بهبود سلامت و ظاهر موها با درمان پوست سر

منوچهر صدری
سلامت و ظاهر موها به شدت تحت تاثیر وضعیت پوست سر هستند. در واقع خیلی از مشکلات مو ریشه در اختلالات پوست سر دارند. پس اگر هرچند وقت یکبار پوست سر خود را پاکسازی کرده و مشکلات آن را برطرف کنید، ظاهر و سلامت موهایتان به طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. اسکراب پوست سر […]
بهبود سلامت و ظاهر موها با درمان پوست سر سلامت و ظاهر موها به شدت تحت تاثیر وضعیت پوست سر هستند. در واقع خیلی از مشکلات مو ریشه در اختلالات پوست سر دارند. پس اگر هرچند وقت یکبار پوست سر خود را پاکسازی کرده و مشکلات آن را برطرف کنید، ظاهر و سلامت موهایتان به طور قابل توجهی بهبود پیدا می‌کند. اسکراب پوست سر یکی از محصولات بسیار کاربردی و موثر در زمینه پاکسازی پوست سر و بهبود کیفیت موها است. اما پیش از آن بهتر است انواع مشکلات پوست سر را بشناسید تا بتوانید به بهترین روش ممکن، موهایتان را تقویت و درمان کنید.

مشکلات مو که مربوط به پوست سر است

پوست سر منشا رویش، تغذیه و آبرسانی موها است. یعنی فولیکول که کیفیت موها را مشخص می‌کند، در پوست سر جای دارد. به همین دلیل خیلی از مشکلات مو ریشه در وضعیت پوست سر دارد. رایج‌ترین مشکلات مو که ریشه در اختلالات و بیماری‌های پوست سر دارد عبارتند از:

پسوریازیس پوست سر

این یک بیماری التهاب پوستی است که با افزایش سرعت گردش سلولی پوست بروز پیدا می‌کند. پسوریازیس به صورت پلاک‌هایی با پوسته‌های ضخیم روی پوست سر ظاهر می‌شود. بثورات پوستی در این بیماری پلاک‌های پوسته‌دار مجزا روی پوست سر هستند، که در امتداد خط مو ظاهر می‌شوند. این پلاک‌ها صورتی رنگ هستند و با فلس‌های نقره‌ای پوشیده شده‌اند. پسوریازیس پوست سر معمولا بدون خارش است. این بیماری معمولا با شامپو قطران زغال سنگ و پماد قطران زغال سنگ یا اسپری و ژل استروئیدی موضعی درمان می‌شود. مشکلات مو که مربوط به پوست سر است

درماتیت سبورئیک

علت درماتیت سبورئیک ناشناخته است. دو نوع درماتیت سبورئیک وجود دارد؛ درماتیت سبورئیک نوزادی که معمولاً در نوزادان دیده می‌شود و درماتیت سبورئیک بزرگسالان که معمولاً در بزرگسالان میانسال بروز پیدا می‌کند. درماتیت سبورئیک به صورت پوسته‌های زرد و چرب روی پوست سر ظاهر می‌شود. در این بیماری پوست زیرین قرمز می‌شود. اگر به درماتیت سبورئیک خفیف دچار شوید، فقط تکه‌هایی از پوست سر تحت تأثیر قرار می‌گیرد. اما در موارد شدیدتر، ممکن است پوسته پوسته شدن و قرمزی در سراسر پوست سر منتشر شود. درماتیت سبورئیک ممکن است پوست ابروها، گونه‌ها، سینه، پشت و کشاله ران را درگیر کند. این وضعیت ممکن است با خارش همراه باشد. به طور معمول بیماران مبتلا به عفونت HIV ممکن است دچار درماتیت سبورئیک بسیار شدید شوند. درمان این بیماری معمولا شامپوهای ضد عفونی کننده یا ضد قارچی ملایم و لوسیون یا ژل استروئیدی موضعی ملایم است. این بیماری ممکن است بعد از درمان شدن، هراز چندگاهی دوباره برگردد.

لیکن پلان

این بیماری در واقع یک اختلال التهابی پوست است، که می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های زخمی بر روی پوست سر شود. علت این بیماری تاکنون ناشناخته است. لیکن پلان از یک لکه یا پلاک ارغوانی مایل به قرمز روی پوست سر شروع شده و ممکن است به ریزش موی شدید ختم شود. در واقع در این بیماری پوست آسیب دیده زخم و در نهایت کچل می‌شود. خارش پوست و زخم دهان و ناخن‌ها از جمله علائم این بیماری است. لیکن پلان در دیگر قسمت‌های بدن به صورت لکه‌های آبی، خارش‌دار و پوسته پوسته ظاهر می‌شود. این بیماری به طور معمول پس از چند سال خود به خود از بین می‌رود. این بیماری باید به سرعت و قبل از ایجاد اسکار و طاسی دائمی، درمان شود. مصرف استروئیدهای موضعی یا تزریق استروئید داخل ضایعه، روش درمان این بیماری است.

درماتیت تماسی و آلرژی‌های پوستی

درماتیت تماسی یک بیماری التهابی است، که توسط یک عامل خارجی ایجاد می‌شود. درماتیت تماسی تحریک‌کننده پوست سر می‌تواند در اثر استفاده بیش از حد از شامپوهای درمانی، مواد شیمیایی دکلره یا حرارت زیاد روی پوست سر ایجاد می‌شود. حتی بسیاری از داروهای موضعی برای مو و پوست سر می‌توانند باعث حساسیت پوستی شوند. از دیگر آلرژن‌ها می‌توان به عطر موجود در لوسیون مو، بعضی از داروها و مواد نگهدارنده در شامپوها اشاره کرد. درماتیت تماسی به صورت لکه‌های خارش‌دار، پوسته پوسته و قرمزی روی پوست سر، خط مو و گوش ظاهر می‌شود. در نوع شدید این بیماری، ممکن است نوعی کیست در پوست سر ایجاد شده و باعث متورم شدن ناحیه شود.

وپوس اریتماتوی دیسکوئید

این یک بیماری خودایمنی است که عمدتاً پوست را تحت تأثیر قرار می‌دهد و به صورت لکه‌های قرمز پوسته‌دار و طاسی روی پوست سر ظاهر می‌شود. در این بیماری پوست نازک شده و مویرگ‌ها برجسته می‌شود. در این بیماری درد و خارش وجود ندارد. برای تشخیص این بیماری از بیوپسی پوست استفاده می‌کنند. این بیماری باید فوراً درمان شود تا از ایجاد اسکار و طاسی پیشرونده جلوگیری شود.

آلوپسی آره آتا

درماتیت سبورئیک این یک بیماری خودایمنی است، که اغلب پوست سر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. آلوپسی آره آتا باعث ایجاد خارش و لکه‌های قرمز و در نهایت یک یا چند لکه طاسی می‌شود. در این شرایط دسته‌های مو به طور ناگهانی در طی چند روز می‌ریزند. علت آلوپسی آره آتا ناشناخته است. با این وجود بیشتر بیماران پس از چند ماه خود به خود بهبود می‌یابند. در موارد شدیدتر، سرتاسر پوست سر تحت تأثیر قرار گرفته و منجر به طاسی کامل می‌شود. درمان این بیماری شامل تزریق استروئید داخل ضایعه است.

فولیکولیت:

این بیماری عفونت باکتریایی فولیکول‌های مو است. فولیکولیت به صورت جوش‌هایی روی پوست سر ظاهر می‌شود. بعضی از افراد بیشتر از دیگران مستعد ابتلا به چنین عفونتی هستند. فولیکولیت را می‌توان به طور موثر با آنتی بیوتیک‌های خوراکی مناسب درمان کرد. رعایت بهداشت، شستشوی منظم پوست سر و مو با شامپوی ضد عفونی کننده ملایم به جلوگیری از تشدید این بیماری کمک می‌کند.  

روش‌های پاکسازی و تقویت پوست سر

برای پاکسازی پوست سر نیازی به مراجعه به پزشک ندارید. فقط کافی است که از محصولات طبیعی و موثر استفاده کنید. موثرترین پاک‌کننده‌های پوست سر عبارتند از:

1.    اسکراب پوست سر زیما

این محصول ترکیبی از ژل آلوئه ورا، سرکه سیب، عرق گزنه، بابونه، رزماری و همیشه بهار است. اسکراب پوست سر زیما چربی غیرطبیعی پوست سر را از بین برده و شوره را کنترل می‌کند. این محصول منافذ پوست سر را پاکسازی کرده و به فولیکول‌ها اجازه می‌دهد روند طبیعی رشد را طی کنند. اسکراب پوست سر زیما حاوی سیلیکا، گوگرد، هیستامین، سروتونین، استیل کولین، فورمیک اسید، ویتامین D، اسید آمینه، پروتئین، کربوهیدرات، آنتی‌اکسیدان، فلانوئید، کاروتنوئید و ویتامین‌های A  و C است. این ترکیبات پوست سر را تقویت کرده و سلامت و ظاهر موها را تقویت می‌کند.

2.    روغن نارگیل

این روغن طبیعی را می‌توان شب تا صبح روی پوست سر قرار داد. خاصیت روغن نارگیل این است که پوست سر را آبرسانی کرده و خشکی و منافذ بسته آن را درمان می‌کند. روغن نارگیل غنی از ویتامین‌های و اسیدهای چرب امگا است که با قرار گرفتن روی پوست سر التهابات و واکنش‌های آلرژیک را برطرف می‌کند.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ