چطور می توانیم با تغذیه از این بیماری شایع جلوگیری کنیم؟

غزاله ذوالفقاری
می‌توانید با استفاده از میوه‌ها و سبزیجات تازه غنی از ویتامین‌های B و C از عود این حالت جلوگیری کنید. اگر احساس کردید نقطه‌ای از لب یا داخل دهانتان برآمده شده و می‌سوزد می‌توانید پوست و گوشت لیمو را روی نقطه بگذارید یا از بالم لب لیمو در آن ناحیه استفاده کنید.

3 نفر از شناختهشده‌‌ترین متخصصان حیطههای مختلف پزشکی راههای مختلفی برای در امان ماندن از تبخال و درمان سریعتر آن را برای شما توضیح میدهند. تبخال یکی از آن حالتهایی است که نمیشود به آن گفت بیماری اما میشود گفت دردناک و آزاردهنده؛ برای اینکه هرکس به این حالت دچار میشود، دنبال راهی برای درمان سریع آن و جلوگیری از عود مجدد آن است

استفاده از کرم ضد ویروس آسیکلوویر و قرار دادن لایه نازکی از آن با استفاده از گوشپاککن روی تبخال هر 6 ساعت دوره تبخال را کوتاه نمیکند اما ریزش ویروس را از روی زخم افزایش میدهد بنابراین در بهبود آن موثر است.

شما میتوانید با شناسایی عوامل محرک عود مانع از بروز مجدد این بیماری شوید؛ با استفاده از مکملهای حاوی ویتامین A و نیز ویتامین C میتوانید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید

استرس، دورههای ماهانه یا حتی قرار گرفتن زیاد در مقابل نور آفتاب هم ممکن است باعث به وجود آمدن تبخال شود

غذاهای تبخال زا را بشناسید  

براساس مطالعات انجام گرفته در اروپا، حدود 90درصد از مردم جهان در تماس با ویروس 1HSV بودهاند و حالا آن ویروس را در بدن خود دارند و این ویروس حالا در دستگاه عصبی آنها به حالت غیرفعال وجود دارد که برخی اتفاقات و بیماریها میتواند آن را فعال کند و باعث بروز و عود مجددش شود. البته در افرادی میزان بروز تبخال بسیار زیاد است که در این افراد به نظر میرسد خوردن برخی غذاهای خاص باعث عود مکرر بیماری میشود.

 درمان:

ویروس  1HSV برای رشد و نمو خود نیازمند اسیدآمینهای به نامآرژنین است، برای همین نخوردن غذاهای غنی از آرژنین (مثل شکلات، آجیل، غلات و سویا) میتواند یکی از اقدامات اساسی برای جلوگیری از عود مکرر تبخال باشد درضمن یادتان باشد که اسیدآمینه موسوم به لیزین، خاصیت ضدویروسی دارد و برای همین خوردن غذاهای غنی از لیزین (مثل گوشت مرغ، ساردین ماهی تون و بوقلمون) میتواند به شما در بهبود تبخال کمک کند. ثابت شده افرادی که رژیم غذایی غنی از لیزین دارند کمتر عود تبخال را تجربه میکنند و درضمن وقتی دچار تبخال میشوند شدت تبخال در آنها کمتر از سایرین است. اگر در رژیم غذاییتان این غذاها جای ثابتی ندارند میتوانید در زمانهایی که دچار تبخال شدهاید، روزی 3بار از مکملهای حاوی لیزین استفاده کنید. مطالعات نشان داده است که افرادی که از این مکملها 3بار در روز برای 3روز استفاده کردهاند یک روز زودتر از سایرین بهبود تبخال خود را شاهد بودهاند.

لیمو درمانی

تبخال در واقع یک مجموعه (یا یک خوشه) از تاولهای ریز و کوچک اما دردناک و همراه با خارش است که عامل به وجود آمدن آن ویروسهای هرپس سیمپلکس تیپ (1HSV) است. این ضایعات ممکن است روی لب، اطراف لب یا داخل دهان به وجود بیاید.  شیوع و بروز این بیماری نسبتا بالاست. خود این ضایعه ممکن است ناشی از سرماخوردگی یا حتی یک تب ساده باشد. استرس، دورههای ماهانه یا حتی قرار گرفتن زیاد در مقابل نور آفتاب هم ممکن است باعث به وجود آمدن این حالت شود. زمانی که حتی یکبار با این ویروس بسیار مسری تماس پیدا کنید (مثلا هنگام روبوسی یا استفاده از وسایل مشترک یا مثلا هم غذا شدن با فردی که ویروس تبخال در بدن او فعال است) این ویروس به بدن شما راه مییابد و در بدنتان میماند. اما شما میتوانید تعداد عودهای این ویروس و نیز شدت علائم را کنترل کنید.

 درمان:

میتوانید با استفاده از میوهها و سبزیجات تازه غنی از ویتامینهای B و C از عود این حالت جلوگیری کنید. اگر احساس کردید نقطهای از لب یا داخل دهانتان برآمده شده و میسوزد میتوانید پوست و گوشت لیمو را روی نقطه بگذارید یا از بالم لب لیمو در آن ناحیه استفاده کنید. یادتان باشد که داشتن یک رژیم غذایی پرپروتئین و همراه با میوه و سبزیجات تازه طول مدت تبخال را کاهش خواهد داد. هرقدر خواب بیشتری داشته و استرس کمتری داشته باشید تبخال شما کمتر دردناک بوده و زودتر هم خوب میشود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ