آنژیوپلاستی قلب چیست؟ 

نادر سیاسی
آنژیوپلاستی کرونری که با عناوین مداخله ی کرونری از راه پوست، آنژیوپلاستی با بالون و آنژیوپلاستی کرونری ترانس لومینال از راه پوست نیز شناخته می شود، برای باز کردن رگ های قلب مسدود شده یا همان شریان های کرونری استفاده می شود. در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم که آنژیوپلاستی قلب چگونه انجام می […]

آنژیوپلاستی کرونری که با عناوین مداخله ی کرونری از راه پوست، آنژیوپلاستی با بالون و آنژیوپلاستی کرونری ترانس لومینال از راه پوست نیز شناخته می شود، برای باز کردن رگ های قلب مسدود شده یا همان شریان های کرونری استفاده می شود.

در ادامه همراه ما باشید تا ببینیم که آنژیوپلاستی قلب چگونه انجام می شود؟

عمل آنژِیوپلاستی

آنژیوپلاستی کرونری یک رویکرد کم تهاجمی است که ضرورتاً به بیهوشی عمومی نیاز ندارد. بیمار در طول این رویکرد بیدار است، اما از مواد آرامبخش برای آرام کردن بیمار استفاده می شود. بعد از تزریق بیحسی موضعی یک برش کوچک ایجاد می شود. شریان کشاله ران یا بازوی شما معمولاً ترجیح داده می شود.

بعد از این که سیم راهنما درون شریان قرار داده می شود، یک کاتتر به وسیله این سیم راهنما وارد بدن می شود. ماده ی حاجب از طریق کاتتر وارد بدن می شود و به مکان یابی تنگی یا انسداد شریان کرونری کمک می کند. بالون نازک موجود در نوک کاتتر در محل تنگی باد می شود و سپس تنگی از بین می رود و جریان خون از سر گرفته می شود.

Balloon Angioplasty | Conic Vascular

پزشک ممکن است تصمیم بگیرد برای پیشگیری از وقوع مجدد انسداد، از یک استنت استفاده کند. اگر پزشک تصمیم بگیرد از استنت استفاده کند، استنت به شکل جمع شده در کاتتر به سمت شریان کرونری مسدود شده هدایت می شود. زمانی که بالون باد می شود، استنت باز می شود و در محل تنگی قرار می گیرد.

بعد از تکمیل این فرایندها، دوباره تصاویری گرفته می شود تا وضعیت نهایی شریان های کرونری بررسی شود. بعد از خارج شدن کاتتر و بخیه زدن برش کوچک، رویکرد تکمیل می شود.

چرا باید عمل آنژیوپلاستی را انجام بدهیم؟

ذرات چربی به دلایل خاصی مانند: تغذیه ناسالم، تجمع چربی اضافه در بدن، فشار خون بالا و دیابت، کم کم در شریان هایی که وظیفه خونرسانی به قلب را برعهده دارند، جمع می شوند. این چربی ها که پلاک نامیده می شوند، به مرور زمان و تا زمانی که عوامل خطر رفع نشوند، بزرگتر می شوند.

در نتیجه، شرایطی به نام آترواسکلروزیس رخ می دهد و منجر به تنگی شریان های کرونری می شود و در پی آن انسداد کامل رخ می دهد. از آنجا که شریان های کرونری، رگ هایی هستند که خونرسانی به قلب را برعهده دارند، تنگی و انسدادها باعث آسیب به بافت قلب می شوند و به مرور زمان منجر به افت عملکرد قلب می گردند.

اگر درمان دارویی، تغییر تغذیه و سبک زندگی به بیماری شریان کرونری کمکی نکنند، آنژیوپلاستی اولین روش درمانی می باشد. زمانی که آنژیوپلاستی، تنگی شریان کرونری را از بین می برد، در صورت لزوم، یک فنر تعبیه می شود و خونرسانی به قلب بازیابی می شود و علائم به مرور زمان فروکش می کنند.

گرچه، اگر یک شریان کرونری بزرگ مسدود شده باشد یا بیش از یک شریان تنگ یا دچار گرفتگی شده باشد، ممکن است به جراحی بای پس شریان کرونری نیاز باشد.

Angioplasty: Costs, Results, & FAQ - Amitis Med Tour

خطرات عمل آنژیوپلاستی

خطراتی که ممکن است در طول رویکرد کم تهاجمی آنژیوپلاستی کرونری رخ دهند، شامل موارد زیر می شوند:

  • انسداد ناگهانی: رگ خونی ممکن است توسط یک لخته یا پلاک دوباره مسدود شود. برای رفع این مشکل، بخش مسدود شده دوباره باز می شود و استنت گذاری انجام می شود.
  • تنگی دوباره: اگر بعد از بازیابی جریان خون در شریان کرونری مسدود شده، فنر تعبیه نشود، ممکن است انسداد دوباره رخ دهد. تنگی دوباره معمولاً به وجود عوامل خطری مانند قند خون، لیپیدهای خون و فشار خون رخ می دهد.

تنگی شریان با وجود استنتد چیست؟

تشکیل پلاک ممکن است در حفره ی استنت رخ دهد و منجر به تنگی مجدد شود. این خطر در استنت های دارویی کمتر است. خطرات دیگر آنژیوپلاستی کرونری شامل:

  • حمله ی قلبی
  • سکته
  • مشکلات اندام های بدن
  • اختلالات ریتم قلب می شوند

متخصصان تمام اقدامات لازم را برای کاهش احتمال عوارض انجام می دهند و پزشکان پیش از عمل شما را از تمام عوارض و خطرات احتمالی دیگر آگاه می کنند و به تمام سؤالات شما پاسخ می دهند.

Coronary Angioplasty Specialists | Naples Cardiac & Endovascular Center

آمادگی های قبل از عمل شامل چه میشود؟

پزشک فوق تخصص آنژیوپلاستی و استنت، سوابق پزشکی شما را مرور و سلامت کلی شما را ارزیابی می کند. در مرحله ی دوم، آنژیوگرافی کرونری انجام می شود تا محل تنگی تعیین شود و مشخص شود آیا با آنژیوپلاستی قابل درمان است یا خیر. در آنژیوگرافی کرونری، یک لوله ی نازک به نام کاتتر درون شریان کشاله ران یا بازو قرار داده می شود.

با تزریق یک ماده ی حاجب از طریق این لوله، از شریان های کرونری شما تصویربرداری می شود. زمانی که محل تنگی مشخص می شود، پزشک می تواند آنژیوپلاستی و استنت گذاری را در یک جلسه انجام دهد و در صورت لزوم، این رویکرد باید تا جلسه بعد به تعویق انداخته شود. گرچه، در صورت لزوم انجام همزمان آنژیوگرافی و آنژیوپلاستی در یک جلسه ترجیح داده می شود و برای بیمار نیز مزیت بیشتری دارد.

به جز موارد استثنا، برای انجام همزمان آنژیوگرافی کرونری و آنژیوپلاستی برنامه ریزی می شود و شما باید در یک دوره زمانی خاص، حدود شش تا هشت ساعت قبل از رویکرد، خوردن و آشامیدن را متوقف کنید. قبل از آنژیوگرافی، شما باید آزمایش خون، تصویربرداری اشعه ی ایکس قفسه سینه، نوار قلب و دیگر آزمایشات ضروری را برای ارزیابی سلامت عمومی خود انجام دهید. علاوه بر این، داروهای تجویزی و بدون نسخه ی شما بررسی می شوند و پزشک به شما خواهد گفت کدام دارو را باید قطع کنید.

مراقبت های بعد از عمل آنژیو

بعد از آنژیوپلاستی شما معمولاً به مدت یک شب باید در بیمارستان بمانید و روز بعد از آن ترخیص می شوید تا پایدار بودن وضعیت سلامتی شما تأیید شود. اگر استنت گذاری انجام شده باشد، شما باید داروهایی را که پزشک تجویز کرده تا آخر عمر مصرف کنید. پزشک شما دستورالعمل های لازم در مورد مراقبت های بعد از آنژیوپلاستی، تغییرات سبک زندگی و ورزش را به شما ارائه می دهد.

اگر بعد از ترخیص از بیمارستان در ناحیه ورود کاتتر، متوجه خونریزی، ورم یا درد شوید یا با علائم عفونت مانند قرمزی، ورم و گرما آشنایی دارید و یا احساس تب، تنگی نفس یا درد قفسه سینه می کنید، بلافاصه با پزشک خود تماس بگیرید یا به نزدیک ترین مرکز خدمات درمانی مراجعه کنید.

نتایج بدست آمده بعد از آنژِوپلاستی چیست؟

آنژیوپلاستی کرونری، شریان کرونری تنگ شده یا مسدود شده را باز می کند و جریان خون را به بافت قلب بازیابی می کند. از اینرو، علائم ایجاد شده با تنگی مانند درد قفسه سینه، ظرفیت ورزش ضعیف یا تنگی نفس از بین می روند.

گرچه، از آنجا که تنگی یا انسداد ایجاد شده بر اثر عوامل خطری از جمله سیگار کشیدن، فشار خون، لیپیدهای خون بالا، کلسترول، دیابت و تغذیه ناسالم رخ می دهد ولی محدود به این عوامل نمی شود، بعد از دوره ی آنژیوپلاستی این عوامل باید به طور کامل حذف شوند و یا کاهش یابند. در غیر این صورت وقوع مجدد تنگی یا انسداد در آینده، اجتناب ناپذیر است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ