غربالگری شنوایی نوزادان

zahra
ارزیابی شنوایی و سمعک سپیدار:کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهانی است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است کم‌شنوایی تا ۱۸ماهگی پنهان بماند. کاهش شنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی است و میزان شیوع کم‌شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی کودکان است.

ارزیابی شنوایی و سمعک سپیدار:

کم‌شنوایی در کودکان وضعیتی پنهانی است و در صورت اجرا نشدن برنامه‌های غربالگری شنوایی ممکن است کم‌شنوایی تا ۱۸ماهگی پنهان بماند. کاهش شنوایی شایع‌ترین نقص مادرزادی است و میزان شیوع کم‌شنوایی در زمان تولد بیش از دو برابر مجموع دیگر اختلالات قابل ارزیابی کودکان است. 

کودک از ماه‌های اولیه شروع به یادگیری زبان می‌کند، افت شنوایی عاملی است که این فرآیند را به خطر می‌اندازد. کم‌شنوایی عوارض گسترده‌ای به همراه دارد و باعث آسیب‌های جدی در رشد طبیعی گفتار و زبان می‌شود. آزمون‌های شنوایی بسیار دقیق‌اند و می‌توانند افت‌های شنوایی بسیار ضعیف را تشخیص دهند. تحقیقات نشان داده که عدم تشخیص کم‌شنوایی‌های تک‌گوشی احتمال عقب‌ماندگی تحصیلی کودکان را تا ۱۰برابر افزایش می‌دهد.

طرح غربالگری شنوایی نوزادان با هدف شناسایی به‌موقع و زودهنگام مشکلات شنوایی و ارائه خدمات لازم و مداخله بهنگام جهت جلوگیری از عوارض کم‌شنوایی حداکثر تا سن یک‌ماهگی نوزاد صورت می‌گیرد. از آنجا که کم‌شنوایی بعد از معلولیت ذهنی و جسمی شایع‌ترین مشکل مادرزادی است، بنابراین ضرورت اجرای این طرح دوچندان می‌شود. غربالگری شنوایی توسط ادیولوژیست (شنوایی‌شناس) انجام میشود. آزمایش بسیار سریع انجام می‌گیرد و برای نوزادان ناراحت‌کننده و دردناک نیست.

 موارد زیر احتمال ابتلای نوزاد به کم‌شنوایی را بالا می‌برد:

۱ وجود بیماری یا شرایطی که موجب نگهداری بیش از ۴۸ساعت نوزاد در بخش مراقبت‌های ویژه باشد. 

۲ دارا بودن علائم سندروم‌هایی که همراه با کم‌شنوایی باشد.

۳ سابقه خانوادگی کم‌شنوایی‌های پایدار دوران کودکی

۴ عفونت و بیماری‌های دوران بارداری مانند سرخجه

در صورت عدم شناسایی و مداخله بهنگام، کودکان کم‌شنوا دچار تاخیر در رشد مهارت‌های زبانی، شناختی و اجتماعی می‌شوند که ممکن است مانع دستیابی به موفقیت تحصیلی و حرفه‌ای شود.

ارزیابی شنوایی و سمعک سپیدار:

خدمات این مرکز شامل: 

ارزیابی شنوایی ( ادیومتری و تیمپانومتری)غربالگری شنوایی نوزادان ( OAE)/ مشاوره، تجویز و تنظیم سمعک/ عرضه لوازم جانبی سمعک و وسایل کمک شنوایی ( باتری، ریموت کنترل، FM، رابط و مبدل بلوتوث تلویزیون)/ ساخت انواع قالب سمعک، قالب های محافظ آب و محافظ صدا/ بیماریابی شنوایی در مهدکودک ها و مدارس/ سنجش شنوایی، تجویز و تحویل سمعک در منزل


برای ارتباط با سمعک سپیدار با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122894084

02122894075

09126046437

 آدرس: تهران، خیابان شریعتی، جنب حسینیه ارشاد، بن بست ارشاد، ساختمان پزشکان برگزیده، پلاک ۱، طبقه همکف، واحد ۵ 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ