آیا خوردن گوشت قرمز باعث تسریع روند سالخوردگی می‌شود؟

مهرناز زاوه
ممکن است ۴۰ ساله به نظر برسید، اما سن بدن یا سن بیولوژیکی شما خیلی بیشتر از این‌ها باشد، خب مقصر اصلی همبرگری است که می‌خورید.

ممکن است ۴۰ ساله به نظر برسید، اما سن بدن یا سن بیولوژیکی شما خیلی بیشتر از این‌ها باشد، خب مقصر اصلی همبرگری است که می‌خورید. بله. تحقیقات نشان می‌دهد خوردن گوشت قرمز زیاد می‌توانید باعث تسریع ساعت بیولوژیک بدنتان شود. بر خلاف سن تقویمی‌تان، سن بیولوژیکی به سلامت ژن‌ها ارتباط داشته و قویا با خطر بیماری‌های مرتبط با سن نظیر زوال عقل، آلزایمر، پوکی استخوان و سرطان مرتبط است.
با اینکه گوشت قرمز فرآوری‌نشده باعث تسریع فرآیند سالخوردگی بیولوژیکی شما نمی‌شود، اما انواع فرآوری‌شده‌ی آن می‌تواند عامل موثری در بروز این پدیده باشد. علتش آن است که فسفات زیادی به گوشت قرمز تزریق می‌شود تا عمر بیشتری داشته باشد و تردی و مزه‌‌ی آن بهبود یابد. با آنکه فسفات‌ها برای کمک به عملکرد سلول‌ها نقش مهمی بر عهده دارند، اما بدن قادر نیست فسفات بیش از حد را به عمل آورد و این باعث تجمع بیش از حد مواد شیمیایی در خون می‌شود. 
در همین زمینه، محققان بر روی رژیم‌های غذایی افراد ساکن گلاسکو در اسکاتلند تحقیقاتی انجام دادند تا ببینند آیا ارتباطی بین مصرف مکرر گوشت قرمز، سطح بالای فسفات و تسریع روند بیولوژیکی بدن وجود دارد یا نه. آنها بر این باورند که یافته‌های این تحقیق را می‌توان با رژیم ضعیف غذایی این افراد به خاطر دسترسی کم به میوه، سبزی و گوشت‌های آلی و نیز دسترسی راحت‌تر به گوشت‌های پرفسفات توجیه کرد.
البته به خاطر کوچک بودن حجم نمونه،‌ نتایج نشان نداد که افزایش میزان مصرف گوشت قرمز تنها دلیل بالا رفتن میزان مصرف فسفات است. علاوه بر این، این نتایج منابع گوشت قرمز را هم به خاطر کیفیت یا نوع نگهداری از آن تفکیک ننمود –که هر دو عامل نقش مهمی در تعیین سطح فسفات دارد- و این باعث دشواری تعمیم این تحقیق می‌شود. در شرایطی که تحقیقات بیشتری لازم است تا بتوان این مسئله را تأیید کرد که آیا تمام گوشت‌های قرمز، گوشت‌های قرمز با فسفات افزوده و یا حتی سایر غذاهای فرآوری‌شده با فسفات عامل اصلی تسریع روند سالخوردگی هستند یا نه، اما این‌ها دلیل نمی‌شود که با خیال راحت گوشت قرمز بخورید. در هر صورت تحقیقات زیادی ارتباط بین افزایش مصرف گوشت قرمز و مرگ زودهنگام را تأیید کرده‌اند.
منبع: medicaldaily

گوشت قرمز و خطر ابتلا به سرطان روده

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ