هر گروه از سمعک‌ها چه مشخصاتی دارند؟

zahra
یاسمن نجبا، ادیولوژیست: سمعک‌ها بر‌اساس خواص و شکل مدار الکترونیکی به کار گرفته شده به سه گروه تقسیم می‌شوند که‌ در ذیل در‌مورد هرکدام بیشتر توضیح می‌دهیم:

یاسمن نجبا، ادیولوژیست:

 سمعک‌ها بر‌اساس خواص و شکل مدار الکترونیکی به کار گرفته شده به سه گروه تقسیم می‌شوند که‌ در ذیل در‌مورد هرکدام بیشتر توضیح می‌دهیم:

۱- سمعک آنالوگ: این سمعک‌ها امواج صوتی را به سیگنال‌های الکتریکی تبدیل می‌کنند و این سیگنال‌های الکتریکی به آمپلی فایر ارسال می‌شوند. همچنین این سمعک‌ها دارای تنظیم صدا و کنترل زیر و بم هستند و تنها امکان تنظیم یک برنامه در آنها وجود دارد.

۲- سمعک قابل برنامه ریزی: سمعک‌های آنالوگی هستند که به‌وسیله کامپیوتر تنظیم می‌شوند و امکان تنظیم بیش از یک برنامه در این گروه وجود دارد.

۳- سمعک‌های دیجیتال: این دسته از سمعک‌ها امواج صوتی دریافت شده را قبل از تقویت به کدهای عددی تبدیل می‌کنند. درست مانند یک رایانه به‌دلیل اینکه کدهای عددی اطلاعات زیر و بمی یا بلندی صدا را دربرمی‌گیرند، بنابراین سمعک‌های دیجیتال در فرکانس‌های مختلف قابل تنظیم هستند. مدار‌های دیجیتال امکان تنظیم بیشتری را برای رادیولوژیست‌ها برحسب نیاز بیمار و شرایط محیطی مختلف فراهم می‌کند.

۴- سمعک پشت گوشی: این سمعک‌ها به‌دلیل سهولت در استفاده برای تمام رده‌های سنی مناسب هستند و کم‌شنوایی‌های ملایم تا عمیق را پوشش می‌دهند. البته بهترین سمعک برای کودکان و اطفال هستند. جدیدترین تحول در این سمعک‌ها سمعک‌های فتینگ باز هستند که دلیل آن کوچکی و سهولت در استفاده از آن است به‌خصوص در مواردی که شنوایی تا‌حدودی برقرار است منجر به بهبود شنوایی می‌شود.

۵- سمعک داخل کانال: قطعه‌های این سمعک کوچک‌ترند و در ابتدای کانال گوش قرار می‌گیرد. این سمعک برای کم‌شنوایی‌های ملایم و متوسط مناسب است.

۶- سمعک کاملا داخل کانال گوش: قطعات این سمعک به‌صورت یکپارچه بوده و کاملا داخل مجرای گوش قرار می‌گیرد و به‌نام سمعک نامرئی معروف است. این سمعک‌ها برای افت شنوایی شدید و عمیق مناسب نیست.

با تمام توضیحات همان‌طور که قبلا به عرض‌تان رساندیم، انتخاب سمعک باید توسط ادیولوژیست و تست‌های شنوایی هر فرد انتخاب شود.

رویا عبدی، ادیولوژیست:

یاسمن نجبا، ادیولوژیست:

کلینیک شنوایی گلبرگ کلینیک شنوایی گلبرگ با همکاری دو تن از ادیولوژیست های خبره با نام های یاسمن نجبا و  رویا عبدی  از سال1391 فعالیت خود را در زمینه شنوایی‌شناسی آغاز کرده است. سرکار خانم یاسمن نجبا دارای مدرک فوق‌لیسانس از دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه علوم پزشکی تهران است که با فعالیت‌های علمی در سال‌های اخیر در زمینه تشخیصی مشکلات شنوایی موفق  به تشخیص بیماری‌های گوشی اعم از انواع کم‌شنوایی، عفونت‌ها و سرگیجه‌ها با منشا گوشی با استفاده از انواع آزمون‌های رایج مانند ادیومتری تن خالص، تمپانومتری و ABR شده‌اند. تجویز انواع سمعک آنالوگ و دیجیتال، اختصاص دادن زمان زیاد جهت تنظیم سمعک روی گوش بیماران، برآورده کردن نیاز بیماران سمعکی در تمام محیط‌های شنیداری، ایجاد اعتماد بین درمانگر و بیمار در مشاوره‌های سمعک از فعالیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد این کلینیک است. وجود دکتر فوق تخصص سر و گردن و گوش و حلق و بینی در تکمیل فرآیند تشخیص و درمان بیماران باعث شده محیطی بسیار امن جهت رفاه حال هرچه بیشتر بیماران فراهم شود.  نکته حائزاهمیت تست عصب شنوایی نوزادان مشکوک به مشکلات شنوایی در غربالگری بدو تولد و نیز نوزادان با خطر بالای ابتلای کودک به کم‌شنوایی بر اثر مشکلات زردی یا ژنتیکی و…‌ هنگام خواب طبیعی بدون استفاده از داروهای خواب‌آور است. 


 آدرس و شماره تماس جهت ارتباط با سمعک گلبرگ:

شعبه اصلی: فلکه اول تهرانپارس- ضلع جنوب‌غربی مرکز جراحی محدود گلبرگ- طبقه‌۴

تلفن: ۰۲۱۷۷۷۳۳۱۹۹

شعبه درمانگاه امام علی: میدان خراسان- خیابان خاوران- خیابان انورزاده

تلفن: ۳۳۷۰۲۸۷۸‌-‌‌‌‌ ۳۳۴۳۶۹۶۷

شعبه درمانگاه استخر: میدان گمرک-  خیابان هلال‌احمر- چهارراه استخر

تلفن: ۵۵۶۴۱۲۸۲‌- ۵۵۶۴۱۲۸۱

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ