ژن ها چقدر در ابتلا به سرطان سینه موثرند؟

نقص در ژن های خاصی می تواند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش دهد.

به زنانی که در خطر داشتن ژن های معیوب هستند، آزمایش های خاصی پیشنهاد می شود. اگر دارای سابقه ی خانوادگی در این مورد هستید، زود تر به فکر پیشگیری و یا درمان باشید.

پروفسور گرت ایوانز، مشاور ژنتیک پزشکی در بیمارستان سنت مری در منچستر می گوید: “داشتن یک ژن معیوب خطرناک مرتبط با سرطان سینه، امری شایع نیست، اما جهش در این ژن ها، یک نفر در هر 500 نفر را تحت تاثیر خود قرار داده است.”

ژن هایی به نام BRCABRCATP53 و یا PTEN با سرطان سینه در ارتباط هستند. البته همه این ژن ها را دارند. اما اگر یک خطا یا جهش در یکی از آن ها به وجود بیاید، خطر ابتلا به سرطان سینه در فرد بالا می رود.

ژن های معیوب BRCA1 و BRCA2 خطر ابتلا به سرطان تخمدان را نیز افزایش می دهند. یک آزمایش خون می تواند تشخیص دهد که آیا شما دارای خطا در یکی از این ژن های در معرض خطرتان هستید یا خیر.

باید بگوییم که اگر شما یک ژن معیوب دارید، این بدان معنا نیست که شما قطعن دچار سرطان سینه می شوید، بلکه به این معنی است که شما در معرض خطر بیشتری نسبت به سایرین قرار دارید. داشتن یک نقص در یکی از ژن های سرطان سینه خطر ابتلا به سرطان سینه را بین 50٪ تا  85٪  افزایش می دهد.

منبع:   nhs.uk

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ