چرا عده کمی از سالخوردگان درباره مشکلات حافظه با پزشک صحبت می‌کنند؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد با بالا رفتن سن، احتمال اینکه فردی بخواهد به خاطر مشکل کم شدن قدرت حافظه به پزشک مراجعه کند کم می‌شود.

آیا نگران این هستید که فراموش کردن اسم‌ها و یا جا گذاشتن کلید روی در خانه نشانه‌های زوال عقل باشد؟ تحقیقات جدید نشان می‌دهد اگر به مانند بسیاری از آمریکایی‌ها دچار این مشکل هستید، به احتمال زیاد شما هم این مسئله را با پزشکتان مطرح نمی‌کنید.
تحقیقات نشان می‌دهد با بالا رفتن سن، احتمال اینکه فردی بخواهد به خاطر مشکل کم شدن قدرت حافظه به پزشک مراجعه کند کم می‌شود. محققان می‌گویند که چک-آپ‌های مرتب، نوعی فرصت از دست رفته برای ارزیابی و بحث درباره‌ی مشکلات حافظه در اکثر افراد میانسال است.
محققان بر سر این قضیه با هم توافق نظر دارند که لکه‌ی ننگ مسئله‌ی کم شدن قدرت حافظه و زوال عقل مانع از آن می‌شود که افراد بخواهند درباره‌ی این مسائل با پزشکشان صحبت کنند.
یکی از متخصصان در این باره می‌گوید: از آنجایی که زوال عقل یک بیماری بسیار شایع است، افراد میانسال کاملا با علائم اولیه‌ی آن آشنا هستند و ممکن است آن را در طولانی مدت در همسایه یا یکی از اعضای نزدیک خانواده خود ببینند. این واقعیت به انکار این مشکل منتهی می‌شود. مادامی که آن را انکار کنیم و چیزی درباره‌اش نگوییم، آن را بخشی عادی از روند سالخوردگی می‌پنداریم.
اما اقرار به مشکلات حافظه، مسئله‌ی بسیار مهمی است، چرا که لزوما می‌تواند نشانه‌ی زوال عقل نباشد. در واقع کم شدن قدرت حافظه می‌تواند ضرورتا نشانه‌ی زوال عقل نبوده بلکه گویای بیماری قابل درمان دیگری به نام افسردگی باشد.
در حال حاضر، کم شدن خفیف قدرت حافظه با بروز نخستین علائم بیماری آلزایمر را می‌توان با برخی داروها کمی متعادل و بهتر کرد. البته این داروها از پیشرفت این بیماری جلوگیری نمی‌کنند. در برخی موارد تغییر در شیوه‌ی زندگی مانند ترک سیگار می‌تواند در کاهش این روند مؤثر واقع شود.
منبع: thehealthsite

آیا آهسته راه رفتن یکی از نشانه‌های نزدیک شدن به دوران آلزایمر است؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ