ضرورت مصرف شکلات در سلامتی بدن

شکلات حاوی بیش از ۳۰۰ نوع ماده شیمیایی است که به برخی از ترکیبات مفید و موثر آن بر حفظ سلامت اشاره می کنیم

فلا ونویید:

شکلات دارای گروهی از ترکیبات با خاصیت آنتی اکسیدانی به نام فلاونویید است که در میوه ها، سبزی ها و چای نیز وجود دارد. مواد آنتی اکسیدان، موادی هستند که مانع از آسیب به قلب وعروق می شوند و خطر ابتلا به سرطان را هم کاهش می دهند. مقدار فلاونویید به نوع دانه های کاکائو و فرآیند شکلات سازی بستگی دارد و در انواع شکلات یکسان نیست. برای مثال در شکلات شیری به دلیل اضافه کردن شیر به کاکائوی جامد، این آنتی اکسیدان خاصیت خود را از دست می دهد. در شکلات سفید نیز فلاونویید وجود ندارد. زیرا در این شکلات از شهد شکلات استفاده نمی شود. در واقع، طبق برخی تحقیقات، شکلات تیره شکلات سالم تری است. در این شکلات چون کاکائوی بیشتری به کار رفته است در نتیجه مقدار بیشتری فلانویید وجود دارد که مقدار این آنتی اکسیدان در انواع دیگر بسیار کمتر است. در ضمن در بعضی از روش های شکلات سازی مانند روش هلندی مقدار فلاونویید به طور قابل توجهی کاهش می یابد.

فلا وانول:

 شکلات دارای یک ترکیب طبیعی دیگر نیز هست که فلاوانول نام دارد. فلاوانول یک ترکیب بسیار مفید در شکلات است اما به دلیل تلخ مزه بودن این ترکیب، شرکت های شکلات سازی در پی از بین بردن این مزه برای محبوب کردن شکلات هستند و به همین دلیل فلاوانول به عنوان یک ماده مفید در اغلب شکلات های جدید وجود ندارد البته به تازگی و به دنبال علاقه روزافزون برخی افراد به تجربه طعم تلخ، این مواد در شکلات حفظ می شود و میزان آن برحسب درصد تلخی روی بسته ها درج می شود. فلاوانول می تواند از بیماری قلبی و عروقی جلوگیری کند و خطر ابتلا به بعضی از سرطان ها را کاهش دهد. در ضمن، فلاوانول می تواند از بروز دیابت، فشارخون و حتی زوال عقل جلوگیری کند.

منیزیم:

 بسیاری از خانم ها ابراز می کنند که قبل از شروع عادت ماهیانه میل عجیبی به خوردن شکلات دارند. این مساله می تواند به دلیل وجود منیزیم در شکلات باشد. کمبود منیزیم باعث بروز برخی ناراحتی ها در دوران پیش از قاعدگی می شود. مواد محرک دستگاه عصبی: شکلات دارای برخی از مواد محرک دستگاه عصبی مرکزی هم هست. برای مثال شکلات به میزان اندکی کافئین دارد که روی هوشیاری انسان اندکی تاثیر می گذارد، مانند اثری که ما از قهوه می شناسیم. شکلات با اثری که روی مغز می گذارد، موجب ایجاد احساس خوبی در فرد می شود. با این همه کسانی که سابقه سردردهای میگرنی دارند یا به دلیل حساسیت به محرک ها نباید از مواد غذایی حاوی آنها استفاده کنند بهتر است در مصرف شکلات اعتدال داشته باشند.

سایر ترکیبات:

در ضمن، شکلات دارای مقدار زیادی چربی است اما این چربی موجب بالارفتن کلسترول خون نمی شود و برای بدن انسان ضرر ندارد. همچنین مقدار کالری موجود در شکلات از بسیاری از مواد دیگر بالاتر است.

مطالب مرتبط :

آیا شکلات، باعث آکنه می‌شود ؟

شکلات داغ چه فایده ای دارد ؟

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ