این افراد مراقب ضعف سیستم ایمنی و کبد چرب باشند

alodoctoradmin2
قندهایی که در رژیم غذایی ما اغلب به فراوانی یافت می شوند، از دو نوع مولکول شکل گرفته‌اند؛ گلوکز و فروکتوز. فروکتوز به‌طور طبیعی در عسل و به مقدار کمی هم در بعضی از میوه‌ها و سبزیجات (مثل کدو، چغندر، نیکشر، ذرت و…) یافت می‌شود. طعم فروکتوز شیرین‌تر از گلوکز است وبرای همین از آن […]
قندهایی که در رژیم غذایی ما اغلب به فراوانی یافت می شوند، از دو نوع مولکول شکل گرفته‌اند؛ گلوکز و فروکتوز. فروکتوز به‌طور طبیعی در عسل و به مقدار کمی هم در بعضی از میوه‌ها و سبزیجات (مثل کدو، چغندر، نیکشر، ذرت و…) یافت می‌شود. طعم فروکتوز شیرین‌تر از گلوکز است وبرای همین از آن در تولید مواد غذایی فراوری‌شده یا شربت ذرت با فروکتوز بالا استفاده می‌شود.
یکی از جدیدترین مطالعات انجام‌شده درباره فروکتوز که در Nature Communications منتشر شده، نشان می‌دهد که فروکتوز می‌تواند التهاب را در بدن افزایش دهد و از همین طریق هم پیامدهای منفی و زیان‌باری برای واکنش‌های سیستم ایمنی بدن داشته باشد. البته محققان می‌گویند که به‌هیچ‌وجه نباید مصرف عادی میوه‌ها یا سبزیجات حاوی فروکتوز را متوقف کنید بلکه باید نوشیدنی‌های حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا و دیگر مواد غذایی فراوری‌شده حاوی فروکتوز را کنار بگذارید. در ادامه از جنبه‌های بیشتری با عوارض مختلف فروکتوز آشنا خواهیم شد.
1. التهاب

محققان می‌گویند که نوع خاصی از گلبول های سفید خون به نام مونوسیت‌ها، به‌واسطه دریافت فروکتوز دچار سطح التهاب بیشتری می‌شوند. درواقع، وقتی که فروکتوز به‌جای گلوکز به این سلول‌ها می‌رسد، این سلول‌ها هم پروتئین‌های بیشتری تولید می‌کنند که با التهاب مرتبط هستند.

به بیان ساده، فروکتوز می‌تواند باعث التهاب سلول‌ها در بدن شود. همین التهاب هم می‌تواند به سلول‌ها و بافت‌های بدن آسیب برساند و درنتیجه باعث شود که بعضی از عملکردهای بدن مثل عملکرد گلبول های سفید خون که با سیستم ایمنی مرتبط هستند، دچار اختلال شوند.

2. آسیب‌رسانی احتمالی به سیستم ایمنی
یکی از مطالعات سال 2019 هم نشان می‌دهد که سلول‌های خاصی که برای واکنش‌های سیستم ایمنی بسیار مهم هستند، پس از تماس با فروکتوز دچار التهاب بیشتری می‌شوند. البته محققان هنوز نمی‌دانند که فروکتوز دقیقا چگونه بر واکنش‌های بدن نسبت به ویروس‌ها تاثیر می‌گذارد. با این‌حال، آنان می‌گویند که ادامه دادن این مطالعات بسیار مهم است، مخصوصا با توجه به اینکه ویروس‌ها به کبد آسیب می‌رسانند و فروکتوز هم دقیقا در کبد تراکم بیشتری دارد.

3. چاقی
همه سلول‌های بدن می‌توانند گلوکز را متابولیزه کنند اما فقط کبد می‌تواند فروکتوز را در مقادیر بالا تجزیه کند. پس وقتی که میزان زیادی فروکتوز دریافت می‌کنید، کبد هم این فروکتوز را به چربی تبدیل می‌کند و همین اتفاق می‌تواند باعث اضافه‌وزن و چاقی شود. مطالعات جدیدی که رابطه بین فروکتوز و التهاب را نشان داده‌اند، می‌توانند رابطه بین فروکتوز و چاقی را هم توضیح بدهند زیرا التهاب مزمن درجه‌پایین با چاقی ارتباط دارد.

4. دیابت نوع 2
وقتی که مقادیر زیادی از فروکتوز به‌طور منظم وارد بدن می‌شود، خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع 2 هم افزایش پیدا می کند. مطالعات متعددی (مثلا در سال‌های 2013 و 2009) نشان داده‌اند که مصرف نوشیدنی‌های شیرین‌شده با فروکتوز (مثل نوشابه‌های گازدار) می‌تواند حساسیت نسبت به انسولین را کاهش دهند درحالی که همین اتفاق یکی از عوامل خطر ابتلا به دیابت نوع 2 محسوب می‌شود. محققان می‌گویند که هنوز تحقیقات به نتایج قطعی درباره اثرگذاری مستقیم فروکتوز بر افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 دست نیافته‌اند اما همچنان محدودسازی استفاده از نوشابه‌های شیرین و گازدار حتما به کاهش خطر ابتلا به این بیماری کمک می‌کند.

5. کبد چرب
بیماری کبد چرب، یکی از بیماری‌های نسبتا جدید است که با ابتلا به دیابت نوع 2 و چاقی ارتباط دارد. کبد چرب زمانی به‌وجود می‌آید که کبد نتواند چربی‌ها را تجزیه کند یا این‌که چربی بیش‌ازحدی تولید کند. یکی از مطالعات سال 2018 هم نشان می دهد که بیماری کبد چرب با دریافت فروکتوز ارتباط دارد زیرا باعث تجمع چربی‌ها در کبد می‌شود. اگرچه محققان همچنان به تحقیقات بیشتری درباره ارتباط بین فروکتوز و بیماری کبد چرب نیاز دارند اما به‌گفته محققان کاهش دریافت فروکتوز می‌تواند مزیت‌های قابل توجهی در جهت جلوگیری از تجمع چربی‌ها در کبد داشته باشد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ