بهترین داروی بیهوشی کدام است ؟

عوارض داروهای بیهوشی

الو دکتر می گوید : هالوتان و ایزوفلوران داروهای استنشاقی بیهوشی هستند که به عنوان داروهای کمکی در بیهوشی عمومی بیماران به کار می‌روند. داروهای بیهوشی نسل‌های مختلفی دارند که قدیمی‌ترین‌شان اتر و سیکلوپروپان و… بودند که سال‌هاست از رده خارج شده‌اند. داروهای جدیدتر شامل هالوتان، ایزوفلوران، انفلوران و… می باشند که بعضی از آنها در ایران استفاده می‌شوند و بعضی دیگر استفاده نمی‌شوند .

تفاوت داروهای بیهوشی قدیم با جدید

تفاوت آنها با نسل‌های قبلی این است که اثرات بهتر و عوارض کمتری دارند. هالوتان داروی قدیمی‌تری است که سال‌ها از آن استفاده می‌شد و به نسبت داروهای نسل‌های قبل‌تر از خودش یعنی اتر و… داروی مناسب‌تری بود. هرچند که امروزه نسل‌های جدیدتر داروهای استنشاقی بیهوشی نیز آمده اند ازجمله سووفلوران و دسفلوران که باز هم از لحاظ اثرات و عوارض و… نسبت به داروهای قبلی بهتر هستند

.

عوارض داروهای بیهوشی

داروهای بیهوشی یکسری عوارض داشت از جمله اینکه هالوتان در تعدادی از بیماران باعث ایجاد هپاتیت یا التهاب کبد و بعضی عوارض کم‌اهمیت دیگر می‌شد. علاوه براین ثبات قلبی و عروقی خیلی مناسبی نداشتایزوفلوران جدیدتر از هالوتان است که ثبات قلبی و عروقی بهتری دارد یعنی فشارخون و ضربان قلب بیمار را در حد با ثبات‌تری نگه می‌دارد همچنین عوارض کمتری دارد و عارضه کبدی هالوتان را هم تقریبا ندارد یا به مقدار بسیار کمتری دارد، بنابراین نسبت به هالوتان داروی بهتری به حساب می‌آید.

منبع : alodoctor.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ