علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل چیست؟ بررسی نکات پیشگیری

نادر سیاسی
  فرورفتگی پل بینی بعد از عمل علائم متفاوتی مانند عدم تقارن در قسمت پل، احساس درد یا ناراحتی، مشکل در تنفس، تغییر شکل ظاهری بینی و… را دارد؛ بنابراین در صورت روبه‌رویی با چنین علائمی احتمالاً دچار این عارضه شده‌اید. این اتفاق کمی نگران‌کننده است؛ اما روش‌های درمان متفاوتی دارد. برای این کار شما […]
  علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل چیست؟

فرورفتگی پل بینی بعد از عمل علائم متفاوتی مانند عدم تقارن در قسمت پل، احساس درد یا ناراحتی، مشکل در تنفس، تغییر شکل ظاهری بینی و... را دارد؛ بنابراین در صورت روبه‌رویی با چنین علائمی احتمالاً دچار این عارضه شده‌اید. این اتفاق کمی نگران‌کننده است؛ اما روش‌های درمان متفاوتی دارد. برای این کار شما در ابتدا باید دلیل بروز آن را شناسایی و سپس برای درمان اقدام کنید. به همین دلیل تصمیم داریم در این مقاله علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل را به طور کامل بررسی کنیم و همچنین با روش‌های درمان، انواع و تمام نکات مهم آن آشنا می‌شوید.

فرورفتگی پل بینی چیست؟ | بررسی دقیق انواع آن

فرورفتگی یا ناهمواری پل بینی یکی از عوارض احتمالی جراحی بینی است. این عارضه زمانی اتفاق می‌افتد که استخوان یا غضروف بینی شما در حین جراحی بیش از حد برداشته و یا دچار آسیب شود. این فرورفتگی از نظر شدت، وسعت و شکل انواع متفاوتی دارد که در ادامه به طور خلاصه به بررسی هر یک از آن‌ها می‌پردازیم. فرورفتگی پل بینی چیست؟

انواع فرورفتگی پل بینی: کدام نوع را دارید؟

این نوع عارضه پس از عمل به شکل‌های متفاوتی خودش را بروز می‌دهد که در این بخش با انواع آن آشنا می‌شوید.

1.میزان شدت فرورفتگی بینی:

این عارضه بر اساس شدت دو نوع خفیف و عمیق دارد؛ در موارد خفیف، فرورفتگی به سختی و در نوع عمیق به صورت کاملاً واضح قابل مشاهده است.

2.اندازه وسعت فرورفتگی پل دماغ:

فرورفتگی پل بینی بر اساس وسعت به دو شکل موضعی (تنها در یک قسمت از بینی) و گسترده (در تمام طول پل بینی) رخ می‌دهد.

3.چگونگی شکل فرورفتگی پل بینی:

فرورفتگی بینی به سه حالت خطی (یک خط صاف)، ناودانی (به شکل U یا V) یا نامنظم (به صورت نامنظم و غیر قابل پیش‌بینی) در قسمت پل بینی ایجاد می‌‌شود. علاوه بر این باید بدانید گاهی اوقات این فرورفتگی در قسمت‌های دیگری از بینی مانند نوک، دیواره و پره‌های آن نیز رخ می‎‌دهد و تنها مختص به پل بینی نیست! بروز این عوارض دلایل متفاوتی دارد که باید حتماً با آن‌ها آشنایی داشته باشید. در ادامه اصلی‌ترین این علل را با هم بررسی می‌کنیم.

چرا بینی من بعد از جراحی دچار فرورفتگی شده است؟ | بررسی علل آن

خیلی از افراد فکر می‌کنند فرورفتگی پل بینی تنها به دلیل اشتباه پزشک اتفاق می‌‌افتد؛ اما باید بدانید تمام موارد زیر در بروز این عارضه نقش دارند.

1.اشتباه و بی‌تجربگی جراح بینی

در بیشتر موارد علت اصلی ایجاد فرورفتگی در قسمت پل بینی مربوط به جراح است و تمام موارد زیر در آن دخیل هستند:
  • برداشتن بیش از حد غضروف یا استخوان
  • عدم مهارت و تجربه کافی جراح
  • تکنیک‌های نامناسب جراحی
  • عدم تقارن در برداشتن غضروف از دو طرف بینی
یکی از دلایل فرورفتگی پل بینی بعد از عمل بی‌تجربگی جراح است با توجه به این موارد قطعاً انتخاب جراح بینی، نقش حیاتی در جلوگیری از بروز چنین عارضه جدی مخصوصاً در بینی‌های گوشتی را دارد؛ به همین دلیل ما قبل از هر چیز توصیه می‌کنیم به بهترین دکتر عمل بینی گوشتی در شیراز و دیگر شهرهای بزرگ مراجعه کنید تا پس از جراحی با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشوید.

2.عوامل مرتبط با خود زیبا جو

گاهی اوقات دلیل بروز این مشکل تنها به خود زیبا جو برمی‌گردد و موارد زیر در آن دخیل هستند:
  • ورم و التهاب بعد از عمل
  • ضربه به بینی بعد از عمل
  • عفونت بعد از جراحی
  • عدم رعایت نکات مراقبتی قبل و بعد از رینوپلاستی
  • سابقه بیماری‌های خاص (مانند بیماری‌های خودایمنی)
  • مصرف داروهای خاص (مانند داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی)

3.عوامل ذاتی و ژنتیکی افراد

عوامل ذاتی و ژنتیکی نیز در بروز برخی از عوارض مانند فرورفتگی پل بینی نقش دارند که در زیر 2 مورد اصلی آن را مشاهده می‌کنید:
  • نوع پوست و ضخامت آن
  • کیفیت غضروف و استخوان بینی
از بین تمام این موارد اصلی‌ترین عامل فرورفتگی پل بینی، اشتباه جراح است؛ به همین دلیل تأکید می‌کنیم قبل از هر چیز از مهارت و تجربه بالای جراحتان مطمئن شوید. اگر در شهرستان‌های کوچک نیز زندگی می‌کنید، حتماً برای عمل خود به بهترین دکتر ترمیم بینی در شیراز یا شهرهای بزرگ نزدیک به خود مراجعه کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم حتماً از افراد و تیم‌های متخصص در زمینه جراحی بینی کمک بگیرید و در صورت امکان، نظرات زیبا جویان قبلی پزشک موردنظرتان را نیز بررسی کنید.

خداحافظی با فرورفتگی پل بینی | بررسی بهترین روش‌های درمان

علاوه بر جراحی بینی گاهی اوقات افراد پس از تزریق کورتون نیز به چنین عارضه‌ای دچار می‌شوند. در هر صورت برای درمان فرورفتگی بینی بعد از تزریق کورتون یا جراحی می‌توانید با انواع روش‌های زیر برای درمان آن اقدام کنید.

روش‌های غیرتهاجمی درمان بینی‌های فرورفته

روش‌های غیرتهاجمی متفاوتی برای درمان این عارضه وجود دارند که خیلی سریع و با دوران نقاهت کوتاه، مشکل فرورفتگی را برطرف می‌کنند. انواع روش‌های غیرتهاجمی برای رفع بینی‌های فرورفته

1.تزریق ژل یا فیلر:

این روش سرپایی، بدون درد و البته موقتی است که در آن پزشک خیلی سریع و در عرض چند دقیقه قسمت فرورفته بینی را پر می‌کند.

2.تزریق چربی:

استفاده از چربی قسمت‌های دیگر بدن و تزریق آن به بینی، روشی عالی برای رفع فرورفتگی پل بینی است و ماندگاری طولانی‌تری از ژل نیز دارد.

3.لیزر درمانی:

این روش در جلسات متعدد، بدون نیاز به بیهوشی و با عوارض کم، مشکل فرورفتگی پل بینی را به صورت موقت برطرف می‌کند.

روش‌ تهاجمی درمان فرورفتگی پل بینی بعد از عمل

در صورتی که مشکل فرورفتگی بینی شما بعد از جراحی بسیار شدید باشد یا اگر قصد دارید به صورت دائمی آن را برطرف کنید، تنها راه چاره شما انجام جراحی ترمیمی بینی است! این نوع جراحی دقیقاً مانند عمل اولیه بینی نیاز به بیهوشی و مراقبت‌های زیادی پس از جراحی دارد؛ اما به طور کامل و برای همیشه تمام مشکلات بینی را برطرف می‌کند. حواستان باشد انتخاب پزشک در این زمینه اهمیت بسیار زیادی دارد؛ زیرا در صورت انتخاب جراح بی‌تجربه، دیگر هیچ راه برگشتی برای جبران نخواهید داشت!

توصیه‌های پایانی در مورد علت فرورفتگی پل بینی بعد از عمل

در این مقاله به طور کامل با علت فرورفتگی پل بینی، انواع و روش‌های درمان آن آشنا شدید. در انتها به تمام زیبا جویان توصیه می‌کنیم تا حد امکان با انتخاب جراح ماهر، انجام تمام معاینات قبل از عمل، بیان تمام انتظارات، رعایت مراقبت‌های قبل و بعد از عمل و... از بروز چنین مشکلی پیشگیری کنند. با این وجود اگر در حال حاضر با چنین مشکلی دست و پنجه نرم می‌کنید، برای درمان از هر روشی (چه موقتی و چه جراحی ترمیمی) هرگز اشتباه گذشته خود را تکرار نکنید و بینی‌تان را به جراحی مطمئن بسپارید. به نظر شما بهترین روش برای رفع فرورفتگی پل بینی بعد از تزریق کورتون یا جراحی بینی چیست؟ در ادامه مطلب تمام نظرات و تجربیات خود را با ما در میان بگذارید.
آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ