یک غذای خوشمزه که چاقتان نمی کند

غزاله ذوالفقاری
خوراک رشته با کنجد

کنجد ؛ دانه ای مفید برای تقویت بدن

خواص مفید کنجد برای سلامتی بدن

از نظر طب قدیم ایران، کنجد گرم است . کنجد بسیار مغذی است و در اکثر کشورهای فقیر به عنوان جانشین گوشت بکار می رود . خواص مفید کنجد به شرح زیر است :

1) برای چاق شدن و تقویت نیروی جنسی موثر است.

2) برای رفع قولنج کنجد را آسیاب کرده و با سرکه مخلوط کنید و به مقدار نصف وزن کنجد ، مغز بادام  پوست کنده را به آن اضافه کنید. سپس آنها را پودر کنید و هر روز به مقدار یک قاشق سوپ خوری از آن بخورید .

3) کنجد گرفتگی صدا را از بین می برد .

4) نرم کننده معده و روده است.

5) کره کنجد که در کانادا بنام تاهیتی معروف است و شبیه ارده می باشد ، غذای خوبی برای رشد بچه هاست.

6) برگ کنجد را اگر به سر بمالید، باعث رشد و سیاهی موی سر  می شود.

7) ارده نرم کننده معده و روده هاست.

8) کنجد فشار خون بالا  را کاهش می دهد.

9) کنجد ضد رماتیسم  است.

10) برای رفع ناراحتی کیسه صفرا مفید است.

11) دم کرده برگ کنجد، اسهال خونی را برطرف می کند.

12) روغن کنجد برای رفع تنگی نفس ، سرفه خشک  و زخم ریه مفید است.

13) روغن کنجد سوزش ادرار  را رفع می کند.

14) از روغن کنجد به جای روغن زیتون  در سالاد استفاده کنید.

15) کنجد با تمام فوایدی که دارد برای معده ی ضعیف مناسب نیست، زیرا هضم آن سنگین است . این گونه اشخاص باید آن را با عسل وسرکه بخورند .

پی نوشت :

1- ویتامین F یک اسید چرب ضروری است که باعث تشکیل لایه هایی در پوست می شود که از سلول های پوستی محافظت و از خشکی و خرابی پوست جلوگیری می کند. همچنین باعث انتقال سایر ویتامین ها در پوست می شود.

زمان آمادهسازی خوراک رشته با کنجد : 25 دقیقه

این غذا برای هر نفر 540 کیلوکالری انرژی، 44 گرم پروتئین، 56 گرم کربوهیدرات، 15 گرم چربی، 7 گرم فیبر، 93 میلیگرم کلسترول، 825 میلیگرم سدیم دارد.

طرز تهیه:

یک قابلمه 4 لیتری را پر از آب کرده و روی حرارت بگذارید تا به جوش بیاید 225 گرم رشته خشک(که از آرد گندم سیاه تهیه شده) را با یک قاشق چایخوری نمک به آب در حال جوشیدن اضافه کرده و 3 دقیقه بپزید. حالا یک هویج بزرگ خرد شده را هم به رشتهها اضافه کرده و یک دقیقه دیگر بپزید 225 گرم نخودفرنگی را هم به آبجوش اضافه کرده و 2 دقیقه بعد، آب قابلمه را خالی کرده و با آب سرد مواد را آبکش کنید.

مخلوط مواد را در یک کاسه بزرگ ریخته و نصف پیمانه سس سویا مخلوط با سرکه و روغن زیتون، 2 عدد پیازچه خرد شده و 2 قاشق چایخوری کنجد برشته رویشان بریزید.170 گرم سبزیجات تر و تازه (برگهای ریز اسفناج، نعناع و کاهو) را بین 4 بشقاب تقسیم کرده، رویش مخلوط رشته و سس سویا سرکه را بریزید. بعد تکههای سالمون بخارپز شده را که به قطعههای 3 سانتیمتری تقسیم کرده روی غذا بریزید.

از این غذای سبک و خوشمزه لذت ببرید!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ