مارچوبه، گیاهی فراموش‌شده با خواص شگفت انگیز

alodoctoradmin2
مارچوبه یکی از سبزیجات محبوب و پرمصرف در سراسر جهان است که در دسته‌بندی گیاهان علفی چندساله قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که گل‌های مارچوبه شامل هر دو جنس نر و ماده می‌باشد؛ گل‌های نر دارای رنگی زرد مایل به سبز هستند، درحالی که گل‌های ماده با رنگ قرمز غنی ظاهر می‌شوند. مهم‌ترین مراکز کاشت مارچوبه […]

مارچوبه یکی از سبزیجات محبوب و پرمصرف در سراسر جهان است که در دسته‌بندی گیاهان علفی چندساله قرار می‌گیرد. جالب است بدانید که گل‌های مارچوبه شامل هر دو جنس نر و ماده می‌باشد؛ گل‌های نر دارای رنگی زرد مایل به سبز هستند، درحالی که گل‌های ماده با رنگ قرمز غنی ظاهر می‌شوند. مهم‌ترین مراکز کاشت مارچوبه در کشورمان در شهرهای دزفول، اراک، اصفهان، قزوین، خوی، تبریز و… قرار دارند. این سبزیجات معمولاً به صورت کنسروی در فروشگاه‌ها یافت می‌شوند، اما همچنین می‌توان آن‌ها را به صورت پخته یا خام، مطابق با سلیقه شخصی، مصرف کرد. اما خواص و مضرات مصرف مارچوبه نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

کاهش فشار خون

اگر با فشار خون بالا مواجه هستید می‌توانید از مارچوبه استفاده کنید. مارچوبه به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم می‌باشد می‌تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند که در نتیجه باعث می‌شود که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی کاهش یابد.

پیشگیری از پوکی استخوان

مارچوبه به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از ویتامین K می‌باشد می‌تواند به روند جذب کلسیم کمک کند. علاوه بر این مصرف مارچوبه باعث می‌شود که مقدار کلسیم دفع شده توسط ادرار نیز کاهش یابد که در نتیجه به کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان کمک می‌کند.

سلامت دستگاه گوارش

مارچوبه از گیاهانی محسوب می‌شود که برای دستگاه گوارش بسیار مفید باشد. مارچوبه به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از فیبر می‌باشد برای درمان نفخ شکم، درد معده و افزایش باکتری‌های مفید موجود در روده بسیار مفید است.

سلامت چشم

یکی از دلایلی که مارچوبه می‌تواند به سلامت چشم‌ها و تقویت بینایی کمک کند این است که این گیاه حاوی مقادیر سرشار از ویتامین A می‌باشد و علاوه بر سلامت چشم‌ها می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مثل آب مروارید و شب کوری را نیز به طور محسوسی کاهش دهد.

لاغری و کاهش وزن

مارچوبه از سبزیجاتی می‌باشد که کالری بسیار پایینی دارد و یک گزینه مناسب برای رژیم‌های لاغری می‌باشد. علاوه بر این فیبر موجود در مارچوبه می‌تواند پس از مصرف باعث کاهش اشتها شود و از پرخورش جلوگیری کند.

مفید برای بارداری

در دوران بارداری هم می‌توانید روی کمک مارچوبه حساب کنید. مارچوبه حاوی مقادیر غنی از فولات می‌باشد و به همین جهت می‌تواند به سلامت و افزایش رشد جنین کمک شایانی کند. یکی از دیگر از خاصیت‌های مارچوبه در دوران بارداری این است که می‌تواند خطر ابتلای جنین به نقص لوله عصبی را کاهش دهد.

درمان یبوست

یبوست معمولا به این دلیل به وجود می‌آید که فیبر کافی برای حرکات روده‌ای در بدن موجود نباشد، مارچوبه حاوی مقادیر غنی از فیبر نامحلول می‌باشد و به همین جهت می‌تواند باعث بهبود حرکات روده شود که در نتیجه به درمان و پیشگیری از یبوست کمک کند.

خواص ضد سرطانی

جالب است بدانید که مارچوبه خواص ضد سرطانی دارد. مارچوبه حاوی مقادیر غنی از آنتی اکسیدان گلوتاتیون می‌باشد که می‌تواند به سم زدایی بدن کمک کند و باعث کاهش خطر ابتلا به انواع سرطان‌های شایع مثل سرطان پستان و ریه شود.

زیان‌های مارچوبه

تداخل دارویی

همانطور که در بالا توضیح دادیم مارچوبه حاوی مقادیر غنی از ویتامین K می‌باشد و به همین دلیل می‌تواند باعث رقیق‌تر شدن خون شود. اگر از دارو‌هایی مثل وارفارین که به رقیق‌تر شدن خون کمک می‌کنند استفاده می‌کنید بهتر است از مصرف زیاد مارچوبه خودداری کنید.

حساسیت و آلرژی

مارچوبه از سبزیجاتی محسوب می‌شود که می‌تواند باعث حساسیت و آلرژی شود و به همین دلیل اگر با لمس یا مصرف مارچوبه دچار مشکلاتی مانند خارش گلو، تنگی نفس و یا خارش و قرمزی پوشت شدید ممکن است به ان حساسیت داشته باشید.

به همین دلیل بهتر است اگر به این گیاه آلرژی دارید یا از مصرف آن صرف نظر کنید، یا آنرا به صورت پخته شده مصرف کنید. البته ممکن است به صورت پخته شده هم باعث حساسیت شود و قبل از مصرف زیاد حتما مقدار کمی مصرف کنید تا مطمئن شوید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ