رابطه آلودگی هوا و سرطان

پانته آ توتونپیان
بهترین راهکارها برای مبارزه با سرطان ناشی از آلودگی هوا را در این مطلب به شما خواهیم گفت

رابطه آلودگی هوا و سرطان 

آلودگی هوا منجر به آزاد شدن اکسیدان در بدن افراد می‌شود.  اکسیدان‌ها موادی هستند که قادرند وارد سیستم‌های مختلف بدن‌مان شوند و با عملکرد اصلی دستگاه‌ها و ارگان‌ها تداخل داشته باشند. این تداخل در دراز‌مدت ما را مستعد ابتلا به انواع بیماری‌ها، آسیب‌ها و در‌نهایت سرطان‌ها خواهد کرد.  برای مقابله با عوارض احتمالی آلودگی هوا چندین راهکار وجود دارد که یکی از این راهکارها دخالت تغذیه‌ای است. ما می‌توانیم با تغییراتی در رژیم غذایی‌مان میزان اکسیدان‌های داخل بدن‌مان را کاهش دهیم. این اکسیدان‌ها نه‌تنها از هوا بلکه ممکن است حاصل متابولیت‌های درشت مغذی‌ها هم باشند (‌یعنی وقتی درشت مغذی‌ها در حال سوخت‌و‌ساز هستند، مواد اکسیدان هم از آنها خارج شود). 

 

بهترین راهکار برای مبارزه با سرطان ناشی از آلودگی هوا

بهترین و اولین راهکار استفاده از مواد آنتی‌اکسیدان است که در مواد مختلف غذایی یافت می‌شوند. ما با مصرف میزان بیشتر آنتی‌اکسیدان‌ها در شرایط خاص مثل آلودگی هوا می‌توانیم بدن خودمان را از این آسیب‌ها محافظت کنیم. آنتی‌اکسیدان‌ها به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. یکی از این تقسیم‌بندی‌ها به این صورت است: آنتی‌اکسیدان‌های محلول در آب و آنتی‌اکسیدان‌های محلول در چربی. 

 

ویتامینC بزنید

آنتی‌اکسیدان محلول در آب بهترین و درواقع دردسترس‌ترین ماده غذایی‌اش ویتامین‌C است که البته در مرکبات ازقبیل لیموشیرین، لیموترش، پرتقال، نارنگی، فلفل‌های شیرین یا همان فلفل دلمه‌ای می‌توان این ویتامین را یافت کرد. پس توصیه می‌شود در این فصل میزان مرکبات را به میزان زیادی بالا ببرید. همچنین میوه انار هم حاوی ویتامینC‌ است و هم حاوی آنتی اکسیدانی به نام لوتئین است که این ماده قادر است با یکسری از آلودگی‌هایی که از راه هوا وارد بدن ما می‌شوند، مقابله کند.  

 ادامه ی این مطلب را در شماره ی 149 مجله ی سیب سبز بخوانید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ