آمارهای ACS، میانگین بقای ۱۰ ساله برای زنانی که به سرطان سینه مبتلا می شوند، ۸۴% است. تحقیقات دیگر هم نشان می دهد که بقای ۱۰ ساله برای بیماران با تومور های کوچک (کمتر از 2 سانتیمتر) ۸۹% است. همچنین افرادی که تومورهایی بزرگ تر از 2cm دارند، میزان بقای 81% و تومورهای برابر با 2cm، 86% است.

میزان بقای ۱۵ ساله در سرطان سینه

نرخ زنده ماندن بیماران سرطان سینه 80% برای 16 سال است. به این معنی که به احتمال 80% بیماران مبتلا به سرطان سینه به مدت 16 سال زنده می مانند. مسلما هر چقدر میانگین نرخ زنده ماندن بیشتر باشد، مسلما هر چقدر میانگین نرخ زنده ماندن بیشتر باشد، درصد احتمال کاهش پیدا می کند. برای اینکه بهتر متوجه شوید، این نرخ را با تیترهای بالا یعنی بقای 5 و 10 سال مقایسه کنید.

بیماران پس از تشخیص بیماری چقدر زنده می مانند؟

بیماران سرطانی در مراحل پایین تر، شانس بیشتری برای زندگی دارند. به طور نسبی می توان گفت در هر یک از مراحل اول تا سوم بیماری، این پیش  بینی ها برای زنده ماندن بیماران وجود دارد:

  • مرحله اول: ۹۷ – ۱۰۰%
  • مرحله دوم: ۹۰ – ۹۹%
  • مرحله سوم: ۶۶ – ۹۸%

بیماران سرطان سینه بر اساس سن خود چه عمری خواهند داشت؟

زنانی که به بیماری سرطان مبتلا می شوند، با توجه به رنج سنی خاصی که دارند، نوع و شدت بیماری متفاوتی را تجربه می کنند. افراد مسن توانایی کمتری برای مقابله با بیماری دارند و تحمل درمان برای آن ها سخت تر است. از طرف دیگر این بیماری برای خانم های زیر 35 سال هم بسیار سخت است. به همین دلیل میزان بقای نسبی برای هر رنج سنی متفاوت است:

  • زیر ۴۵ سال: ۸۸%
  • ۴۵ – ۵۴ سال: ۹۱%
  • ۵۵ – ۶۴ سال: ۹۱%
  • ۶۵ – ۷۴ سال: ۹۲%
  • بالای 75 سال: ۸۶%

سخن آخر

در این مقاله در مورد طول عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه صحبت و میزان بقای آن ها را به طور نسبی بررسی کردیم. منظور از نرخ بقای سرطان، تعداد زنان بیمار به کل زنان در جامعه است و با توجه به این موضوع، زمان احتمالی بقای عمر بیماران مبتلا به سرطان سینه تخمین زده می شود. دکتر برنا فرازمند با داشتن بورد تخصصی رادیوتراپی انکولوژی و تسلط به پیشرفته ترین درمان های سرطان، همواره برای درمان این بیماری آماده است. برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره به سایت دکتر برنا فرازمند سر بزنید یا با شماره ۰۲۴۳۳۰۴۴۱۰۱ تماس حاصل فرمایید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ