آیا نوشابه های رژیمی رژیمی هستند؟

alodoctoradmin2
بنا بر اظهارات کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو  فاقد کالری بودن نوشابه های رژیمی را نباید جدی گرفت. معصومه تکلو، کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، افزود: چند دهه است که برای مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی، تبلیغات گسترده‌ای جهت کاهش وزن انجام شده و ادعا می‌شود به جای […]

بنا بر اظهارات کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو  فاقد کالری بودن نوشابه های رژیمی را نباید جدی گرفت.

معصومه تکلو، کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، افزود: چند دهه است که برای مصرف نوشابه‌های گازدار رژیمی، تبلیغات گسترده‌ای جهت کاهش وزن انجام شده و ادعا می‌شود به جای قند از شیرین کننده‌های طبیعی و یا مصنوعی استفاده شده است که فاقد کالری هستند؛ لذا موجب افزایش وزن نمی‌شوند. در صورتی که همه شیرین کننده ها مانند آسپارتام دارای حد مجاز مصرف روزانه در حد میلی گرم در کیلوگرم وزن بدن هستند که به آن ADI می‌گویند که مخفف انگلیسی “دریافتی قابل قبول روزانه” است.

وی ادامه داد: اگر چه شیرین کننده‌های مورد استفاده در محصولات غذایی به ویژه نوشابه‌های بدون قند با آخرین استانداردهای ملی و بین المللی بررسی شده و با توجه به میزان توصیه شده در محصول مذکور، مصرف می‌شوند اما باید در نظر داشت که مصرف بیش از آن در روز، احتمال ابتلاء به انواع سرطان‌ها و ناباروری را در انسان، افزایش می‌دهد.

تکلو خاطر نشان کرد: آسپارتام پس از تجزیه در بدن به دو اسید آمینه اسید آسپارتیک و دی فنیل آلانین و متانول تبدیل می‌شود که در بیماران ارثی فنیل کتونوری (PKU)، آنزیم فنیل آلانین هیدروکسیلاز، به دلیل جهش ژنی، غیر فعال است، لذا قادر به تجزیه اسید آمینه دی فنیل آلانین در بدن نمی‌باشند و اسید آمینه مذکور در بدن تجمع یافته و منجر به آسیب مغزی و در نتیجه تأثیر بر عملکرد شناختی می‌شود.

ارتباط نوشیدنی های شیرین با ریز مو در مردان

کارشناس اداره غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو، با هشدار نسبت به اینکه ADI بر اساس بیماری‌های مزمن غیر سرطان، موتاژن بودن، ناباروری و در بعضی از موارد بر اساس سرطان زایی تعیین می‌شود، تاکید کرد: در برچسب نوشابه‌های گازدار بدون قند حاوی شیرین کننده مصنوعی آسپارتام، باید هشدار مربوط به عدم مصرف توسط بیماران فنیل کتونوری درج شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ