قیمت بلیط هواپیما خارجی به چه عواملی بستگی دارد؟

نادر سیاسی
هواپیما این وسیله نقلیه غول‌پیکر توانسته زمان جابه‌جایی مسافران را به حداقل برساند. اما موضوع بسیار مهم در مورد این وسیله نقلیه هزینه بلیط آن خواهد بود. افرادی که در طول سال به دلایل مختلف مجبور به جابه‌جایی مکانی هستند به این موضوع بسیار دقت می‌کنند. آن‌ها سعی بر آن دارند که اطلاعات خود را […]
هواپیما این وسیله نقلیه غول‌پیکر توانسته زمان جابه‌جایی مسافران را به حداقل برساند. اما موضوع بسیار مهم در مورد این وسیله نقلیه هزینه بلیط آن خواهد بود. افرادی که در طول سال به دلایل مختلف مجبور به جابه‌جایی مکانی هستند به این موضوع بسیار دقت می‌کنند. آن‌ها سعی بر آن دارند که اطلاعات خود را نسبت به خرید بلیط در زمان‌های مختلف بالا ببرند. ساعت و روز تأثیر بسیاری زیادی در قیمت بلیط هواپیما خواهد داشت. اما این مورد یکی از موارد تأثیرگذار در هزینه بلیط هواپیما به شمار می‌آید. اگر شما از جمله افرادی هستید که سفرهای خارجی بسیاری را پیش رو دارید و تصمیم بر آن دارید که بلیط های خود را به‌صورت آنلاین تهیه کنید با ما همراه باشید.

عوامل تأثیرگذار بر قیمت بلیط هواپیما

ممکن است سؤالات بسیاری برای شما مسافر عزیز پیش بیاید که یکی از این سؤالات نسبت عوامل تأثیرگذار بر هزینه بلیط هواپیما است. موارد زیادی در کل دنیا و کشورهای مختلف وجود دارد که به‌راحتی می‌توانند تأثیر بسزایی بر روی نرخ بلیط هواپیما بخصوص بلیط‌های هواپیما خارجی بگذارد. در ادامه به برخی از این موارد اشاره کرده‌ایم.

نسبت تقاضا و عرضه

به‌جرئت می‌توان این را بیان کرد که نقش حیاتی و تعیین‌کننده قیمت کالا و خدمات همین تقاضا و عرضه است. زمانی که تقاضا نسبت به یک خدمات و کالا بالا رود قیمت آن نیز افزایش پیدا می‌کند. نرخ بلیط هواپیما نیز جزئی از این خدمات به شمار می‌آید. هر آنچه تقاضای سفرهای هوایی بیشتر باشد قیمت بلیط هواپیمایی نیز به طبع بالا خواهد رفت و برعکس این امر نیز وجود دارد. اگر سفرهای هوایی کمتر شود و تقاضای مسافران پایین بیایید قیمت پروازهای هوایی نیز پایین می‌آید. زیرا شرکت‌های هواپیمایی برای پر کردن صندلی‌های پرواز باید تخفیفات چشمگیری را ارائه دهند.

روز و ساعت پرواز

آیا تابه‌حال دقت کرده‌اید که بلیط هواپیما در روزهای تعطیل و آخر هفته افزایش پیدا می‌کند. یک نمونه از عوامل تأثیرگذار بر نرخ بلیط هواپیما همین ساعت و روزهای آخر هفته به شمار می‌آید. در اکثر کشورهای مختلف روزهای تعطیل تقاضای افراد برای سفر و گردشگری بسیار بالا خواهد رفت. این امر باعث شده شرکت‌های هواپیمایی نظری بر این مورد داشته باشند و قیمت بلیط هواپیما را افزایش دهند تا بتوانند از این راه هزینه‌های که بر آن‌ها به دلایل مختلف متحمل خواهد شد را جبران کنند.

شرکت‌های هواپیمایی وابسته

تابه‌حال به این مورد دقت کرده‌اید که شرکت‌های هواپیمایی مختلف قیمت‌های متفاوتی را در مورد بلیط هواپیما ارائه می‌کنند. به نظر شما دلیل این تفاوت قیمت در چه خواهد بود. سیاست‌های پرواز، نوع خدمات ارائه شده، نوع هواپیما و کلاس پروازی همگی در این تفاوت نرخ دخیل هستند. شما مسافر عزیز باید اطلاعات خود را نسبت به این عوامل بالا ببرید. ـ نوع هواپیما: هر چه هواپیما مدرن‌تر و جدیدتر قیمت بلیط آن گران‌تر است. تجهیزات و امکانات رفاهی در این نوع هواپیماها بالاتر است. ـ کلاس پروازی: سطح پروازی مختلف تأثیر بسزایی در قیمت بلیط هواپیما دارد. مثلاً کلاس اکونومی جزء ارزان‌ترین کلاس پروازی است درحالی‌که کلاس پروازی فرست و بیزینس از گران‌ترین و با امتیازی‌ترین کلاس پروازی به شمار می‌آیند. ـ خدمات ارائه شده: نوع صندلی، طول پرواز و سفر، نوع پذیرایی و حتی تغییر ساعت و روزپرواز بر قیمت بلیط اثر می‌گذارد.

مسافت سفر

به‌جرئت می‌توان گفت مسافت سفر جزء مهم‌ترین عوامل در قیمت بلیط هواپیما است. هر آنچه مسافت بیشتر و طولانی‌تر باشد به طبع قیمت بلیط نیز افزایش پیدا خواهد کرد؛ زیرا هزینه‌های که برای یک سفر در نظر گرفته می‌شود مانند سوخت و عملیات‌های اجرایی با بالارفتن مسافت تغییر می‌کند. این امر باعث افزایش قیمت خواهد شد.

تعداد توقف‌های هواپیما

برخی از مسافرها به این نتیجه رسیده‌اند که سفرهای خود را چند توقف کنند؛ زیرا نرخ پروازهای مستقیم نسبت به پروازهای چند توقف متفاوت و گران‌تر است. به نظر شما چه دلیلی باعث این تغییر قیمت شده است. کوتاهی زمان و رسیدن سریع امری است که مسافران بدان توجه بسیار زیادی دارند. شرکت‌های هواپیمایی نیز برای جبران برخی از هزینه‌ها این موضوع را مدنظر قرار داده‌اند و قیمت پروازهای مستقیم را نسبت به پروازهای چند توقفه افزایش داده‌اند.

فصل پرواز و سفر

یکی از عواملی که می‌توان بدان اشاره کرد فصول مدنظر برای سفر است. این مورد به‌تنهایی تأثیر بسیار زیادی در نرخ و قیمت بلیط هواپیما دارد. تابستان و زمستان از جمله فصل‌های هستند که مسافران در آن برای گذراندن تعطیلات خود قصد سفر می‌کنند. اما این را باید بدانید که شرایط آب‌وهوایی در این فصل‌ها می‌تواند تأثیر برعکسی بر روی نرخ بلیط هواپیما بگذارد. مثلاً مناطقی که در تابستان آب‌وهوایی بسیار گرمی دارند مسافر کمتری را جذب می‌نمایند. کم پیک بودن و نداشتن پرواز قیمت بلیط را در این فصل پایین می‌آورد.

شرایط بازار و رقابت شرکت‌های هواپیمایی

شرایط بازار و چشم‌اندازی همچون رقابت باعث شده قیمت بلیط هواپیمایی متفاوتی را مشاهده کنیم. شرکت‌های هواپیمایی برای بالابردن راندمان پرواز سعی بر آن دارند که نظر مشتریان خود را جلب نمایند. شکل رقابتی بیشتر در مسیرهای هوایی پرطرف‌دار به وجود می‌آید؛ زیرا محدود و انحصاری بودن مسیر پرواز این امکان که شرکت‌های هواپیمایی بتوانند نرخ‌های مختلفی را ارائه دهند را برای آن‌ها فراهم کرده است.

قیمت سوخت مصرفی و عوامل اقتصادی

همان‌طور که می‌دانید فعالیت‌های هواپیمایی و خطوط هوایی ارتباط مستقیمی با سوخت دارند. نوسانات قیمتی امروزه و شرایط اقتصادی باعث کاهش و افزایش قیمت بلیط هواپیمایی خارجی خواهد شد. هزینه‌هایی که در خطوط هوایی به وجود می‌آید باید به‌گونه‌ای برطرف شود. بهترین استراتژی که می‌توان به کاربرد همین قیمت‌گذاری بلیط هواپیمایی است. با افزایش این نرخ بلیط به‌گونه‌ای می‌توان این مسئله را حل کرد.

تعرفه‌های مالیاتی و هزینه

یکی از فاکتورهایی که در قیمت و هزینه بلیط هواپیما تأثیر می‌گذارد تعرفه‌های مالیاتی و هزینه‌ها بوده است. این فاکتورها برای دولت‌ها و فرودگاه‌ها تعریف و مشخص شده است. هزینه نگهداری، تعمیرات هواپیمایی، هزینه باربری، هزینه‌های امنیتی، مالیات‌های اخذ شده و هزینه حقوق تمامی پرسنل هواپیمایی را می‌توان در بحث هزینه‌ها جای داد. این امر خواه‌ناخواه موجب افزایش قیمت پرواز خارجی خواهد شد.

خرید بلیط هواپیما خارجی

سایت اسنپ تریپ یک مرجع تخصصی آنلاین خرید انواع بلیط هواپیما خارجی و داخلی به شمار می‌آید. با مراجعه به سایت و پر کردن فیلدها از جمله مبدأ، مقصد و تاریخ سفر و زدن گزینه جستجو لیستی از پروازهای مختلف با قیمت‌های متفاوت برای سفر شما در نظر گرفته خواهد شد. بدین ترتیب شما می‌توانید مناسب‌ترین و ارزان‌ترین بلیط هواپیمایی خود را ثبت نمایید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ