چگونه یک داروخانه آنلاین راه اندازی کنیم؟ مسیر صفر تا صد

نادر سیاسی
چکیده : چگونه یک داروخانه آنلاین راه اندازی کنیم؟ تمامی اقداماتی که برای راه اندازی داروخانه انلاین باید بدانید!   چگونه یک داروخانه آنلاین راه اندازی کنیم؟ برای راه اندازی داروخانه آنلاین احتیاج به اطلاعات کامل و جامعی در این عرصه دارید تا علاوه بر شروع مسیر از ادامه راه نیز آگاه باشید؛ پس در این […]
چکیده : چگونه یک داروخانه آنلاین راه اندازی کنیم؟ تمامی اقداماتی که برای راه اندازی داروخانه انلاین باید بدانید!  

چگونه یک داروخانه آنلاین راه اندازی کنیم؟

برای راه اندازی داروخانه آنلاین احتیاج به اطلاعات کامل و جامعی در این عرصه دارید تا علاوه بر شروع مسیر از ادامه راه نیز آگاه باشید؛ پس در این مقاله با اشاره به تمامی نکات راه اندازی داروخانه آنلاین تمامی کسانی که قصد انجام این کار را دارند را راهنمایی می نماییم.

داروخانه آنلاین چیست؟

با پیشرفت تکنولوژی و در ادامه شروع پاندمی کرونا کسب و کارهای اینترنتی بسیار گسترش یافتند و در کنار این کسب و کار ها، داروخانه های آنلاین نیز در صفحات وب فعالیت خود را به طور چشم گیری افزایش دادند.

با وجود داروخانه های آنلاین معتبر شما می توانید داروهای مورد نیاز خود را سفارش داده و درب منزل تحویل بگیرید و از اصالت و سلامت محصول مطمعن باشید.

چرا به راه اندازی داروخانه آنلاین نیاز دارید؟

  • امروزه اولین انتخاب خرید برای افراد در دسترس بودن فروشگاه ها به صورت آنلاین می باشد، یک داروخانه آنلاین سبب سهولت در رساندن کالا به دست خریدار با مزایایی همچون تخفیف، پرداخت درب منزل و یا ارسال رایگان می باشد که این مسئله بسیار مورد توجه مردم قرار گرفته و علاوه بر افزایش تقاضا سبب رشد تجارت برای فروشنده نیز می شود.

  • علاوه بر آن داشتن داروخانه آنلاین سبب پوشش گسترده تر بازار می شود و مشتریان بیشتری بدون داشتن محدودیت جغرافیایی، به سمت شما جذب خواهند شد و در نتیجه سود آوری بالایی برای شما خواهد داشت.

  • داروخانه های آنلاین به صورت شبانه روزی در دسترس می باشند و این مسئله به این معنی است که داروخانه اینترنتی شما در هر ساعت از شبانه روز می تواند مشتری جذب کند.

  • یکی از مزایای دیگر داروخانه آنلاین برند سازی می باشد. با گسترش داروخونه آنلاین اعتبار تجاری شما نیز افزایش پیدا می کند که سبب پیشرفت در کسب و کار و برند سازی می شود.

چه محصولاتی را می توان از داروخانه آنلاین تهیه کرد ؟

از جمله محصولاتی که می توان از داروخانه آنلاین تهیه کرد داروهایی می باشد که احتیاجی به نسخه پزشک ندارند مانند:

  • ویتامین ها

  • مکمل های غذایی

  • مکمل های دارویی

  • محصولات جنسی

  • مکمل های بدنسازی

  • لوازم آرایشی و بهداشتی

  • محصولات مادر و کودک

  • تجهیزات ارتوپدی و پزشکی

بنابراین فهمیدیم که داروخانه های انلاین صرفا مجاز به فروش این محصولات با دارا بودن مجوز از سازمان غذا و دارو میباشند.

شرایط راه اندازی داروخانه اینترنتی

  1. نام دارخونه، تلفن، نشانی دقیق، نمابر، نشانی پست الکترونیک، نام موسس/ موسسین، مسئول/ مسئولین فنی داروخانه و مجوز فروش اینترنتی باید در سایت ثبت شده باشند.

  2. داشتن یک منبع علمی معتبر در مورد کالا های سلامت محور یکی از شرایط راه اندازی داروخانه آنلاین می باشد. درج دقیق تصویر کالا، موارد مصرف، قیمت و هشدار های ضروری یکی از واجبات داروخانه انلاین محسوب می شود تا مصرف کننده با خواندن آن از ماهیت کامل کالا مطلع شوند. توجه داشته باشید مسئولیت تایید و صحت این اطلاعات به عهده مسئول فنی داروخانه دارای مجوز فروش اینترنتی می باشد.

  3. داروخانه ملزم به رعایت روشهای بهینه توزیع (GDP) جهت ارسال اقلام فروخته شده اینترنتی است.

  4. در صورت الزام الصاق برچسب اصالت کالا، موسس باید نسبت به کنترل الصاق برچسب اصالت بر روی کلیه محصولات تامین شده نظارت کند، به طوری که در صورت لزوم امکان شناسایی مصرف کننده محصول را داشته باشد.

  5. داروخانه داخلي بيمارستان، درمانگاه، پلی کلینیک و دی کلنیک مشمول اخذ مجوز فروش اینترنتی از دانشگاه نبوده و فعالیت آنها در این زمینه ممنوع می باشد.

  6. داروخانه دارای مجوز فروش اینترنتی اگر با کسب مجوز از دانشگاه و یا به دلیل دیگری برای مدت معینی تعطیل شده باشند، مجاز به فروش اینترنتی نخواهند بود.

  7. درصورت ابطال نماد اعتماد الکترونیک، مجوز راه اندازی داروخانه آنلاین نیز بطور خودکار باطل شده و فعالیت داروخانه مذکور محدود به فعالیت عادی داروخانه و زیر نظر مسئول فنی باید ادامه یابد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز راه اندازی داروخانه آنلاین از دانشگاه

دانشگاه شامل معاونت غذا و دارو دانشگاه / دانشكده علوم پزشكي و خدمات بهداشتي درمانی می باشد كه داروخانه تحت نظارت آن فعاليت مي نمايد.

مدارک مورد نیاز جهت دریافت مجوز راه اندازی:

  1. تصویر پروانه تاسیس و پروانه مسئول فنی داروخانه

  2. کارشناسی و تایید برنامه نرم افزاری و سخت افزار توسط دانشگاه

  3. ارائه درخواست مجوز فروش اینترنتی مَمهور به مُهر و امضای مؤسس در سربرگ داروخانه.

تبصره ها:

  • صدور بیش از یک مجوز فروش اینترنتی برای هر داروخانه ممنوع است.

  • دانشگاه پس از اخذ نماد الکترونیکی از مرکز توسعه تجارت الکترونیکی نسبت به طرح موضوع در کمیسیون قانونی ماده 20 امور داروخانه ها جهت صدور مجوز فروش اینترنتی یکساله اقدام می نماید.

  • دانشگاه پس از دریافت و بررسی مدارک متقاضی درصورت تأیید و اِحراز صلاحیت‌های لازم نسبت به معرفی موسس داروخانه جهت اخذ نماد الکترونیکی به مرکز توسعه تجارت الکترونیکی اقدام می نماید.

هزینه‌ی اولیه ساخت دارو‌خانه‌ ی آنلاین

بیشترین هزینه ای که داروخانه ها پرداخت می کنند حق مجوز می باشد که برای داروخانه های حضوری است.

وظایف موسس داروخانه اینترنتی

  1. همكاري با بازرسين سازمان غذا و دارو/ دانشگاه

  2. افتتاح حساب بانكي و اعلام آن از طریق وب سایت

  3. رعايت و اجراي دستورات فني، مسئول فني داروخانه

  4. رفع نواقص و مشکلات ابلاغی به داروخانه توسط سازمان غذا و دارو/ دانشگاه

  5. رعايت كليه مقررات، ضوابط و دستورالعملهای صادره از سوی سازمان غذا و دارو/ دانشگاه

  6. تهیه فرآورده های طبیعی و سنتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، کالاهای آرایشی و بهداشتی، مکمل های تغذیه ای، فرآورده های طبیعی و سنتی، تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی مجاز از طريق شركتهاي معتبر و مورد تأييد سازمان غذا و دارو طبق ضوابط اعلام شده.

وظايف مسئول فني در راه اندازی داروخانه آنلاین

  1. مهر و امضاء فاکتور فروش اینترنتی

  2. نظارت بر اجرای Recall جهت جمع آوری

  3. همكاري با بازرسين سازمان غذا و دارو/ دانشگاه

  4. جلوگيری از دخالت افراد غير مجاز در امور فني و نظارتی فروش اینترنتی

  5. نظارت بر فروش اینترنتی داروخانه و ارائه دستورات لازم به مصرف کنندگان

  6. تلاش در جهت ارتقاء کیفیت خدمات ارائه شده به مصرف کنندگان فروش اینترنتی

  7. اعمال نظارت بر کنترل اصالت کالا، شرایط نگهداري، شكل ظاهري، تاريخ مصرف، سری ساخت و عرضه محصولات

راه اندازی داروخانه آنلاین به طور خلاصه سه مرحله دارد:

  • راه اندازی سایت

  • اخذ مجوز های لازم

  • آغاز کسب و کار

با راهنمایی داروخانه آنلاین جهان درمان تمامی نکاتی که برای راه اندازی داروخانه آنلاین نیاز بود را توضیح دادیم. در ادامه توجه کنید که به طور کلی ورود به این عرصه به دلیل رقابت بالا نیازمند سرمایه گذاری نسبتا بالایی می باشد که این سرمایه گذاری اگر در مسیر درست باشد سود آوری بسیاری برای شما خواهد داشت.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ