کودک در شش ماهگی چه کارهایی انجام می دهد؟

از سه ماهگی به بعد کودک از حضور در جمع لذت می‌برد، کنترل حرکات سر در این سن شروع می‌شود و به تدریج گردن کودک قوی می‌شود و او می‌تواند که سرش را به اطراف بچرخاند و به اشیا مختلف نگاه کند. به تدریج از سه ماهگی به بعد مهارت‌های کودک بیشتر می‌شود به گونه‌ای که در پنج ماهگی شروع به درک مفاهیم اولیه می‌کند و با پرت کردن اسباب‌بازی از تختخوابش به بیرون شروع به یادگیری علل و اثر کارها و درحقیقت کشف دنیای اطرافش می‌کند. البته مهارت‌های کودک از سن سه تا شش ماهگی محدود به این حرکات نیست و در ادامه به کارهایی که در این سن کودک می‌تواند انجام دهد، اشاره می‌شود.

بینایی: با دقت به اشیا می‌نگرد.  در آینه به تصویر خود توجه می‌کند، اما نمی داند که به تصویر خودش می‌نگرد. از شما تقلید می‌کند و چنانچه زبانتان را در آورید، او نیز همین کار را خواهد کرد.  با استفاده از یک حوله می‌تواند با شما دالی موشه بازی کند.

شنوایی: محل صدای تولید شده را بهتر تشخیص می‌دهد و به سوی شخصی که صحبت می‌کند، برمی‌گردد.

کلامی: می‌خندد، غان و غون می‌کند، با شما یا تصویر خود در آینه صحبت می‌کند. اگر صدایش کنید، با تولید صدایی از خود، جواب شما را می‌دهد. می‌تواند بگوید “با”  یا  “دا”

هماهنگی اندام‌ها: هر چیزی را به دهانش می‌برد.  ممکن است پایش را بگیرد و به دهانش ببرد. سعی می‌کند اشیا را بگیرد و لمس کند. می‌تواند با کف دست و سه تا از انگشتانش اشیا را در بغل بگیرد،  اما هنوز نمی‌تواند از انگشت شست و اشاره خود استفاده کند. همچنین می‌تواند اسباب‌بازی‌ها و شیشه‌اش را با هر دو دستش نگه دارد. می‌تواند به اشیای روی میز یا زمین لگد بزند.  اگر به او اسباب‌بازی بدهید، اسباب‌بازی موجود در دستش را می‌اندازد و همزمان می‌تواند اشیا را در دو دست خود نگه دارد.

کنترل حالت بدن: وقتی به پشت خوابیده است، اگر بخواهید او را بلند کنید سرش را بالا می‌گیرد و دستانش را بلند می‌کند. غلت می‌زند.

ادراک کلی: با چنگ زدن، آویزان شدن یا ضربه زدن به اشیا آنچه را که در محیط اطراف وی است تجربه می‌کند.

رفتار اجتماعی و عاطفی: از بودن با جمع لذت می‌برد و این موضوع را با خندیدن، ریسه رفتن و غان و غون کردن نشان می‌دهد.

منبع: پارسینه

مطلب مرتبط:

چه موقع از غذای کمکی برای نوزاد استفاده کنیم؟

 

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ