سن قلب شما چقدر است؟

mousavi
سه نفر از هر چهار نفر فرد بالغ امریکایی قلبی دارند که از خودشان پیرتر است. سن قلب هرکس بر اساس عوامل خطرسازی تعیین می‌شود که شامل فشار خون، سابقه سیگار، دیابت و نمایه توده بدنی هستند.

دکتر تام فرایدن، رئیس مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ایالات متحده در یک نشست خبری گفت: «نیمی از مردان و نزدیک به نیمی از زنان قلبی دارند که از خودشان پنج سال یا بیشتر پیرتر است.»

به گفته فرایدن ایده سن قلب ساخته شد تا ریسک مرگ یک فرد بر اثر حمله قلبی یا سکته ارزیابی شود و راه‌های کاهش آن نشان داده شود.

او توضیح داد که پزشکان می‌توانند از حسابگرهای ارزیابی خطر استفاده کنند تا در تصمیم‌های درمانی کمکشان کند و بیماران را به رعایت عادات سالم تشویق کنند.

یک خانم 53 ساله می‌تواند قلبی 75 ساله باشد. به زعم فرایدن: «این بدان خاطر است که این فرد سیگار می‌کشد و فشار خون کنترل‌نشده دارد.»

یا یک آقای 45 ساله ممکن است دریابد که قلبش سی سال از خودش مسن‌تر است چرا که فشار خون بالای درمان نشده دارد، سیگار می‌کشد و به دیابت مبتلاست.

فرایدن گفت: «چنین مرد یا زنی، فهمیدن سن قلب می‌تواند تلنگری برای به دست گرفتن کنترل وضع سلامتی باشد.»

چطور می‌توان این کار را کرد؟

به گفته دکتر گرگ فونرو، پروفسور قلب دانشگاه کالیفرنیا، کنترل فشار خون، سطح کلسترول و وزن بدن، شرکت در فعالیت منظم بدنی و سیگار نکشیدن، ساعت را به عقب بازخواهد گرداند. افراد می‌توانند قدم‌های جلوجلویی برای کاهش سن قلبشان بردارند و در نتیجه آن، به دور از بیماری قلبی و سکته، طولانی‌تر و سالم‌تر زندگی کنند.»

رایدن اضافه کرد: «هرگز دیر نیست. یک فرد سیگاری 50 ساله که سیگار را ترک می‌کنند، می‌تواند 14 سال از عمر قلبش را بازیابد.»

منبع: سلامانه

مطلب مرتبط:

با این تست، سن قلبتان را تخمین بزنید

ضربان قلب واقعی‌تان را بدانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ