خواص کرفس

a.mahammadi
کرفس یکی از سبزیجاتی است که طعم شیرین و مطلوب دارد و آن را سلطان سبزی ها می نامند.

 خواص کرفس بسیار است چنانچه آن را سلطان سبزی ها می نامند. یک ساقه کرفس  شامل  مواد مغذی است که عمدتا ۹۵ درصد آب دارد  و شامل ویتامین هایA، C، K و برخی از ویتامین B و همچنین کلسیم، منیزیم، فسفر، فولات، پتاسیم و فیبر است. علاوه بر این،  کربوهیدرات، چربی و کلسترول پایین دارد. در اینجا لیستی از خواص و فواید کرفس برای درمان انواع بیماری ها و سلامت بدن را به شما معرفی می کنیم:

کاهش وزن و چربی سوزی: به گفته محققان  ساقه کرفس  کمتر از ۱۰ کالری دارد پس  قطعا باعث کاهش وزن می شود. با این حال، راز واقعی  کاهش وزن کرفس  بخاطر فیبر آن است.فیبر موجود در کرفس برای سیستم گوارشی فوق العاده خوب است.

بهبود هضم غذا: محتوای آب موجود در  کرفس  سطح مایع  بدن را افزایش میدهد که  برای جذب مواد مغذی کمک میکند. همچنین مواد غذایی به راحتی از طریق دستگاه گوارش دفع می شود. کرفس  دارای ترکیبات فوق العاده ای است که شامل الیاف محلول و نامحلول است. بخاطر همین برای رفع یبوست کمک میکند، از سوی دیگر، فیبر محلول غذا را به راحتی در دستگاه گوارش هضم می کند.

کاهش التهاب: حتی یک ساقه کرفس به تنهایی دارای خواص ضد التهابی باور نکردنی است. این شامل یک متابولیت گیاهی به نام apigenin است که در کاهش التهاب موثر است. کرفس حاوی ترکیبی به نام  COX-۲  است که هورمون کورتیزون  تولید کرده و التهاب دردناک در بدن کاهش می دهد.  دیورتیک موجود در کرفس نیز  بلورهای اسید اوریک  را  در اطراف مفاصل، از بین می برد

از این رو، مصرف کرفس می تواند مشکلاتی مانند آرتری  ، درد التهابی، درد عضلانی، بیماری التهابی روده، و درد مفاصل  را از بین ببرد. خواص ضد التهابی آن نیز  به کاهش آکنه کمک میکند.

کاهش فشار خونبالا: مصرف منظم پتاسیم به کاهش فشار خون با متعادل  کردن سطح سدیم در بدن کمک می کند. کرفس  یک منبع خوبی از پتاسیم است.مطالعه  منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد که افزایش مصرف پتاسیم در افراد مبتلا به فشار خون بالا را کاهش می دهد و هیچ تاثیری بر غلظت چربی خون در بزرگسالان  ندارد.

کاهش کلسترول بد: کرفس غنی از فیبر، است که به  کاهش کلسترول بد کمک میکند به علاوه ، ترکیب شیمیایی در کرفس  بنام  Phthalein  سطح کلسترول را کاهش می دهد. حتی خوردن  روزانه  ۱تا ۲ ساقه کرفس  کلسترول بد را از بین می برد

آرامش اعصاب:اگر مدام عصبی هستید و به قرص های آرامش بخش پناه می برید بهتر است کرفس را بیشتر در برنامه غذایی تان بگنجانید. همچنین خوردن کرفس به افرادی که دچار عوارض کم خوابی و بی خوابی هستند توصیه می شود.

درمان یبوست: کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است و برای درمان یبوست داروی گیاهی موثری به شمار می رود.

از بین برنده بوی بد دهان :تجربه  نشان داده است که یک وعده غذا ی کرفس دار بوی بد دهان را از بین می برد. احتمالاً موادی که در معده تولید می شوند با مواد معطر کرفس ترکیب شده و از بوی بد دهان جلوگیری می کند.

ضدپیری:این سبزی برای کسانی که در میانسالی به سر می‌برند نقش یک سد پیری را دارد. فشار خون را کاهش داده و تنظیم می‌کند و دردهای مفصلی و رماتیسم به واسطه گوگرد موجود در آن از بین می‌روند.

مقابله کننده با اثرات بد سیگار:اگر سابقه ژنتیک یا مصرف سیگار و هر عامل تهدید کننده دیگری شما را برای سرنوشت قلب و رگ‌هایتان نگران کرده، این نگرانی را با یک لیوان آب کرفس و هویج در روز از بین ببرید.

محافظتاز چشم: یک ساقه کرفس  ویتامینA  بدن برای حفظ بینایی  را در دراز مدت تامین میکند. شبکیه  چشم نیاز به پردازش تصاویر و ارسال آنها به مغز دارد. کمبود ویتامینA می تواند باعث کاهش بینایی  و یا ضعیف شدن شبکیه چشم شود.کرفس شامل لوتئین و زیگزانتین آنتی اکسیدان ها ی موجود در سبزیجات برگ سبز  است که چشم را در برابر  اثرات مخرب ماوراء بنفش خورشید (UV) محافظت می کند.

مبارزه با سرطان:کرفس سلولهای سرطانی را از بین می برد در سال ۲۰۱۱، پژوهشگران دانشگاه میسوری نیز اثر apigenin  موجود در کرفس در زنان مبتلا به سرطان پستان بسیار مفید است.

سایر فواید کرفس:گیاه کرفس منبعی فوق العاده از ویتامین ث است. این ویتامین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند. مصرف سبزیجات و میوه های غنی از ویتامین ث می تواند علایم سرماخوردگی را کاهش دهد. کرفس به طور طبیعی ملین خوبی است  در سلامت قلب و عروق تاثیرگذار است و شما را از بیماری های قلبی، سکته و سرطان دور نگه می دارد. .  کرفس ترکیبی را در خود جای داده که می تواند به آرامش ماهیچه های اطراف سرخرگ ها کمک کرده و به آنها اجازه می دهد کمی گشاد شوند. وقتی داخل سرخرگ ها فضای بیشتری وجود داشته باشد، خون می تواند با فشار کمتری به جریان درآید. این یکی از خواص کرفس است که سبب پایین آمدن سطح هورمون استرس می شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ