“سها کلینیک” راهی آسان برای دریافت مشاوره آنلاین روانشناسی

سمانه حسنی
اختلالات شخصیتی چیست؟ اختلالات شخصیتی را می توان نوعی اختلال روانی دانست که بر روی الگوهای فکری و رفتاری افراد تاثیرگذار است. افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی در درک دیگران و همچنین هم ذات پنداری با آن ها با مشکلاتی مواجه می شوند، به همین خاطر ممکن است در روابط و فعالیت های اجتماعی خود […]

اختلالات شخصیتی چیست؟

اختلالات شخصیتی را می توان نوعی اختلال روانی دانست که بر روی الگوهای فکری و رفتاری افراد تاثیرگذار است. افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی در درک دیگران و همچنین هم ذات پنداری با آن ها با مشکلاتی مواجه می شوند، به همین خاطر ممکن است در روابط و فعالیت های اجتماعی خود با مشکلاتی مواجه شوند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی ، از بیماری خود مطلع نبوده و نحوه تفکر و رفتار خود را کاملا طبیعی و سالم می دانند، از این رو ممکن است دیگران را مورد سرزنش قرار دهند. اختلالات شخصیتی به طور معمول در سال های نوجوانی و یا در ابتدای بزرگسالی آغاز شده و در هر فردی با علائم متفاوتی ظاهر می شود.

علائم اختلالات شخصیتی

اختلالات شخصیتی را با توجه به علائم و ویژگی های که دارند به سه گروه تقسیم بندی می کنند که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم. دسته اول: افرادی که در این دسته قرار دارند دارای تفکرات و رفتارهای عجیب و غریب و غیر عادی هستند. اختلالات شخصیتی مانند پارانوئید، اسکیزوتایپی و اسکیزوئید جز این دسته قرار می گیرند. دسته دوم: افراد این دسته دارای تفکرات و رفتارهای نمایشی بوده و بیش از حد طبیعی غیر قابل پیش بینی و یا عاطفی هستند. اختلالات شخصیتی مرزی، نمایشی، مرزی و خود شیفته را می توان از این دسته دانست. دسته سوم: این دسته شامل افرادی می شود که دارای رفتار و یا تفکراتی تنشی، دلهره آورد و مضطربانه هستند. اختلالات شخصیتی وسواسی،اجتنابی و وابسته در این دسته قرار دارند.

علل بروز اختلالات شخصیتی

شخصیت به مجموعه ای از افکار، عواطف و رفتار فرد گفته می شود که دیدگاه و درک شما نسبت به خود، دنیای بیرون و سایر افراد را مشخص می کند. شخصیت هر فردی در زمان کودکی و از طریق تعاملاتی که با محیط و یا ژن انسان انجام می شود شکل می گیرد. برخی از ویژگی های شخصیتی هر فرد انتسابی بوده و از والدین به ارث می رسد، و برخی از آن ها نیز اکتسابی بوده و به محیطی که در آن رشد کرده اید، اتفاق هایی که در طول زندگی برایتان افتاده، ارتباطتان با اعضای خانواده و سایر افراد و ... مربوط است. در واقع بسیاری از روانشناسانی که در این زمینه تحقیق کرده اند بر این باورند که اختلالات شخصیتی تحث تاثیر عوامل ژنتیکی و محیطی ایجاد شده و می توانند وضعیت زندگی و رفتار یک فرد را به طور کلی مختل کنند، به همین خاطر در صورت بروز هر گونه علائم و  مشاهده هر گونه رفتار غیر عادی در خود و یا اعضا خانواده خود به یک روانشناس و یا یک کلینیک معتبر مراجعه کنید. سها کلینیک یکی از معتبرترین و باسابقه ترین کلینیک های روانشناسی در ایران است که با دارا بودن از کادری متخصص و با تجربه می تواند در این زمینه به شما کمک کند.

اختلال شخصیت خودشیفته

یکی از انواع اختلالات شخصیتی، اختلال شخصیت خودشیفته است. نام این اختلال از یک افسانه یونانی گرفته شده است، بر اساس این افسانه فرد جوانی به نام نارسیوس تصویر خود را در آب دیده و عاشق خود می شود. افراد مبتلا به این اختلال نیز مانند نارسیوس حس خود بزرگ بینی و توجه بیش از حدی به خود داشته و با دیگران همدلی بسیار اندکی دارند. در واقع این احساسات می تواند ناشی از تا امنی و عدم اعتماد به نفس عمیقی باشد که در درون فرد قرار داشته و خود نیز از آن بی خبر است. این افراد فکر به سختی می توانند احساسات خود را کنترل کنند از این رو در برابر سخنان انتقادی دیگران بسیار حساس بوده و واکنش نشان می دهند. این نوع اختلال شخصیت خودشیفته به طور معمول در ابتدای بزرگسالی خود را نشان داده و علائم آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است.

علائم افراد مبتلا به اختلال شخصیت خود شیفته

افراد مبتلا به اختلالات شخصیتی خود شیفته می توانند علائمی مانند علائم زیر را داشته باشند:
  • رویای داشتن قدرت، زیبایی، موفقیت بیش از حد در زندگی خود
  • خود را مستحق تعریف و تمجید بیش از حد دانستن
  • اهمیت بسیار زیاد و افراطی به خود
  • بسیار حساس و زود رنج بودن نسبت به انتقادات دیگران
  • با تحقیر نگاه کردن به افراد پایین دست اجتماع
  • توقع پزیرفته شدن بی چون و چرا
  • سو استفاده از دیگران برای رسیدن به خواسته ها و اهداف خود
  • حسادت به دیگران
  • زود عصبانی و بی تاب شدن در طول درمان
  • واکنش های توام با عصیبانیت و پرخاشگری
  • بی اهمیت دانستن نیازهای دیگران
  • داشتن غرور و خودستایی و رفتار متکبرانه
  • داشتن احساسات پنهان مانند شرم، آسیب پذیری، نا امنی و حقارت
  • اغراق در مشکلات خود و بی اهمیت دانستن مشکلات دیگران
  • اغراق و افراط در صمیمیت با اشخاص خاص و ثروتمند

اختلال اضطراب

افرادی که بیش از حد معمول با نگرانی، دلهره و اضطراب دست و پنجه نرم می کنند به اختلال اضطراب مبتلا هستند. در واقع استرس و اضطراب بر روی اعصاب و روان افراد تاثیر داشته و رفتار فرد را مورد تاثیر قرار می دهد. این اختلال می تواند شدید و حاد و یا معمولی و خفیف باشد. به طور کلی اختلال اضطراب مانند یک بیماری ذهنی و خطرناک است که نگرانی، دلهره و ترس را در افراد مبتلا ایجاد کرده و به مرور زمان شدت می گیرند. این اختلالات می توانند اثرات بسیار منفی و مخربی را بر کیفیت زندگی افراد داشته باشند.

انواع اختلال شخصیتی اضطراب

اختلال اضطراب دارای انواع مختلفی بوده که از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:
  • اختلال اضطراب فراگیر
  • فوبیا و ترس
  • اختلال وحشت زدگی
  • اختلال استرسی که بعد از آسیب و یا اتفاقی به وجود می آید
  • اختلال وسواسی اجباری
  • اختلال اضطراب بیماری
  • اختلال اضطراب اجتماعی

علائم اختلال اضطراب

علائم اختلال اضراب در هر فرد با فردی دیگر متفاوت است، اما از علائم این اختلال می توان به اختلالات خواب، عدم توانایی در تمرکز دهنی، افزایش درد های عضلانی به ویژه درد در قسمت سر و گردن، بروز نگرانی و اضطراب بیش از حد در هنگام مواجهه با یک موضوع و یا رویداد و ... اشاره کرد.

"سها کلینیک" مرکز تخصصی روانشناسی و مشاوره

در هنگام مواجهه با علائم روانی مانند ترس و اضطراب همراه با افزایش ضربان قلب، نفس تنگی، تعریق بیش از حد توصیه می شود که به یک روانشناس و یا کلینیک معتبر مراجعه کنید. سها کلینیک یکی از کلینیک های معتبر و با سابقه است که می تواند خدمات روانشناسی بسیار متنوعی را به شما ارائه دهد. برای دریافت نوبت فقط کافیست نام سها کلینیک را در گوگل سرچ کنید و یا با شماره 02188005573 تماس حاصل فرمایید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ