ترس از ابتلا به سرطان پستان اگر دارید این مطلب را بخوانید!

zahra
دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی: کسی علت دقیق سرطان پستان را نمی‌‌‌‌‌‌‌داند. پزشکان هم معمولا نمی‌‌‌‌‌‌‌توانند توضیح دهند که چرا زنی به سرطان پستان مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌شود و زن دیگری نمی‌‌‌‌‌‌‌شود. آنها فقط می‌‌‌‌‌‌‌دانند که ضربه خوردن، کبود شدن یا لمس پستان باعث بروز سرطان پستان نمی‌‌‌‌‌‌‌شود و دیگر اینکه سرطان پستان مسری نیست یعنی کسی از کسی سرطان پستان نمی‌‌‌‌‌‌‌گیرد.

دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی:

کسی علت دقیق سرطان پستان را نمی‌‌‌‌‌‌‌داند. پزشکان هم معمولا نمی‌‌‌‌‌‌‌توانند توضیح دهند که چرا زنی به سرطان پستان مبتلا می‌‌‌‌‌‌‌شود و زن دیگری نمی‌‌‌‌‌‌‌شود. آنها فقط می‌‌‌‌‌‌‌دانند که ضربه خوردن، کبود شدن یا لمس پستان باعث بروز سرطان پستان نمی‌‌‌‌‌‌‌شود و دیگر اینکه سرطان پستان مسری نیست یعنی کسی از کسی سرطان پستان نمی‌‌‌‌‌‌‌گیرد. بنابر تحقیقات، احتمال ابتلا به سرطان پستان در زنانی که بعضی عوامل خطرزا را دارند، بیشتر از زنان دیگر است. عامل خطرزا به چیزی می‌گویند که احتمال بروز یک بیماری را بالا ببرد.

بنابر مطالعات، این موارد عوامل خطرزای سرطان پستان هستند:

سن: احتمال ابتلا به سرطان پستان با بالا رفتن سن زن بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌شود. بیشتر موارد ابتلا به سرطان پستان در زنان بالای 60سال پیش می‌‌‌‌‌‌‌آید. این بیماری قبل از یائسگی رایج نیست.

سابقه فردی ابتلا به سرطان پستان: زنی که پیش از این در یک پستان سرطان داشته، برای ابتلا به سرطان در پستان دیگر خطر بیشتری او را تهدید می‌‌‌‌‌‌‌کند.

سابقه خانوادگی: اگر مادر یا خواهر در گذشته سرطان پستان داشته باشد، خطر ابتلای وی به سرطان پستان بیشتر است. این خطر در صورتی‌‌‌‌‌‌‌که آن عضو خانواده پیش از 40سالگی به سرطان پستان مبتلا شده باشد، بیشتر است. سابقه سرطان پستان در سایر افراد فامیل (چه خانواده مادری و چه خانواده پدری) هم، خطر ابتلای زن را بالا می‌‌‌‌‌‌‌برد.

تغییرات ویژه در پستان: بعضی زنان سلول‌‌‌‌‌‌‌هایی در پستان خود دارند که زیر میکروسکوپ غیرعادی به‌نظر می‌‌‌‌‌‌‌آیند. داشتن انواع خاصی از این موارد غیرعادی هایپرپلازی آتیپیک (Atypical Hyperplasia) و کارسینوم درجای لوبولار (Lobular Carcinoma In Situ:LCIS) خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌دهند.

تغییرات در ژن: تغییرات در بعضی ژن‌‌‌‌‌‌‌های خاص خطر ابتلا به سرطان پستان را افزایش می‌‌‌‌‌‌‌دهد. این ژن‌‌‌‌‌‌‌ها عبارتند از: BRCA1، BRCA2‌ و چند ژن دیگر. در برخی موارد آزمایش‌‌‌‌‌‌‌ها تغییرات ژن‌‌‌‌‌‌‌های خاصی را، در خانواده‌‌‌‌‌‌‌هایی که سابقه ابتلا به سرطان پستان دارند، مشخص می‌‌‌‌‌‌‌کنند. ارائه‌دهندگان خدمات پزشکی معمولا برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پستان یا برای شناسایی این بیماری، در زنانی که این تغییرات در ژن‌‌‌‌‌‌‌های آنها مشاهده شده است، راه‌هایی را پیشنهاد می‌دهند.

سابقه باروری و یائسگی‌:

– هر قدر سن زن هنگام زایمان اول بالاتر باشد، احتمال ابتلای وی به سرطان پستان هم بیشتر است.

– زنانی که اولین‌بار قبل از 12سالگی قاعده شده باشند، برای ابتلا به سرطان پستان در‌معرض خطر بیشتری هستند.

– در زنانی که بالاتر از 55سالگی یائسه می‌‌‌‌‌‌‌شوند خطر ابتلا به سرطان پستان بیشتر است.

– در زنانی که هرگز بچه‌دار نشده‌اند خطر ابتلا به سرطان پستان بیشتر است.

– زنانی که پس از یائسگی تحت هورمون‌درمانی یائسگی با استروژن به‌‌‌‌‌‌‌علاوه پروژستین باشند، در‌معرض خطر بیشتری هستند.

بنابر مطالعات گسترده، هیچ ارتباطی بین سقط جنین یا بارداری ناموفق با سرطان پستان وجود ندارد.

– نژاد: بروز سرطان پستان در زنان سفیدپوست بیشتر از زنان لاتین‌تبار، آسیایی‌ یا آفریقایی است.

– پرتودرمانی قفسه سینه‌: زنانی که زیر 30سالگی در قفسه سینه پرتودرمانی شده‌اند (از‌جمله خود پستان‌‌‌‌‌‌‌ها) درمعرض خطر بیشتری هستند. این مورد شامل زنانی هم می‌شود که جهت لنفوم هوچکین پرتو درمانی شده‌اند.

تراکم پستان: بافت پستان گاه متراکم یا پرچربی است. زنان مسن‌‌‌‌‌‌‌تری که ماموگرام آنها تراکم بیشتری را نشان دهد، درمعرض خطر بیشتری هستند.

– استفاده از DES – Diethylstilbestrol: در حدود سال‌‌‌‌‌‌‌های1940 تا 1971میلادی در برخی کشورها برای بعضی زنان باردار DES تجویز شد (این دارو دیگر برای زنان باردار تجویز نمی‌‌‌‌‌‌‌شود). زنانی که در طول بارداری از DES استفاده کرده باشند، احتمال ابتلای آنها به سرطان پستان تا حد کمی افزایش پیدا می‌کند. امکان تاثیرات احتمالی بر دختران این زنان تحت مطالعه است.

– اضافه‌وزن یا چاقی مفرط پس از یائسگی: احتمال ابتلا به سرطان پستان پس از یائسگی در زنانی که اضافه‌وزن دارند یا مبتلا به چاقی هستند، بیشتر است.

– کمبود فعالیت بدنی (فیزیکی): زنانی که در طول عمرشان فعالیت فیزیکی کمتری دارند احتمال ابتلای آنها به سرطان پستان بیشتر است. فعالیت بدنی همراه با جلوگیری از اضافه‌وزن و چاقی مفرط، خطر ابتلا را کاهش می‌دهد.

– مصرف الکل‌: بنا بر مطالعات، هرچه مصرف الکل در زنی بیشتر باشد، خطر ابتلای وی به سرطان پستان هم بیشتر است.

مطالعه در‌مورد سایر عوامل خطرزا ادامه دارد. محققان در حال مطالعه تاثیرات برنامه غذایی، فعالیت بدنی و ژنتیک بر احتمال خطر سرطان پستان هستند. آنها همچنین در حال بررسی این موضوع هستند که مواد به‌خصوصی که در محیط وجود دارند احتمال بروز سرطان پستان را بیشتر می‌‌‌‌‌‌‌کنند یا خیر.

بسیاری از عوامل خطرزا اجتناب‌پذیر هستند و بعضی مانند سابقه خانوادگی اجتناب ناپذیرند. زن‌‌‌‌‌‌‌ها بهتر است حتی‌المقدور با پرهیز از عوامل خطرزای شناخته شده، از خود محافظت کنند.

لازم به ذکر است که بیشتر زنانی که عوامل خطرزای شناخته شده دارند به سرطان پستان مبتلا نمی‌‌‌‌‌‌‌شوند. درواقع، به‌جز بالا رفتن سن، بیشتر زنان مبتلا به سرطان پستان هیچ عامل خطرزای مشخصی ندارند.

دکتر حمید ملکان راد، دارای بورد فوق تخصصی جراحی پلاستیک و زیبایی است. 

دکتر حمید ملکان راد با 6 سال سابقه کار به عنوان پزشک عمومی، 4 سابق کار به عنوان متخصص جراحی عمومی، بیش از 12 سال سابقه کار به عنوان فوق تخصص جراحی پلاستیک و با بیش از 50 هزار عمل جراحی، یکی از درخشان ترین سوابق را در دنیای پزشکی دارد. وی علاوه بر سوابق فوق دوره تکمیلی جراحی عروق را در آلمان و دوره تکمیلی جراحی فک و جمجمه را در ایران گذرانده است. 

جهت ارتباط با مطب دکترحمید ملکان راد با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید: 

02188207060

02188207061

 آدرس: گاندی – خ. صانعی – روبروی دادگاه خانواده – مرکز جراحی فک و صورت ایران – پ. 41 – ط. دوم – واحد 24 

وب سایت:‌/www.drmalakanrad.com/fa

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ