بواسیر، بیماری شایعی که قابل پیشگیری و درمان است

mousavi
بواسیر، رگ‌های متورم و عفونی در راست‌روده یا سوراخ مقعد هستند.

سازماندارو و غذای آمریکا در گزارشی اعلام کرد که «بواسیر» یکی از اختلالاتی بوده که در ایالات متحده بیشترین تحقیقات درباره‌اش صورت گرفته و اکثر مردم- یعنی بالای ۷۵ درصد- در برخی دوره‌ها در زندگی‌شان به این اختلال دچار می‌شوند.
بواسیر، رگ‌های متورم و عفونی در راست‌روده یا سوراخ مقعد هستند. خبر خوب این است که راه‌های زیادی برای درمان بواسیر و تسکین درد آن، خارش یا سایر علائمش وجود دارد.

پاکسازی روده با معجون ساده و خوشمزه 

این وضعیت آزاردهنده معمولا بر افراد ۴۵ تا ۶۵ ساله تأثیر گذاشته و علت اصلی آن به خاطر فشار زیاد در رگ‌های اطراف سوراخ مقعد است. چاقی و عدم تحرک نقش زیادی در تشدید بواسیر ایفا می‌کنند. هم‌چنین بارداری و تولد نوزاد خطر بروز این برجستگی را افزایش می‌دهد.
بواسیر معمولاً در داخل راست‌روده (بواسیر داخلی) و یا نزدیک سوراخ مقعد (بواسیر بیرونی)‌ شکل می‌گیرد. شما معمولا بواسیر درونی را نمی‌توانید ببینید یا حس کنید. اما رگ به رگ شدن حین حرکت روده و یبوست می‌تواند باعث خون‌ریزی بواسیر شود. برای جلوگیری از آن و نرم شدن مدفوع می‌توانید از این غذاها استفاده کنید:
– غذاهای سرشار از فیبر بخورید، مانند میوه، سبزیجات و غلات کامل
– مایعات زیاد بنوشید
– ورزش را فراموش نکرده و از نشستن طولانی در جایی پرهیز کنید
– از نرم‌کننده‌های مدفوع و یا مکمّل‌های فیبری استفاده کنید 
راهکارهای دیگری هم برای رهایی از درد بواسیر وجود دارد مانند کرم‌های بدون نسخه. این راهکارها تنها باعث می‌شود احساس راحتی و آرامش داشته باشید اما مشکل اصلی بواسیر، مثلا بواسیر درونی را حل نمی‌کند.
سعی کنید حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در آب گرم دراز بکشید. استفاده از دستمال مرطوب توالت هم می‌تواند علائم جزئی بواسیر را تسکین دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ