دیابتی ها باید چگونه ورزش کنند؟

غزاله ذوالفقاری
8+1 نکته درباره ورزش‌ کردن دیابتی‌ها

قبل از شروع به هر ورزشی، اول از پزشکتان اجازه بگیرید. پزشک باید نوع، میزان و زمان ورزشتان را تایید کند و بگوید داروهایتان را قبل و بعد از ورزش چطور مصرف کنید.

هر ورزشی را انجام ندهید و فشار بیش از حد به خودتان وارد نکنید.

اگر از انسولین استفاده می‌کنید 30 دقیقه قبل از شروع ورزش، قندخونتان را چک کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند حواستان جمع باشد تا موقع ورزش با افت شدید قندخون مواجه نشوید.

در صورت اندازه‌گیری قندخون، شرایط خودتان را با یکی از موارد زیر تطبیق بدهیدقندخون کمتر از 100: قندخون شما پایین‌تر از مقداری است که بتوانید ورزش کنید. ممکن است دچار افت شدید قند بشوید. یک وعده مختصر غذای حاوی کربوهیدرات یا مقداری میوه و بیسکوئیت بخورید، کمی صبر کنید و بعد به ورزش بپردازیدقندخون بین 100 تا 250: برای خیلی‌ها این میزان برای ورزش کردن مناسب استبیش‌تر از 250: این‌جا منطقه احتیاط است، کمی صبر کنید. باید خیانتان راحت شود که مشکلی مانند کتواسیدوز برایتان به‌وجود نمی‌آید. کتون ادرارتان را اندازه بگیرید. برای این‌کار، نوارهای آزمایشگاهی خاصی وجود دارد. اگر کتون بدنتان بالا بود یعنی انسولین کارش را به‌درستی انجام نمی‌دهد. باید صبر کنید تا کتون‌های اضافی از بدنتان دفع شود، آن‌گاه ورزش کنیدبیش‌تر از 300: این‌جا منطقه خطر است. قندخون شما خیلی بالاتر از آن است که بتوانید ورزش کنید. احتمال کتواسیدوز و عواقب آن، در صورت ورزش کردن، بسیار زیاد است.

اگر می‌خواهید طولانی‌مدت ورزش کنید، باید هر 30 دقیقه قندخونتان را اندازه‌ بگیرید. اگر قندتان زیر 70 بود، یا دچار ضعف و بدن‌لرزه شدید، باید ورزش را قطع کنید و یک چیز شیرین بخورید: نصف فنجان آب‌میوه، نصف فنجان نوشابه معمولی، 5 عدد شکلات یا 3 عدد قند مصنوعی.

  اگر می‌خواهید نوع یا شدت ورزشتان را تغییر دهید، حتماً قندخونتان را چک کنید.

مطالعات نشان داده‌اند ترکیب ورزش‌های هوازی با ورزش‌های قدرتی، بسیار مؤثرتر از انجام فقط یکی از آن‌هاست. ترکیبی کار کنید.

مراقب آسیب‌های جزئی ورزش باشید. بدن یک فرد دیابتی به خاطر آسیب عروق و اعصاب کوچک، هم زودتر آسیب می‌بیند، هم دیرتر بهبود می‌یابد. کفش راحت و مناسب بپوشید و ورزش‌های خشن انجام ندهید.

 بعد از ورزش، دوش گرفتن کافی نیست. تازه بعد از ورزش، کار نظارتتان شروع می‌شود. یک‌بار بعد از پایان تمرینات و چند بار طی ساعات بعدی باید قندخونتان را چک کنید. ممکن است چند ساعت بعد از ورزش ناگهان با افت شدید قند مواجه شوید؛ چون عضلات موقع ورزش قند ذخیره خود را مصرف می‌کنند و بعد از اتمام ورزش به سراغ قندخون می‌روند تا ذخایر مصرفی را جبران کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ