آیا تنگی نفس نشان دهنده نارسایی قلبی است؟ [آپدیت 2023]✔️

نادر سیاسی
چکیده : ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه باید در مورد بیماری های قلبی و مراجعه به متخصص قلب بدانید را به طور کامل پوشش دهیم.   رشته تخصصی قلب و عروق یک شاخه بسیار مهم در حیطه پزشکی به شمار می رود. قلب ماهیچه ای بسیار مهم در بدن انسان است که وظیفه […]

چکیده : ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه باید در مورد بیماری های قلبی و مراجعه به متخصص قلب بدانید را به طور کامل پوشش دهیم.   آیا تنگی نفس نشان دهنده نارسایی قلبی است؟ [آپدیت 2023]✔️ رشته تخصصی قلب و عروق یک شاخه بسیار مهم در حیطه پزشکی به شمار می رود. قلب ماهیچه ای بسیار مهم در بدن انسان است که وظیفه پمپاژ خون به تمام نقاط بدن را به عهده دارد. اهمیت نقش این اندام حیاتی بدین معنا است که قلب به همه ساختارهای مهم بدن مربوط است و روی تنفس و گردش خون تاثیرات چشمگیری دارد. شکل های متفاوتی از بیماری‌های قلبی وجود دارند که بعضی از آنها خفیف هستند و برخی هم بسیار شدید می‌باشند. بهترین دکتر قلب در تهران می‌تواند اقدام به درمان بیماران خود در مطب، کلینیک یا بیمارستان کند. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه باید در مورد بیماری های قلبی و مراجعه به متخصص قلب بدانید را به طور کامل پوشش دهیم. اگر به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا و جراحا کمک بگیرید.

متخصص قلب کیست و چه کاری انجام می دهد؟

متخصص قلب و عروق به پزشکی گفته می‌شود که در حوزه تشخیص، درمان و پیشگیری از بیماری‌های قلب و عروق و شریان‌های بدن تخصص خود را گرفته است. او به تشخیص و درمان اختلالاتی از قبیل انسداد عروق، آسیب‌ دیدگی قلب و برخی بیماری‌ها می‌پردازد و به طور کامل فاکتورهایی از قبیل بالا بودن کلسترول، دیابت و بالا بودن فشار خون را بررسی می‌‌کند. هنگامی ‌که شما توسط پزشک خانوادگی خود به بهترین دکتر قلب در ایران ارجاع داده می‌شوید به بررسی همه فاکتورهای خطرآفرینی می‌‌پردازد که امکان دارد باعث آسیب رساندن به قلب شما شود که تعدادی از این فاکتورها شامل چاقی، نداشتن فعالیت جسمی و استعمال دخانیات، تغذیه نامناسب و سابقه خانوادگی بیماری‌های قلبی می باشد. در مورد نحوه عملکرد دکتر قلب هم باید بگوییم او انجام مجموعه ای از آزمایشات نظیر اکو، عکس برداری از قفسه سینه، تست استرس، بیوپسی و آزمایشات خون را برای تشخیص دقیق را تجویز می کند . بعد از مشاهده نتایج او می‌‌تواند وجود ناهنجاری های نقایص مادرزادی قلب یا بیماری قلبی و عروق کرونری را تشخیص دهد. سپس شمار زیادی از این بیماری‌ها را با کمک دارو، رژیم غذایی و عمل جراحی درمان خواهد کرد. تعدادی از متخصصین قلب هستند که هرکدام از آنها در زمینه‌های مختلفی از روش‌های درمان قلب تخصص دارند. همچنین برخی از آنها می‌‌توانند فهرستی از مواردی که در این قسمت به آنها اشاره می‌‌کنیم را انجام دهند:
  • متخصص قلب به بررسی بیمار پرداخته و مشاهدات لازم را انجام می‌دهد و درخواست انجام برخی آزمایشات مانند اکو یا تست استرس را می‌دهد تا تشخیص دهد آیا بیمار به دارو نیاز دارد یا باید به اصلاح روش زندگی خود بپردازد یا اینکه ترکیبی از این روش‌های درمان را انجام دهد و همچنین در صورت نیاز بیمارش را به جراح قلب ارجاع می‌‌دهد.
  • در تخصص دیگر پزشک به درمان بیمارانی اقدام می کند که مبتلا به بیماری عروق کرونری، بیماری دریچه قلب و بیماری عروق محیطی هستند. برای درمان بیماری اقدام به آنژیوپلاستی، کاشت استنت، ترمیم دریچه میترال و عمل جراحی باز کردن رگ خواهد کرد.
  • در روش دیگر پزشک به انجام آزمایشات و معاینات لازم خواهد پرداخت ولی می‌‌تواند به انجام عمل‌های جراحی کوچک از راه مشخص کردن شریان مسدود هم بپردازد. بعد از اینکه محل انسداد شریان مشخص شد بیمار به جراح ارجاع داده می شود تا رگ او باز شود.
  • دکتر قلب به کاشت پیس میکر، دفیبریلاتور و سایر دستگاه‌های مورد نظر می‌پردازد تا عملکرد قلب را بهبود ببخشد. او همچنین به انجام عمل‌های جراحی ابلیشن هم می‌پردازد تا اختلال ضربان قلب را درمان کرده و به تجویز برخی داروهای خاص هم می پردازد.
متخصص قلب کیست و چه کاری انجام می دهد؟

علائم هشداردهنده برای مراجعه به متخصص قلب

بعضی از فاکتورهای خطر در مورد ابتلا به بیماری های قلبی از قبیل داشتن سابقه خانوادگی بیماری در اعضای درجه یک خانواده، بالا بودن فشار خون و کلسترول می‌تواند علامت هشدار برای مراجعه به متخصص قلب باشد. مراجعه به متخصص قلب بر اساس نتایج حاصل از آزمایش های بهترین دکتر آنژیوگرافی در تهران می‌تواند شامل یکبار مراجعه یا چندین ویزیت باشد. در صورتی که جواب آزمایشات طبیعی باشد احتمالاً همین که زیر نظر پزشک خانوادگی خود باشید کافی خواهد بود. با این وجود گاهی اوقات نتایج حاصل از آزمایشات نشان دهنده این است که شما به آزمایشات بیشتری نیاز دارید. همچنین شما می‌توانید ریسک ابتلا به بیماری قلبی را در خودتان مورد بررسی قرار دهید. در این قسمت از مقاله به معرفی برخی از علائم و نشانه‌هایی که نشان می‌دهد شما باید به متخصص قلب مراجعه کنید پرداخته ایم:
  • درد در قفسه سینه که با عنوان آنژین شناخته می‌شود که بیشتر نشان دهنده تنگ شدن شریان‌هایی است که خون را به قلب انتقال می دهند.
  • نامرتب بودن ضربان قلب که به آن آریتمی قلبی می گویند و شامل تپش قلب بالا یا کم بودن تعداد ضربان قلب است.
  • کوتاه شدن تعداد تنفس که می‌تواند نشان دهنده نارسایی قلبی یا ناهنجاری های مربوط به دریچه قلب باشد.
  • همچنین بروز برخی مشکلات قلبی مانند حمله قلبی که پس از مراجعه به اورژانس باید بیمار به طور صحیح ارزیابی شود.

تست های تجویز شده توسط دکتر قلب

همانطور که شرح دادیم، به جز آزمایش خون پزشک قلب و عروق باید تست هایی را از بیمار بخواهد انجام دهد تا بتواند این عضو حیاتی بدن را بررسی کرده و دلیل بیماری را به صورت دقیق تشخیص دهد که این تست ها عبارتند از:
  • تست ورزش: این تست مشخص می کند تا متخصص قلب و عروق بتواند ریتم قلب را در حالت استراحت و ورزش تعیین کرده و از این طریق، عملکرد و محدودیت های قلب مشخص شود.
  • تست الکتروکاردیوگرام: به کمک این تست می توان قدرت الکتریکی قلب را تعیین کرد که به صورت امواجی ثبت خواهد شد.
  • تست ECG: از تست های دقیقی که به متخصص قلب کمک می کند تا وضعیت حقیقی قلب را بررسی کند این است که عملکرد قلب در یک دوره روزمره بیمار ثبت شود. جهت این کار یک سری الکترودهایی بر روی سینه بیمار قرار می دهند و بیمار باید Holter را در مدت معین به عنوان مثال برای یک هفته، با خود به همراه داشته باشد. با این روش متخصص قلب می تواند به خوبی متوجه وضعیت حقیقی قلب شود.
  • تست اکوکاردیوگرام: اکوکاردیوگرام نوعی تصویربرداری از قلب است که ساختمان قلب و طریقه کارکرد آن را نشان می دهد. این تست می تواند التهاب بافت های قلب، پمپاژ خون، ناهنجاری های ساختاری و عفونت های داخلی قلب را به خوبی تشخیص دهد.
  • کاتتریزاسیون قلب: در این تست متخصص قلب باید یک لوله کوچک را از طریق رگ وارد بدن کند و تا نزدیکی قلب ببرد. این کار کمک می کند تا دکتر قلب و عروق داده هایی را از مسیر انتقال لوله و قلب به دست بیاورد. البته از این روش برای رفع انسداد عروق نیز استفاده می شود.
  • روش رادیواکتیو: این تست نوعی روش غیر تهاجمی است که طی آن مواد رادیواکتیو وارد بدن شده و با تصویربرداری هسته ای از قلب و عروق می تواند بیماری ها و ناهنجاری های مربوط به قلب و عروق را به پزشک نشان دهد.
تست های تجویز شده توسط دکتر قلب کلام آخر قلب، حیاتی ترین عضو بدن است که از نظر هر پزشک قلب و عروقی لازم است انسان همواره سلامتی و وضعیت قلب خود را تحت کنترل داشته باشد. ماهیچه قلب در حقیقت شبیه به یک پمپ است که خون را به نواحی مختلف بدن هدایت می کند. در نتیجه هر گونه اختلال در عملکرد قلب، منجر به آسیب به سایر اندام های بدن خواهد شد که بدترین عارضه آن، بروز ناهنجاری در مغز است. متخصص قلب و عروق کمک می کند تا قلب شما سلامتی خود را مجددا به دست بیاورد. ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه باید در مورد بیماری های قلبی و مراجعه به متخصصین قلب بدانید را به طور کامل پوشش دهیم. در صورتی که به اطلاعات بیشتری در این زمینه نیاز دارید می توانید به سایت جراحتو (jaraheto.net) مراجعه کنید و یا از سایت هایی نظیر پزشکا و جراحا کمک بگیرید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ