بهترین مدل های کمربند طبی برای دیسک کمر

سمانه حسنی
تقریباً تمام افراد جامعه درد کمر را تجربه کرده و یا از نزدیک شاهد آن بوده اند. مدل های مختلف کمردرد جزء شایع ترین درد ها بین افراد به حساب می آیند که بیشتر در سنین بعد از میانسالی خودشان را نشان میدهند. دلایل زیادی ممکن است باعث به وجود آمدن درد شدید در ناحیه […]
تقریباً تمام افراد جامعه درد کمر را تجربه کرده و یا از نزدیک شاهد آن بوده اند. مدل های مختلف کمردرد جزء شایع ترین درد ها بین افراد به حساب می آیند که بیشتر در سنین بعد از میانسالی خودشان را نشان میدهند. دلایل زیادی ممکن است باعث به وجود آمدن درد شدید در ناحیه کمر باشد. هر چند ممکن است بعضی از از درد ها ناشی از مشکلات مادرزادی باشند، اما اکثر مواقع ایراد در نحوه نشستن و ایجاد فشار بیش از اندازه به بخش های متفاوت کمر باعث آسیب و درد در این قسمت می شود. در واقع در اکثر مواقع بیمار خودش مقصر ایجاد آسیب و درد در کمر خودش بوده است. به همین دلیل پزشکان توصیه جدی دارند که هنگام انجام فعالیت های روزمره و نشستن و ایستادن، سعی کنید حداقل فشار ممکن به کمر را وارد کنید تا در سنین بعد از میانسالی دچار چنین درد و آسیبهای نشوید. همانطور که گفتیم آسیب های متفاوتی در قسمت کمر وجود دارد که می‌تواند باعث آزار و اذیت و درد شود.  یکی از مشکلات بسیار رایج کمر، پارگی یا بیرون زدگی دیسک است که در اصطلاح به دیسک کمر شناخته می شود و در این مقاله به بررسی انواع ، علائم و درمان دیسک کمر و کمربند طبی برای دیسک کمر خواهیم پرداخت.

دیسک کمر چیست؟

دیسک کمر یک بافت غضروفی است که به دلیل حالت ژلاتینی می تواند از از ساییده شدن استخوان های ستون فقرات و مهره ها روی هم جلوگیری کند. در واقع عملکرد دیسک کمر برای مهره ها شبیه به کمک فنر بوده و از از برخورد آنها با یکدیگر جلوگیری می کند. به مرور زمان و با کهولت سن، این بافت غضروفی نرم بودن خودش را از دست می دهد و همین موضوع سبب ساییده شدن مهره ها روی یکدیگر و ایجاد درد شدید در این ناحیه می شود. افرادی که برای مدت زمان زیادی سر پا هستند یا شغل هایی که فشار بیش از اندازه به کمر وارد می کنند، موجب می شود این غضروف زودتر از موعد توانایی خودش را از دست بدهد.

انواع دیسک کمر

دیسک کمر مدل های بسیار متفاوت و متنوعی دارد. در واقع عوامل متعددی می تواند موجب دیسک کمر شوند که در ادامه به آنها اشاره می کنیم. دیسک کم آب یا دیسک سیاه یکی از شایع ترین نمونه های دیسک محسوب می شود. دیسک برجسته، پارگی دیسک، دیسک جدا شده و دیسک مهاجر از انواع دیگر دیسک کمر هستند که بعضی از آنها قابل درمان و بعضی دیگر غیر قابل درمان هستند. بعضی از این دیسک ها ممکن است خیلی سریع پیشرفت کرده و آسیب های جدی برای ستون فقرات و کمر به همراه داشته باشد. به همین دلیل پیشنهاد می شود بلافاصله پس از احساس درد در ناحیه ی کمر حتما به پزشک مراجعه کنید تا دلیل ایجاد درد مشخص گردد.

علائم دیسک کمر

شکی نیست که اولین و مهم ترین علامت دیسک کمر ایجاد درد در این ناحیه است که خیلی سریع بیمار را متوجه می کند. از علائم دیگر دیسک کمر ایجاد درد سیاتیکی در افراد است. درد سیاتیکی از کمر آغاز شده و به ناحیه لگن و ران ها کشیده می شود. این درد ممکن است در همه ی افراد به یک نحو نباشد زیرا انواع متفاوتی از دیسک کمر وجود دارد. دیسک کمر می تواند علائم دیگری مثل گزگز کردن پاها، عدم کنترل ادرار، خواب رفتن اندام های تحتانی بدن و ضعف در این اندام ها و … داشته باشد. البته بیشتر این موارد زمانی ظاهر می شوند که شدت دیسک زیاد باشد و در دیسک های خفیف ممکن است شاهد چنین مواردی نباشید. اگر درد هنگام انجام حرکت های جزئی زیاد می شود، می تواند یکی از علائم دیسک کمر باشد. درد های دیسک بسیار متفاوت است و حتی گاهی دیسک کمر در بعضی افراد بدون درد است و نشانه ای از خودش بروز نمی دهد.

درمان دیسک کمر

درد شدید دیسک کمر زمانی ایجاد می شود که مهره ها حرکت کنند و روی هم ساییده شوند. پس بی حرکت نگه داشتن مهره ها و کمر ساده ترین و نتیجه بخش ترین اقدامی است که در چنین مواقعی می توان انجام داد. استفاده از انواع کمربند طبی می تواند در این کار کمک قابل توجهی برای شما داشته باشد. استفاده از انواع داروها و پمادهای مسکن نیز از موارد دیگری هستند که هنگام درد سیاتیک بسیار تاثیر گذار و نتیجه بخش هستند تا افراد بتوانند درد را تحمل کنند. داروهای شل کننده عضلات نیز یکی از راه های درمان کمر درد هستند که می تواند در این مواقع تاثیرگذار و نتیجه بخش باشند. در واقع بیشتر روش های مربوط به دیسک کمر، روش های پیشگیری از درد هستند و بیشتر آنها به عنوان روشهای تسکینی پیشنهاد می‌شوند. گاهی مدل های متفاوتی از فیزیوتراپی و انجام ورزش های مخصوص برای درمان دیسک کمر پیشنهاد می شوند. یکی از مهمترین و اصلی ترین راه حل های کاهش دردهای دیسک، استراحت مطلق است. روش های نوین دیگری مثل تزریق ژل به دیسک، طب سوزنی، اوزون تراپی و در موارد معدودی عمل جراحی نیز برای درمان این عارضه استفاده می شوند.

کمربند طبی برای دیسک کمر

همانطور که در ابتدای متن اشاره کردیم کاهش حرکت کمر و فشار وارد بر ستون مهره ها اولین و مهمترین کاری است که هنگام دردهای ناشی از دیسک کمر پیشنهاد می شود. انواع متفاوت کمربند طبی با ثابت نگه داشتن کمر نقش موثری در انجام این کار ایفا می کنند و هنگام استراحت و در دوران نقاهت کمک بسیار زیادی به بیمار می کنند. در واقع هر کدام از روش های درمان دیسک کمر را انتخاب کنید، استفاده از کمربند طبی به عنوان وسیله کمکی و تسریع دهنده درمان پیشنهاد می شود و یکی از اصولی ترین مواردی است که در چنین مواقعی به کار میرود. به همین دلیل انتخاب کمربند طبی برای دیسک کمر به افرادی که از این بیماری رنج می برند اهمیت بسیار زیادی دارد.

بهترین مدل کمربند طبی

مدل های بسیار متنوع و متفاوتی از کمربند طبی در بازار وجود دارد که هر کدام ویژگی و خاصیت مخصوص به خودش را دارد. برای مثال بعضی از انواع کمربند طبی به صورت نرم و با مواد قابل انعطاف ساخته می شود و در مقابل بعضی نمونه های دیگر کاملا خشک و غیر قابل انعطاف هستند. هر دو گزینه در موقعیت مناسب می تواند تاثیر گذار و مفید باشد. با توجه به اینکه یکی از مهمترین کارهایی که کمربند طبی برای دیسک کمر انجام می دهد، ثابت نگه داشتن کمر است، پیشنهاد می شود برای این منظور از انواع کمربند های سخت و یا نیمه سخت استفاده شود تا تاثیر گذاری بیشتری داشته باشد. علاوه بر این، هنگام خرید کمربند طبی برای دیسک کمر به ویژگی‌های دیگری مثل جنس کمربند، کیفیت تولید، راحتی هنگام استفاده، کیفیت چسب ها و کش های استفاده شده در کمربند و …  نیز توجه کنید. زیرا برای افرادی که با مشکل دیسک کمر دست و پنجه نرم می‌کنند، کمربند طبی یک وسیله پر استفاده خواهد بود و باید از کیفیت مطلوبی برخوردار باشد. کمربند طبی سایبرتک یا قرقره ای نیز از جمله مواردی است که در چنین مواقعی می تواند بسیار کارآمد و مفید باشد زیرا فشار وارد توسط این کمربند قابل کنترل و تنظیم است و این ویژگی در کاهش درد تاثیر دارد.

ورزش برای دیسک کمر

یکی از روش ها و راهکارهایی که برای کاهش درد دیسک کمر پیشنهاد می شود، انجام ورزش های مخصوص است که می تواند در بهبود شرایط قرار گیری مهره ها کمک کند. لازم است حتماً این ورزش ها به توصیه پزشک و کاملاً مطابق با صحبتهای پزشک انجام شود تا موجب آسیب بیشتر و افزایش درد در ناحیه کمر نشود. ممکن است به توصیه پزشک لازم باشد هنگام انجام ورزش نیز از کمربندهای طبی نرم یا نیمه سخت استفاده کنید تا فشار در ناحیه کمر کاهش یابد. انجام ورزش های مناسب و صحیح می تواند تاثیر قابل توجهی در بهبود دیسک کمر داشته باشد.

درمان دیسک کمر در خانه

افراد پس از احساس درد در ناحیه کمر به سرعت به دنبال جستجو در اینترنت و پیدا کردن راهکاری برای درمان دیسک کمر در خانه هستند. در صورتی که باید گفت این کار چندان صحیح نیست و لازم است حتماً نوع کمر درد و نوع آسیب به کمر توسط پزشک مشخص شود و متناسب با آن روش های درمانی پیشنهاد گردد. به همین دلیل بلافاصله پس از احساس درد در ناحیه کمر مراجعه به پزشک را در اولویت کارهای دیگر قرار داده و اگر به دنبال درمان دیسک کمر در خانه هستید از پزشک بخواهید برای این کار شما را راهنمایی کند. ممکن است این درمان ترکیبی از چند روش گفته شده در بالا باشد که در کنار هم دیسک کمر را بهبود بخشند.

نتیجه گیری

دیسک کمر یکی از  شایع ترین انواع کمردرد درد در افراد محسوب می‌شود که بیشتر خودش را در سنین بعد از میانسالی نشان می دهد. فشار بیش از اندازه به کمر در در سنین جوانی، به خصوص ورزش های فوق العاده سنگین، موجب می شود دیسک در سنین پایین آسیب ببیند. ورزش های سنگین علاوه بر دیسک کمر باعث آسیب های دیگری مثل زانو درد هم میشود که در مقاله دیگری به نکات خرید زانوبند و ویژگی‌های مهم آن اشاره خواهیم کرد. علائم زیادی نشان دهنده وجود دیسک کمر در یک شخص هستند که درد شدید و گاهی گزگز و خواب رفتن پاها مهم‌ترین نشانه ها به حساب می آیند. بیشتر روش های درمان دیسک کمر در واقع روش های تسکین دهنده و پیشگیری کننده هستند و درمان جدی و ویژه‌ای برای این عارضه وجود ندارد. اما استفاده از کمربند طبی مناسب و استراحت کافی می تواند تاثیر زیادی در درمان کمر درد های ناشی از دیسک داشته باشد. هنگام انتخاب و خرید کمربند طبی برای دیسک کمر لازم است به نوع و کیفیت آن توجه ویژه ای  داشته باشید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ