از کجا بفهمیم بارداریم و چه علائمی را در بارداری جدی بگیریم؟!

mousavi
دکتر نویدا نوروززاده، جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی: زمانی که دوره عادت ماهانه خانمی به تعویق بیفتد، می‌تواند به باردار بودن خود شک کند. برای فهمیدن اینکه آیا خانمی باردار است یا نه، دو کار می‌توان انجام داد:

دکتر نویدا نوروززاده،  جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

از روی چه علائمی متوجه شویم که بارداریم؟!

زمانی که دوره عادت ماهانه خانمی به تعویق بیفتد، می‌تواند به باردار بودن خود شک کند. برای فهمیدن اینکه آیا خانمی باردار است یا نه، دو کار می‌توان انجام داد:

یک: استفاده از آزمایش خون

دو: انجام تست بیبی‌چک

راه اول یعنی آزمایش خون، قطعی‌ترین راه برای دریافت جواب درست است. اما راه دوم سریع‌ترین و راحت‌ترین راه برای فهمیدن این موضوع است. روش دوم یعنی آزمایش با کمک ادرار اگر زودتر از موعد انجام شود ممکن است جواب تست شما منفی شود، اما اگر در زمان مناسب (یعنی چند روز بعد از به تاخیر افتادن عادت ماهانه) انجام شود می‌توان به جواب بیبی‌چک اطمینان کرد.

بیبی‌چک به چند دلیل ممکن است جواب منفی بدهد؟

  • عدم بارداری
  • انجام آزمایش زودتر از موعد (یعنی قبل از به تعویق افتادن عادت ماهانه تست بیبی‌چک را انجام داده باشد).
  • تخمک‌گذاری دیرتر از موعد

در صورتی که تست بیبی‌چک منفی بود اما با گذشت چند روز مجدد پرید نشدید توصیه می‌شود، تست را بار دیگر انجام دهید. تقریبا ۶ تا ۸ روز بعد از تخمک‌گذاری این آزمایش می‌تواند نتیجه دقیق و درست بارداری را مشخص کند.

علائم بارداری چیست؟

قبل از ذکر هر نکته‌ای باید به این نکته اشاره کنم که علائم بارداری در همه خانم‌ها یکسان نیست. حتی ممکن است علائم بارداری یک زن از یک بارداری تا بارداری دیگر متفاوت باشد. اما به طور کلی علائم بارداری تاحدودی شبیه علائم قبل از دوران قاعدگی است. برای همین ممکن است تاحدودی تشخیص باردار بودن تنها با این علائم کار دشواری باشد که قطعی‌ترین راه برای تشخیص بارداری، انجام آزمایش حال از طریق خون یا ادرار است. یکی از بارزترین علائم عدم قاعدگی است، اما همه تاخیرها در قاعدگی ناشی از بارداری نیستند و گاهی اوقات ممکن است به‌دلیل مشکلاتی ازجمله مشکلات هورمونی، خستگی یا استرس باشد. غیر از تاخیر عادت ماهانه سینه‌ها هم در صورت باردار بودن فرد بعد از یک تا دو هفته متورم، سنگین و دردناک می‌شوند که البته این علائم قبل از قاعدگی هم ممکن است بروز پیدا کنند. احساس خستگی زیاد در بارداری طبیعی است و از همان اوایل شروع می‌شود. یک هفته پس از لقاح، ممکن است احساس غیرمعمول خستگی در فرد شروع شود. حالت تهوع یکی دیگر از علائمی است که می‌تواند نشان‌دهنده بارور بودن باشد. البته این علامت را همه افراد ندارند و ممکن است برخی خانم‌ها در طول دوران بارداری‌شان این حالت را تجربه نکنند. از دیگر علائم اولیه بارداری سر درد، کمر درد، تکرر ادرار، یبوست و سرگیجه است.

نکته!

هر خانم بارداری ممکن است هر یک از علائم گفته شده را تجربه کند که ناشی از بارداری باشد. با این حال در صورت هر یک از علامت‌های گفته شده بهتر است قبل از هر اقدام خودسرانه‌ای با پزشک خود مشورت داشته باشید. در صورت نیاز تست‌های بارداری انجام می‌شود. بهتر است بدانید که هنوز هم قطعی‌ترین روش در ایران تست خون بتااچ‌سی‌جی است که با دستور پزشک در آزمایشگاه‌ها انجام می‌شود.

دکتر نویدا نوروززاده،  جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی:

دکتر نویدا نوروززاده جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی است که مدرک پزشکی عمومی خود را از دانشگاه تهران و مدرک تخصصی جراحی زنان را در سال ١٣٨٢ از دانشگاه علوم پزشکی ایران اخذ کرده است.

وی از سال ٨٢ در مراکز و بیمارستان‌های دولتی و خصوصی در شهرهای تهران و کرج در رشته جراحی‌های زنان و زایمان و نازایی فعالیت دارد.

شما عزیزان برای ارتباط با دکتر نوروززاده می‌توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122881879

02122881880

موبایل:09102667662

آدرس:شریعتی،بالاتر از سیدخندان، خیابان خواجه‌عبدالله انصاری، پلاک ١٢٥، ساختمان مهر، طبقه سوم

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ