علف، گل یا ماری جوانا؟

faateme1366
گاهی در میهمانی های دوستانه که که حاضر می شوید، به شما سیگار تعارف می شود؛ بهتر است اگر اهل سیگار کشیدن هستید، خودتان سیگار همراه داشته باشید و از کسی نگیرید! چرا که ممکن است ناخواسته ماده ای مخدر مصرف کنید که تاثیرات آن اصلا جالب نیست و حتی می تواند منجر به مرگ شود! در این مطلب برای شما درباره این ماده مطلبی آماده کردیم که امیدواریم آموزنده باشد.

تاریخچه ای از ماری‌جوانا

ماری‌جوانا (Marijuana) یا حشیش (Hash) یا اسم متعارف آن “گل” از جمله موادمخدر کند کننده فرایند های طبیعی بدن است، بدین معنی که با تاثیرگذاشتن بر پیام رسان های عصبی، سرعت انتقال آنها از مغز به بدن را کاهش می دهد.

حشیش نوعی آرام بخش خفیف است که مصرف آن باعث احساس آرامش و خواب عمیق می شود. بعلاوه این ماده مخدر دارای خاصیت توهم زایی خفیف نیز می باشد، بدین معنی که فرد تاحدودی واقعیت ها را با اوهام و خیالات ترکیب می کند.

حشیش را با نام های مختلفی از جمله ماری جوانا، علف، گراس، وید،بنگ، پات، و سیگاری نیز می‌شناسند.

ماری‌جوانا معمولا به صورت کشیدنی و یا خوردنی مصرف می شود.

ماری‌جوانا به چه اشکالی موجود است

برگ خشک شده گیاه کانابیس یا شاهدانه که در سیگار خالی یا لول های کاغذی ریخته شده و کشیده می شود (سیگاری) و رایج ترین روش مصرف به شمار می آید.

شیره خشک شدن گیاه که معمولا به تنباکو مخلوط شده و سپس کشیده می شود و یا گاهی از آن برای تهیه غذا یا پختن کیک و شیرینی استفاده می شود.

به صورت قرص و یا اسپری دهانی برای درمان برخی از بیماری های مزمن

گل چیست

بنابر اعتقاد روان‌پزشکان «گل» همان ماری‌جوانای تغییر یافته است که از قسمت‌های مختلف گیاه شاهدانه (cannabis) بدست می‌آید. ماری‌جوانا که امروزه با نام های گوناگون شناخته می‌شود، نوع طبی آن با نام «گل» وارد بازار ایران شده است. این گیاه با دارا بودن حداقل ۲۴ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول و مواد شیمیایی دارای اثرات اعتیادآور برای مصرف‌کننده است در حالیکه ماری‌جوانای معمولی(غیر طبی) که از برگ گیاه شاهدانه حاصل می‌شود، دارای کمتر از۸ درصد ماده مخدر تتراهیدروکانابینول بوده لذا اثرات سوء مصرف نوع طبی آن را بدنبال ندارد.

گل یکی از مواد از دسته کانابیس است که اسم‌های دیگر آن حشیش، بنگ، گرس، سیگاری و … بوده که البته قوی‌ترین آن «سینسمیلا» است که در حال حاضر در ایران وجود ندارد گفت: ماده اصلی این مخدر تتراهیدروکانابینول است که از گیاه شاهدانه هندی گرفته می‌شود. گل این گیاه نیز همان مخدر گل است و برگ آن را که وقتی خشک یا خورد شده شبیه نعناع می‌شود «ماری جوانا» یا همان «گرس» است و به علت آنکه مصرف ماری جوانا در برخی از ایالت‌های آمریکا و یا در برخی از کشورها همچون هلند مصرف آن کاملا آزاد است و حتی تا هفت الی هشت ماه دیگر در کانادا نیز مصرف آن کاملا آزاد می‌شود، برخی تصور می‌کنند این ماده آثار مخرب زیادی ندارد در صورتیکه باید بدانند هر چند گل و ماری جوانا از سایر مواد مخدر ضعیف‌تر هستند اما بالاخره مخدر بوده و آثار مخرب خود را بر مصرف کننده بر جای خواهند گذاشت.

کم خطر ترین ماده مخدر

گل در حالی دومین مخدر مصرفی در کشور اعلام و هشدارها در این زمینه آغاز شده است که به نظر می‌رسد هنوز تحقیقات و بررسی‌های جامع در خصوص اثرات مصرف آن در بین مصرف کنندگان و نمود آن در جامعه صورت نگرفته و در این زمینه کارشناسان اتفاق نظر ندارند.

هرچند گل در باور عمومی حتی کم خطرتر از حشیش و ماری جوانا معرفی شده است، می‌تواند آنقدر خطرناک باشد که با یک بار مصرف، فرد معتاد شود، چرا که به طور مستقیم بخش‌های مسئول آرامش بخشی را در مغز فلج کرده و خود جایگزین آن می‌شود. بنابراین با مصرف نکردن گل، فرد دچار اظطراب شدید، بیقراری، وحشت زدگی، تپش قلب شدید و… می‌شود، با این حال گل در ایران آنقدر بازار پررونقی پیدا کرده که براساس آخرین شیوع شناسی اعتیاد در کشور، دومین مواد مخدر مصرفی در میان مصرف کنندگان مستمر مواد مخدر معرفی شد.

یک بار استفاده و شش ماه توهم

گل خطرناک‌ترین مخدر امروز است و با یک بار استفاده، ممکن است فرد به مدت ۶ماه تا یک سال دچار توهم عصرگاهی شود. ما هنوز اثرات این مخدر را به طور کامل نمی‌دانیم اما عوارض گسترده‌ای از آن مشاهده شدهاست. جالب اینکه مخدر گل روی گروه‌های خونی +A و +O اثر توهم زایی بیشتری دارد.

اثرات روحی و روانی ماری جوانا

بسیاری از افراد از ماری جوانا استفاده میکنند، بدلیل اینکه این ماده باعث میشود که آنها را خوشحال، آرام یا از واقعیت جدا نماید.

مصرف ماریجوانا بصورت سیگار همچنین میتواند اثرات کمتر لذت بخشی در ذهن و خلق و خوی شما ایجاد کند، شما ممکن است دارای علائم زیر باشید :

حس تحریف شده از زمان

تفکر تصادفی

پارانویا

اضطراب

افسردگی

فراموشی کوتاه مدت

این اثرات معمولا تا چند ساعت پس از مصرف ماری جوانا تسهیل مییابند.

اعتیادآور نیست

تجارب بسیاری نشان می‌دهد که مصرف ‌کنندگان گل، باورهای نادرستی درباره عدم اعتیاد آوری این ماده و خطرناک نبودن آن دارند.

این باور‌ها هم به‌ عنوان مجوزی برای ادامه مصرف در نظر گرفته می‌شود و هم به‌ عنوان مجوزی برای شروع مصرف نقش بازی می‌کند.

گل، تأثیرات مختلفی روی مصرف ‌کننده می‌گذارد و هم باعث آرامش و هم کاهش اضطراب می‌شود، هم او را سرخوش و شوخ ‌طبع می‌کند و هم باعث افزایش شور جنسی‌اش می‌شود.

همه این حس‌ها، فعالیت سامانه پاداش در مغز است. به خاطر فعالیت این سامانه که‌ همان لذت حاصل از مصرف است، فردی که علف مصرف می‌کند بعد از اتمام این اثرات خوشایند، به ‌طور مکرر به دنبال مصرف آن می‌رود.

با توجه به پژوهش‌هایی که درباره خاصیت اعتیاد آفرینی گل انجام‌ شده، مصرف این ماده هم اعتیاد روانی و هم اعتیاد جسمی به بار می‌آورد.

افراد پس از مصرف گل، در مواردی نظیر تمرکز، توجه، زمان واکنش، حافظه کوتاه ‌مدت، هماهنگی دست و چشم، درک زمان و مسافت، تصمیم ‌گیری و… دچار اختلال می‌شوند.

‌علاوه بر این مصرف گل در کوتاه‌ مدت باعث اضطراب، بدبینی، افزایش ضربان قلب و کاهش فشارخون هم می‌شود.

مصرف در بارداری و تاثیر آن بر کودک

استفاده درازمدت از گل سیستم غدد و تولیدمثل انسان مضر است.

مطالعه دیگری به این نتیجه رسیده که مصرف گل حین حاملگی، رشد جنین را با اختلال همراه می‌کند.

شواهد دیگری هم وجود دارند که بر اساس آنها، کودکان مادرانی که گل مصرف می‌کنند، در مقایسه با سایر کودکان هم ‌سن و با زمینه­ اجتماعی مشابه، به مقدار بیشتری در معرض نواقص شناختی دائم، اختلال در تمرکز، بیش‌ فعالی و ارتباط اجتماعی مختلف هستند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ