کرم بمالید لاغر شوید!

akahmadi
حوزه لاغری و زیبایی هر روز شاهد تبلیغات و ادعاهای متفاوتی است که گاه مخاطب را به اشتباه می‌اندازد. یکی از این چالش‌های جدید این است؛ با یک کرم لاغری می‌توانید در ماه 8کیلوگرم وزن کم کنید.حتی با هر بار استفاده بین 150 تا 300گرم از چربی‌های‌تان ازبین می‌رود و مثل آب از روی پوست‌تان بیرون می‌زند و می‌توانید چربی‌ها را جمع کنید. اما این ادعا چقدر صحیح است؟

 الو دکتر-حوزه لاغری و زیبایی هر روز شاهد تبلیغات و ادعاهای متفاوتی است که گاه مخاطب را به اشتباه می‌اندازد. یکی از این چالش‌های جدید این است؛ با یک کرم لاغری می‌توانید در ماه 8کیلوگرم وزن کم کنید.حتی با هر بار استفاده بین 150 تا 300گرم از چربی‌های‌تان ازبین می‌رود و مثل آب از روی پوست‌تان بیرون می‌زند و می‌توانید چربی‌ها را جمع کنید. اما این ادعا چقدر صحیح است؟ اصلا کرم‌های لاغری که در ماهواره تبلیغ

می شود  چقدر می‌توانند باعث چربی‌سوزی و کاهش وزن شوند؟ آیا با مالیدن کرم روی پوست می‌توان از شر چربی‌های اضافه چند لایه و ذخیره شده بدن خلاص شد یا همه این ها یک کلاهبرداری تبلیغاتی است؟ در این شماره سیب سبز با دکتر رضا تیرنگ نیستانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی و دکتر داریوش دائر، متخصص پوست و مو صحبت کرده‌ایم تا برای این سوال‌ها، جواب‌های علمی پیدا کنیم؟

این کرم‌ها چربی می‌سوزانند؟

انرژی‌های مازاد بر نیاز بدن که معروف به کالری‌های اضافه هستند از طریق مواد غذایی و حتی نوشیدن وارد بدن می‌شوند. دکتر تیرنگ نیستانی معتقد است که این کالری‌ها به شکل بافت چربی در بدن ذخیره می‌شوند. او در این باره به سیب سبز می‌گوید: خیلی از مردم به اشتباه فکر می‌کنند مصرف برخی مواد غذایی مثل برنج، نان، شیرینی و… ممکن است باعث چاقی‌شان شود. در صورتی که هر منبعی اگر به‌درستی مورد استفاده قرار نگیرد، ممکن است باعث به‌وجود آمدن کالری اضافه شود؛ حتی میوه و سبزیجات هم ممکن است باعث به‌وجود آمدن این مشکل شوند. دومین نکته‌ای که حائزاهمیت است این است که وقتی گفته می‌شود این مواد به شکل چربی ذخیره می‌شوند، یعنی تنها یک راه برای برداشتن چربی وجود دارد. در صورتی این چربی برداشته می‌شود که بدن در وضعیت نیاز به انرژی قرار بگیرد. در این مواقع این نیاز دیگر از طریق منابع غذایی دریافت نمی‌شود بلکه ناگزیر از منابع ذخیره چربی برداشته می‌شود. برای همین چربی ذخیره قابلیت این را ندارد که از طریق مدفوع یا ادرار دفع شود.  با شرح کامل این قضیه مشخص می‌شود وقتی چربی از این طرق دفع نمی‌شود، پس چگونه قادر است از روی پوست ازبین برود؟! برای همین  با صراحت اعلام می‌کنم کرم‌های لاغری هیچ تاثیری در دفع چربی‌ها و کاهش وزن ندارند.

گول کرم‌های لاغری را نخورید؟

چاقی بر اثر تجمع، افزایش اندازه و تعداد سلول‌های چربی در منطقه‌ای از بدن ایجاد می‌شود، دکتر داریوش دائر با بیان این مطلب به سیب سبز می‌گوید: می‌توان به صراحت گفت کم‌کردن واقعی وزن فقط از طریق تغذیه‌ای متعادل و فعالیت جسمی مستمر و منظم به‌دست می‌آید. سوالی که مدت‌هاست افراد چاق از خود یا متخصصان می‌پرسند این است که آیا داروهای کمک لاغری، به‌خصوص کرم‌های لاغری بی نام و نشان و ماهواره ای تاثیری در کاهش وزن دارند؟ اکثر افراد به جواب این سوال آگاه هستند، اما گاهی اوقات تبلیغات به‌صورتی انجام می‌شود که ناخودآگاه در ذهن افراد، به‌خصوص کسانی که به‌دنبال کاهش وزن سریع هستند باعث می‌شود این شایعات را باور کنند، اما از نظر پزشکی و علمی هیچ دارو و فرمول استاندارد و ثبت شده‌ای وجود ندارد که با مصرف موضعی باعث تخریب و از بین بردن دائم سلول‌های چربی موجود زیر پوست شود. درواقع باید گفت سلول‌های چربی در عمیق‌ترین لایه‌های زیر پوست قرار دارند و احتمال جذب و رسیدن داروهای موضعی از این سد چند لایه و اثربخشی مستقیم بر سلول‌های چربی، چیزی در حد محال است.

ادامه این گزارش جنجالی را می توانید در شماره 146 مجله سیب سبز که از اول آذر روی کیوسک می آید بخوانید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
سعید

سعید

1394-08-30 - 18:57 پاسخ

این که پزشکان محترم می گویند نظری تخصصی است و هر عاقلی باید قبول کند اما وقتی می گویید چگونه چربی که از طریق گوارش دفع نمی شود با کرم رفع می شود دلیل قابل قبولی نیست چون همان چربی که به صورت گوارش دفع نمی شود از زیر پوست شکم و اعضای بدن سر در می اورد تا زیر پوست می رسد پس به همانگونه هم امکان دارد انرا از زیر پوست خارج کرد البته باز هم تبلیغات ماهواره ای را تایید نمی کنم اما اصل نظریه را قبول دارم و دلیلی که عنوان کرده اید را قبول ندارم و منطقی نیست