چرا شمالی‌ها باهوشند؟

پانته آ توتونپیان
متخصصان «سیب سبز» به شما می‌گویند چرا شمالی‌ها توانستند برگزیدگان اول تا سوم مسابقات قهرمانی شطرنج شوند

حتما شما هم با شنیدن خبر کسب قهرمانی در مسابقات کشوری شطرنج توسط سه نوجوان که به‌طور متوسط 14‌سال دارند، حیرت کرده و زیر لب یک آفرین به آنها گفته‌اید. حتما از این هم تعجب کرده‌اید که این مسابقات در رده بزرگسالان برگزار شده و با این حال علیرضا فیروزجاه با 13‌سال سن، آرین غلامی با 14سال و پرهام مقصودلو با 15‌سال توانسته‌اند به‌ترتیب مقام اول تا سوم را کسب کنند. نکته جالب در این میان این است که این نوابغ کم سن و سال هر سه از شهرهای شمال کشور بوده‌اند؛ علیرضا فیروزجاه از بابل، آرین غلامی از قائمشهر و پرهام مقصودلو از گرگان. به‌علاوه به‌دنبال کشف رازهای موفقیت این نوجوانان هستید و می‌خواهید بدانید چه عواملی در موفقیت آنان موثر بوده اما شاید ندانید که محل زندگی این نوجوانان هم در قهرمانی آنان تاثیر داشته است. ما در این پرونده مجله «سیب سبز» از سبک زندگی، محیط و آب و هوای محل زندگی و روند قهرمانی این نوجوانان برای‌تان خواهیم گفت. 

غذای دریاییحرف اول را می‌زند

علیرضا فیروز‌جاه

از 8سالگی به شطرنج علاقه داشتم و با برادرم بازی  می‌کردم. همین باعث شد پدر و مادرم مرا برای آموزش بهتر به کلاس بفرستند و بعدها که حرفه‌ای‌تر شدم برای آموزش منسجم‌تر مرا به هیات شطرنج استان معرفی کردند. برنامه غذایی منظمی دارم. سبزیجات، آجیل، ماهی و میگو در برنامه غذایی ما حتما موجود است. البته باید اشاره کنم که غذاهای دریایی، زیتون، مرکبات هم ‌که جزء غذاهای اصلی مازندران است. علاوه بر فوتبال، ایروبیک و پیاده‌روی در طبیعت جزء ورزش‌های موردعلاقه‌ام است که همزمان با شطرنج آنها را انجام می‌دهم. در مدرسه هم جزو دانش‌آموزان موفق هستم و ریاضی یکی از درس‌های مورد‌علاقه من است.

به‌ندرت سراغ فست‌فود می‌روم

آرین غلامی

به‌دلیل تمرینات نمی‌توانم مثل بچه‌های دیگر به مدرسه بروم و مادرم به من آموزش می‌دهد. در مسابقات هم درس می‌خوانم و نمراتم خوب است. ‌شب‌ها زود می‌خوابم، به درس ریاضی علاقه دارم اما دوست دارم شطرنج را ادامه بدهم. گاهی اوقات برای استراحت به طبیعت می روم. ‌در 5‌سالگی ژیمناستیک کار می‌کردم اما به‌خاطر آسیب‌دیدگی دست آن را رها کردم و شطرنج را دنبال کردم. خوشبختانه استعداد داشتم و در مسابقات رتبه می‌آوردم. پدر و مادرم به تغذیه سالم اهمیت می‌دهند. مصرف فست‌فود را به حداقل رساندیم و تا می‌توانیم غذای سالم مصرف می‌کنیم. میگو و ماهی و زیتون در بسیاری از وعده‌های غذایی ما وجود دارد. 

هفته‌ای یک‌بارماهی می‌خورم

پرهام مقصودلو

از 9سالگی با پدرم شطرنج بازی می‌کردم، همین باعث شد که کم‌کم علاقه‌مند شوم. در 10‌سالگی وارد آموزش حرفه‌ای شطرنج شدم و همزمان درسم را هم خوب می‌خوانم. من در مدرسه تیزهوشان درس می‌خوانم اما به‌دلیل تمرینات شطرنج چندین ماه از مدرسه غایب هستم. با این حال و با‌توجه به سختگیری‌هایی که در مدارس تیزهوشان وجود دارد باز هم جزو ممتازان هستم. برای تمرینات معمولا مواد قندی را در برنامه غذایی جای می‌دهیم، هفته‌ای یک‌بار ماهی می‌خورم، انواع میوه را دوست دارم و مصرف می‌کنم. مطالعه و حل جدول هم جزء علایق اصلی من است و زیاد آنها را انجام می‌دهم. به درس شیمی علاقه دارم و می‌خواهم در آینده پزشک شوم. 

توضیحات متخصصان و نظر کارشناسان در این مورد را در شماره ی 152 مجله ی سیب سبز که از اول اسفندماه در دسترس است،بخوانید

چگونه ضریب هوشی کودکمان را بالا ببریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ
نظرات
l

l

1394-12-06 - 20:11 پاسخ

اکثر شطرنج بازها دارای تحصیلات دانشگاهی مناسبی نیستند ، با تمرین و ممارست می توان شطرنج باز خوبی شد، ولی هوش در ریاضیات و علوم محاسباتی حرف اول را می زند، ریاضیدانان باهوشند نه شطرنجبازان

1394-11-27 - 13:36 پاسخ

کاملن درست است ب نظر من بچه باید از فست فوت دوری کنند