علل پزشکی مرتبط با وزوز گوش

mousavi
ارزیابی شنوایی و سمعک پاسارگاد (پایون): وزوز گوش می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه ابتلا به تومور عصب شنوایی باشد که البته اغلب همراه با فلج عصب صورتی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و التهاب قرنیه است. در تصلب شرایین کاروتید نیز بیمار تجربه وزوز مداوم را خواهد داشت که با فشار وارد کردن بر شریان کاروتید قطع می‌شود.

رحمان بهرامی، ادیولوژیست:

وزوز گوش می‌تواند یکی از نشانه‌های اولیه ابتلا به تومور عصب شنوایی باشد که البته اغلب همراه با فلج عصب صورتی، سردرد، حالت تهوع، استفراغ و التهاب قرنیه است. در تصلب شرایین کاروتید نیز بیمار تجربه وزوز مداوم را خواهد داشت که با فشار وارد کردن بر شریان کاروتید قطع می‌شود. از دیگر بیماری‌های همراه با نشانه وزوز گوش می‌توان به آرتریت فرسایشی مهره‌های گردن، باز بودن ناهنجار شیپور استاش و تومور گلوموس ژوگولر اشاره کرد. بیماران مبتلا به فشارخون شدید نیز اغلب وزوز زیر دو طرفه همراه با سردرد، بی‌خوابی، تهوع، استفراغ، تاری دید و حتی تشنج را تجربه می‌کنند.

شنیدن صداهای مختلف چه معنایی دارد؟

کیفیت صدایی که شما می‌شنوید، می‌تواند متخصصان را در شناسایی بهترین روش درمان‌تان یاری کند. اگر صدای وزوز گوش شما شبیه تق‌تق (کلیک مانند) است و برای چند ثانیه تا چند دقیقه دوام دارد، احتمالا منشأ آن از انقباض عضلات درون یا اطراف گوش است. اگر صدایی شبیه موج آب یا هوم مانند می‌شنوید، معمولا ریشه مشکل در سیستم عروقی است. در این حالت، تغییر وضعیت بدن یا ورزش کردن می‌تواند موجب عود وزوز یا تشدید آن شود. توجه کنید که شدت وزوز شما در حالت خوابیده یا ایستاده تفاوتی دارد یا خیر؟

سفت شدن استخوانچه‌های گوش میانی (اتواسکلروزیس) نیز منجر به وزوز بم شود. این نوع وزوز می‌تواند ممتد بوده یا قطع و وصل شود. وجود جسم خارجی، مو یا جرم در مجرای گوش نیز موجب شنیدن صداهای مختلفی خواهد شد. برخی مبتلایان نیز گزارش می‌کنند که صدای وزوزشان شبیه ضربان قلب است. در این حالت، احتمال درگیری عروق خونی وجود دارد. فشار‌خون بالا، اتساع عروق یا تومورها می‌توانند موجب تقویت صدای ضربان قلب در گوش شوند. ضمنا این نوع وزوز ممکن است در‌نتیجه مسدود کردن مجرای گوش نیز شنیده شود.

تشخیص وزوز

پس از تجربه نشانه‌های وزوز گوش به شنوایی‌شناس مراجعه کنید. شنوایی‌شناس معاینه فیزیکی گوش‌ها و آزمایش شنوایی شما را به عمل می‌آورد. صداهایی از طریق هدفون به گوش شما ارائه شده و از شما خواسته می‌شود به محض شنیدن صداها، پاسخ دهید. این آزمایش به متخصص شنوایی‌شناسی امکان می‌دهد تا علت مشکل شما را شناسایی کند. ضمنا نتایج شما با دیگر همسالان و هم‌جنسان‌تان که وضعیت هنجار دارند، مقایسه می‌شود. ضمنا ممکن است از شما خواسته شود حرکاتی مانند چرخاندن چشم‌ها، باز و بسته کردن و فشار دادن فک، چرخاندن گردن، دست‌ها و پاها را انجام دهید.

چطور خودتان را برای آزمایش شنوایی آماده کنید؟ تجربه نشانه‌های وزوز گوش ناخوشایند است، اما توجه دقیق به کیفیت آن، محیط‌های تشدیدکننده و شباهت آن با دیگر اصواتی که تاکنون شنیده‌اید، می‌تواند به متخصص شنوایی‌شناسی جهت شناسایی بهتر مشکل و درمان آن کمک قابل‌توجهی کند. اگر وزوز را در هر دو گوش‌تان می‌شنوید، اگر وزوزتان ممتد یا منقطع است و اگر چیزی موجب تشدید آن می‌شود، همه را یادداشت کرده و به متخصص شنوایی‌شناس تحویل دهید. علل وزوز گوش یکی از شایع‌ترین مشکلات دستگاه شنوایی است که در آن، فرد مبتلا صدایی بدون منشا خارجی در یک یا هر دو گوش خود می‌شنود. محققان فرضیه‌های مختلفی را برای وقوع وزوز مطرح کرده‌اند و علل مختلفی برای ابتلا به این عارضه وجود دارد. بلندی وزوز می‌تواند از سطوح آهسته تا شدید متغیر باشد به نحوی که حتی در شنیدن مکالمات عادی تداخل کند. اغلب مبتلایان کیفیت صدای وزوز را به اشکال مختلف مانند جیرجیرک، باد، لامپ فلورسنت، موتور روشن، ساییدن فلز یا چکاپ تشبیه می‌کنند.

ارزیابی شنوایی و سمعک پاسارگاد(پایون):

ارزیابی شنوایی و سمعک پاسارگاد، ارائه دهنده جدیدترین تکنولوژی روز دنیا است. همچنین این مرکز ارائه دهنده سمعک های هوشمند، نامرئی فول دیجیتال و سمعک های پشت گوشی و داخل گوشی با دوسال گارانتی و خدمات رایگان است. به علاوه کلیه آزمایشات شنوایی در این مرکز صورت می گیرد و مجهز به لابراتوآر ساخت و تعمیر سمعک نیز است. همچنین امکان تعویض سمعک فعلی و قدیمی شما با مدل جدید و هوشمند مقدور است. مرکز پاسارگاد این خدمت را فراهم کرده است که مشتریان قبل از سفارش سمعک، آن را تست کنند. سمعک پاسارگاد دارای 4 شعبه در سطح شهرتهران است. همچنین طرف قرارداد با بیمه بانک تجارت است. 

آدرس و شماره های تماس جهت ارتباط با مرکز سنجش شنوایی و سمعک پاسارگاد (پایون):

 (دفتر مرکزی): سهرودی شمالی، پایین‌تر از عباس‌آباد، کوچه قدس (اندیشه2) پلاک 77، طبقه 2 

تلفن: 02188436361

شریعتی، پایین تر از میدان قدس، کوچه رفعت، پلاک 3 

تلفن: 02122745067

 شریعتی، پایین‌تر از سه راه طالقانی، بیمارستان پاسارگاد 

تلفن: 02177532447

 ابتدای بلوار کشاورز، بیمارستان ساسان 

تلفن: 02188968308

وب سایت: paion.ir


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ