پاسخ به پرسش های شایع لیزر موهای زائد از زبان دکتر صمیمی

mousavi
دکتر رامبد صمیمی: لیزر نوری تک رنگ و تک طول موج است. در لیزر موهای زائد عمدتا نور لیزر در رنگدانه ملانینی که در موها به وفور یافت می‌شود جذب شده و سبب تخریب سلول‌های سازنده مو می‌شود و به‌همین دلیل است که هر چقدر مو ضخیم‌تر و مشکی‌تر باشد، ملانین بیشتری دارد که نور لیزر را بهتر جذب کرده و راحت‌تر از بین می‌رود. در عین حال چون ملانین در خود پوست هم وجود دارد هرچه مقدار آن کمتر باشد یعنی بیمار سفیدتر باشد انرژی کمتری در پوست جذب شده و احتمال سوختگی ناشی از لیزر مو کمتر می‌‌شود.

پاسخ دکتر رامبد صمیمی

در مدتی که از معرفی لیزرها برای درمان موهای زائد گذشته است ثابت شده برای درمان نواحی وسیع پوشیده از مو هیچ روشی بهتر از لیزر نیست. باید توجه داشت بعضی از متخصصان معتقدند به جای حذف موهای زائد بهتر است اصطلاح کاهش موهای زائد را به کار برد.

لیزر چیست؟

لیزر نوری تک رنگ و تک طول موج است. در لیزر موهای زائد عمدتا نور لیزر در رنگدانه ملانینی که در موها به وفور یافت میشود جذب شده و سبب تخریب سلولهای سازنده مو میشود و به‌همین دلیل است که هر چقدر مو ضخیمتر و مشکیتر باشد، ملانین بیشتری دارد که  نور لیزر را بهتر جذب کرده و راحتتر از بین میرود. در عین حال چون ملانین در خود پوست هم وجود دارد هرچه مقدار آن کمتر باشد یعنی بیمار سفیدتر باشد انرژی کمتری در پوست جذب شده و احتمال سوختگی ناشی از لیزر مو کمتر می‌‌شود.

کدام  بیماران برای لیزر موهای زائد مناسبتر هستند؟

بیمار ایدهآل، بیماری است که پوستی روشن اما مویی مشکی و ضخیم داشته باشد. انتظاراتش واقعگرایانه بوده و اختلال هورمونی نداشته باشد. هرچند که با پیشرفتهایی که در زمینه لیزر و روشهای سرد کردن پوست بهوجود آمده است بیمارانی که پوستهای تیرهتر دارند را هم میتوان به شکل موثری درمان کرد. در مورد موهای بلوند، سفید یا قرمز کاهش دائمی موهای زائد غیرممکن است.  اگرچه رشد  این موها را میتوان با انجام لیزر گاه تا 3 ماه هم به تاخیر انداخت اما معمولا با همان تعداد و ضخامت و رنگ قبل مجددا رشد میکنند. بنابراین این  افراد درصورت تمایل می‌توانند با انجام لیزر هر 3 ماه، رشد موهایشان را تنها کنترل کنند.

چه تعداد جلسه برای درمان موهای زائد کافی است؟

پاسخ قطعی به این سؤال نمیتوان داد چون بسته به فرد و محل مورد درمان تعداد جلسات متفاوت است. مثلا لیزر موهای صورت بیشتر از ناحیه زیربغل طول میکشد و در کل بهطور متوسط 7-3 جلسه درمان لازم است ولی ممکن است بیشتر یا کمتر طول بکشد و درصورت وجود زمینه اختلالات هورمونی درمان  به درازا میکشد.

علائم تاثیر لیزر روی موهای زائد چیست؟

– کاهش تعداد موها  کاهش سرعت رشد

– نازک شدن موها کمرنگتر شدن موها که همه اینها منجر به طبیعیتر شدن منظره محل درمان می‌شود.

لیزر موهای زائد میتواند چه عوارضی داشته باشد؟

سوختگی  لک  عفونت  عدمجواب   فولیکولیت و آکنه

چه مراحل و بررسیهایی قبل از انجام لیزر باید صورت پذیرد؟

ابتدا در مورد انجام لیزرهای قبلی، دفعات و نتایج آنها صحبت میشود:  

وجود اختلالات هورمونی و علائمی که به نفع آنها وجود دارد (مثل نامنظمی سیکل قاعدگی، ریزش موی سر، جوشهای مکرر صورت و  سابقه نازایی): 

از آنجا که اختلالات هورمونی در بسیاری از بیماران پرمو دیده میشود حتما بیمار باید از این جهت بررسی شود وگرنه درمان با لیزر تاثیر نداشته و به درازا خواهد کشید.

مصرف بعضی داروها که میتوانند منجر به رویش موهای زائد شوند. مثل کورتونها، هورمونها و مینوکسیدیل: 

این داروها باعث رشد موهای زائد می‌شوند. در این بیماران لیزر اثر مناسب را نخواهد داشت.

وجود بعضی بیماریها مثل پسوریازیس، لیکن پلان، ویتلیگو (برص): 

در این بیماران احتمال پیدایش بیماری زمینهای پوستی در محل لیزر وجود دارد.

سابقه اسکار هیپرتروفیک یا کلوئید (گوشت اضافه محل عمل):  

انجام لیزر در این بیماران احتمال دارد سبب ایجاد اسکار هیپرتروفیک شود و بهتر است انجام نگیرد.

سابقه تبخال مکرر: 

در این بیماران از 24 ساعت قبل تا یک هفته بعد از لیزر باید داروهای ضدتبخال مثل آسایکلوویر استفاده شود.

سابقه عفونت فعال مثل جوشهای چرکی: 

در صورتی که بیمار جوش چرکی یا هر کانون عفونی دیگری در محل لیزر مو داشته باشد باید تا زمان درمان آن عفونت لیزر به تعویق افتد.

برنزه بودن(tanning): 

به هر روشی که فرد باعث برنزه شدن پوست خود شده باشد،  اعم از آفتاب گرفتن یا سولاریم، لیزر مو نباید در وی انجام گیرد زیرا  احتمال سوختگی پوست و ایجاد لک به دنبال لیزر بسیار زیاد است.

در این بیماران بهتر است درمان تا زمان از بین رفتن رنگ به تعویق بیفتد و در این مدت بیمار از ترکیبات ضدلک و ضدآفتاب استفاده کند.

وجود تاتو یا خال یا کک و مک در محل لیزر: 

از آنجا که انجام لیزر مو میتواند باعث کمرنگ شدن این ضایعات شود باید از قبل به بیمار در مورد این مسئله تذکر داد.

مصرف ایزوترتینویین (نوعی ترکیب« vitA» مثل راکوتان که برای درمان جوشهای مقاوم به کار میرود): اگر بیمار از این دارو استفاده میکند چون باعث حساس شدن شدید پوست به نور لیزر و افزایش احتمال سوختگی و اسکار و لک میشود حداقل 6ماه باید لیزر مو را به تعویق انداخت.

چه آمادگیهایی برای انجام لیزر باید داشت؟

6 هفته قبل:  بیمار از کندن مو به وسیله موم و الکترولیز خودداری کند اما میتواند از تراشیدن یا کرمهای موبر استفاده کند. آفتاب گرفتن ممنوع است و باید  از ترکیبات ضدآفتاب استفاده کند. بیمارانی که پوست تیرهتر دارند باید از کرمهای روشنکننده استفاده کنند.

روز قبل:  ناحیه مورد درمان را بتراشد به نحوی که تنها یک میلیمتر از نوک مو از پوست بیرون باشد. اگر بیمار سابقه تبخال دارد مصرف آسایکلوویر را شروع کند.

روز درمان:  برای 5/1-1 ساعت کرم بیحسکننده حاوی لیدوکائین و پریلوکائین استفاده می‌‌شود. اگر ناحیه مورد درمان بزرگ باشد برای جلوگیری از عوارض این داروها از پماد پیروکسیکام استفاده میکند.

برای کاهش درد و عوارض  لیزر از چه روشی استفاده میشود؟

به غیر از ترکیبات بیحسکننده و ضددرد ضمن لیزر از روشهای مختلفی برای سرد کردن پوست استفاده میشود. این روشها شامل استفاده از ژل سرد، هوای سرد، شیشههای سرد و اسپری سردکننده است. در میان این روشها ژل سرد کمترین تأثیر را دارد و اسپری سردکننده موثرترین است.

چه مراقبتهایی پس از لیزر صورت میگیرد؟

ممکن است ورم و قرمزی در محل وجود داشته باشد که گذاشتن یخ میتواند سبب کاهش آن شود. معمولا نیازی به استفاده از مسکن وجود ندارد. گاهی اطراف ریشه موها دلمه میبندد که 10-7روز طول میکشد، از پمادهای آنتیبیوتیک استفاده میکنیم تا دلمهها بریزند. ممکن است رشد موی لیزر شده یک تا  2 هفته بعد از لیزر هم ادامه پیدا کند بعد از آن بریزد. باید از آفتاب پرهیز کند زیرا بهخصوص در افراد با پوست تیرهتر ممکن است 3-2 ماه طول بکشد تا اثر برنزهکننده آفتاب از بین برود و بدین شکل درمان بیمار را به تعویق بیندازد.


دکتر رامبد صمیمی پس از کسب بورد تخصصی، مدتی به تدریس در دانشگاه علوم پزشکی اشتغال داشته و سپس دوره های زیبایی  را در کشورهای انگلیس، سوییس، آلمان، فرانسه و اتریش گذرانده اند. 

جهت ارتباط با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188209455

02188209456

02188209457

 آدرس: جردن-نرسیده به چهارراه جهان کودک-جنب پارک خشایار-برج افرا-طبقه 10-واحد 1060 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ