پیاده روی این ورزش ساده و کم هزینه را دست کم نگیرید

alodoctoradmin2
پیاده‌روی یک فعالیت ساده و در عین حال قدرتمند است که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد. این فعالیت نه‌تنها از افزایش سلامت قلب و عروق و مدیریت وزن پشتیبانی می‌کند، بلکه می‌تواند به تقویت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری بدن، کاهش استرس و افزایش سلامت ذهنی نیز کمک کند. الهه جعفرزاده گفت: «پیاده‌روی یک […]

پیاده‌روی یک فعالیت ساده و در عین حال قدرتمند است که فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد. این فعالیت نه‌تنها از افزایش سلامت قلب و عروق و مدیریت وزن پشتیبانی می‌کند، بلکه می‌تواند به تقویت ماهیچه‌ها و استخوان‌ها، افزایش انعطاف‌پذیری بدن، کاهش استرس و افزایش سلامت ذهنی نیز کمک کند.

الهه جعفرزاده گفت: «پیاده‌روی یک فعالیت ساده و در دسترس برای اکثر افراد است و مزایای سلامتی متعددی نیز دارد؛ از آمادگی جسمانی گرفته تا سلامت روانی. در واقع پیاده‌روی راهی ساده و در عین حال مفید برای افزایش سلامت کلی است.»

جعفرزاده گفت: «این ورزش گروه‌های مختلف ماهیچه‌ای را درگیر می‌کند و سلامت قلب و عروق را بهبود می‌بخشد. هم‌چنین یک راه مناسب برای سوزاندن کالری و مدیریت وزن است. مزایای پیاده‌روی فراتر از جنبه‌های فیزیکی است و بر سلامت روان، خلق و خو و کیفیت کلی زندگی نیز تأثیر می‌گذارد.»

۱. بهبود سلامت قلب و عروق

پیاده‌روی ضربان قلب را بالا می‌برد و سلامت قلب و ریه را بهبود می‌بخشد. پیاده‌روی منظم با تقویت ماهیچه‌های قلب و بهبود گردش خون، آمادگی قلبی عروقی را افزایش می‌دهد و می‌تواند فشار خون و خطر بیماری قلبی را کاهش دهد.

 

۲. افزایش کیفیت خواب

فعالیت بدنی منظم به طور طبیعی اثرات ملاتونین (هورمون خواب) را تقویت می‌کند و باعث می‌شود شب‌ها بهتر بخوابید. هم‌چنین پیاده‌روی با کاهش درد و استرس باعث کاهش اختلال در وضعیت خواب می‌شود.

 

۳. تقویت عضلانی و استخوانی

پیاده‌روی، استخوان‌ها را تقویت و از کاهش تراکم استخوان جلوگیری می‌کند. این ورزش در پرورش عضلات نیز نقش دارد، قدرت کلی را افزایش و خطر پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.

۴. افزایش سلامت روان

پیاده‌روی منظم می‌تواند بر سلامت روان تأثیر مثبت بگذارد. به طور کل فعالیت جسمی باعث ترشح اندورفین می‌شود؛ اندروفین یک انتقال‌دهنده عصبی است که باعث ایجاد احساس شادی و کاهش استرس می‌شود. پیاده‌روی با کاهش استرس، اضطراب و افسردگی به سلامت روانی کمک می‌کند.

 

۵. مدیریت وزن

پیاده‌روی سریع و منظم به مدت ۳۰ تا ۶۰ دقیقه در روز می‌تواند به کاهش وزن و حفظ وزن سالم کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد که راه رفتن با سرعت تند به طور قابل توجهی وزن بدن، درصد چربی بدن و اندازه دور کمر را در زنان دارای اضافه وزن کاهش می‌دهد.

۶. بهبود عملکرد مغز

تحقیقات نشان می‌دهد که حتی نیم ساعت پیاده‌روی در میانه‌ی روز، خلق و خو و تمرکز را در افراد افزایش می‌دهد و بهره‌وری ذهنی و سلامت کلی مغز را بهبود می‌بخشد.

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ