اگر می خواهید مادرتان سیگار را ترک کند بخوانید!

پانته آ توتونپیان
سیگار کشیدن اعتیادی خطرناک است. نه تنها آسیب های جدی به فرد وارد می سازد، بلکه به افرادی که در داخل اتاق و یا در نزدیکی فرد هستند نیز آسیب خواهد رساند. سیگار کشیدن سبب بسیاری سرطان ها، بیماری های ریوی، بیماری های قلبی و حتی مرگ است.

این اطلاعات برای کودکی که مادرش سیگاری باشد، می تواند کاملا وحشتناک باشد. شاید از اینکه بفهمید ممکن است مادر و یا خودتان مریض شوید، بترسید و البته این ترسی موثر است. باید سعی کنید مادر خود را ترک بدهید. روش هایی وجود دارد که این کار را آسان تر خواهد کرد.

از مادر بخواهید تا با هم صحبتی جدی داشته باشید. لازم نیست که قبل از صحبت، موضوع را به او بگویید، تا حالت دفاعی به خود نگیرد. اینکه بفهمد شما نگران او هستید و به او نشان دهید که بزرگ شده اید و می خواهید صحبتی جدی با او داشته باشید، کافی است. زمانی را تعیین کنید که هر دویتان کاری نداشته باشید و البته زمانی خالی از استرس و فشار برایتان باشد. بهترین زمان بعد از صرف شام است؛ کارهایتان را انجام داده اید و البته زیاد هم خسته نیستید.

پرخاشگرانه و با عصبانیت شروع به صحبت نکنید، در غیر این صورت او به ادامه صحبت هایتان گوش نخواهد داد. از عشق بی کران خود نسبت به او صحبت کنید ونگرانی تان را از وضع سلامت او بیان کنید. در این لحظه، دقیقا به او بگویید که: “مامان، من می خوام که سیگارو ترک کنی.” کمی واضح به نظر می رسد، اما اگر تا به حال از او گله و شکایتی در مورد سیگار کشیدن نکرده بودید، خب او که نمی تواند بفهمد شما نگران سلامتی او هستید.

از خطراتی که سیگار برای سلامتی اش دارد بگویید، اما از مادر به خاطر سیگاری شدن خرده نگیرید. مثبت اندیش باشید و از آینده ی بدون سیگار کشیدن و مادرتان صحبت کنید. از اینکه پول خود را صرف دود نخواهد کرد، دیگر از سرفه کردن کلافه نمی شود و البته از این به بعد او را بیشتر در آغوش خواهید گرفت بگویید. همچنین انرژی و توان جسمی او نیز بیشتر خواهد شد.

از تاثیری که سیگار نکشیدن مادرتان روی شما خواهد داشت، صحبت کنید. به مادر نگرانی تان را در مورد تاثیرات بدی که دود سیگار برای شما، به عنوان فرزندش که همیشه کنار او هستید، دارد بگویید. همچنین کمتر نگران سلامتی و حال مادرتان خواهید شد.

سعی کنید خودتان را در مورد ترک، مشتاق نشان دهید. یک بازی تعریف کنید که در آن برای پیشرفت مادرتان جایزه در نظر گرفته باشید. او حتما دوست دارد زمان زیادی را در کنار شما باشد. مثلا می توانید توافق کنید که اگر مادرتان چند روز سیگار نکشید در تمیز کردن منزل به او کمک می کنید و اگر یک هفته سیگار نکشد می توانید یک شب بیرون از خانه و در رستوران شام را صرف کنید.

اگر مادرتان علاقه و تلاشی برای ترک سیگار از خود نشان نمی دهد، از او بخواهید داخل خانه یا در ماشین سیگار نکشد. عصبانی نشوید، اما به او بگویید که دود شما را اذیت می کند؛ و این برای شما مفیدتر است. مطالعات نشان می دهد محدود کردن مکان هایی که فرد می تواند در آن ها سیگار بکشد به احتمال زیاد و در نهایت سبب ترک سیگار از سوی او خواهد شد.

نکات و هشدارها
اگر صحبت هایتان جواب نداد، ناامید نشوید. هر چند ماه یک بار، دوباره همان صحبت ها را تکرار کنید. البته نق نزنید. اگر همه ی مواقع در این مورد حرف بزنید، مادر دیگر به حرفتان گوش نمی دهد و نخواهد توانست سیگار را ترک کند.

منبع : phow.ir

راه جدیدی برای ترک سیگار

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ