آمالگام یا کامپوزیت! کدام بهتر است؟

mousavi
دکتر منصوره رادفر، دندانپزشک: بالاخره کدام ماده جهت پر کردن دندان‌ها مناسب‌تر است، مواد سیاه (آمالگام) یا سفید (کامپوزیت)؟ شاید این سوال خیلی از افراد باشد که هنوز جواب مشخصی برای آن نیافته‌اند. آمالگام‌ها (مواد نقره‌ای یا سیاه‌رنگ) سال‌هاست که در دندانپزشکی کاربرد دارند و هنوز هم محبوب هستند.

دکتر منصوره رادفر، دندانپزشک

بالاخره کدام ماده جهت پر کردن دندان‌ها مناسب‌تر است، مواد سیاه (آمالگام) یا سفید (کامپوزیت)؟ شاید این سوال خیلی از افراد باشد که هنوز جواب مشخصی برای آن نیافته‌اند. آمالگام‌ها (مواد نقره‌ای یا سیاه‌رنگ) سال‌هاست که در دندانپزشکی کاربرد دارند و هنوز هم محبوب هستند. استحکام فشاری مطلوبی دارند و کار کردن با آنها آسان است. تحقیقات زیادی انجام شده تا مشخص شود آیا جیوه موجود در آمالگام برای بدن ضرر دارد؟

معایت و مزایای آمالگام!

تا به امروز در هیچ تحقیقی ثابت نشده است که آمالگام برای بدن خطرناک است، پس می‌توانیم آمالگام را با خیال راحت استفاده کنیم. اما آمالگام معایبی هم دارد. رنگ آن تیره است و به مرور تیره‌تر هم می‌شود که این یعنی باید با زیبایی خداحافظی کنیم. آمالگام به‌صورت مکانیکی در داخل دندان قرار می‌گیرد و این خاصیت ما را مجبور می‌کند در بعضی مواقع قسمت‌های سالم دندان را نیز از دست بدهیم تا ترمیم مستحکمی ایجاد شود. آمالگام هیچ تاثیری در استحکام بخشیدن به دندان ندارد و فقط خودش محکم و قابل اعتماد است.

چرا کامپوزیت؟!

اما کامپوزیت‌ها (موادی سفید یا هم‌رنگ دندان) خیلی زود وارد عرصه پزشکی شدند؛ با رنگ‌های متنوع و کاملا شبیه دندان. در ابتدا فقط به درد دندان‌های جلو می‌خوردند زیرا استحکام کافی را نداشتند، ولی امروزه کامپوزیت‌هایی داریم که مخصوص دندان‌های عقبی هستند و استحکام آنها چیزی از آمالگام کم ندارد. در عوض یک دنیا حسن دارند:

  • کامپوزیت‌ها هم‌رنگ با دندان هستند و زیبایی را که می‌خواهیم به ما هدیه می‌دهند.
  • کامپوزیت‌ها به‌صورت شیمیایی با دندان باند می‌شوند. این مطلب یعنی اینکه در دندان‌های پوسیده فقط پوسیدگی برداشته می‌شود و هیچگام مانند آمالگام مجبور نیستیم قسمت‌های سالم دندان را نیز بتراشیم. پس در کامپوزیت‌ها حداقل تراشیدن دندان انجام می‌شود.
  • کامپوزیت چون با ساختمان دندان پیوند می‌یابد باعث افزایش استحکام دیواره‌های نازک دندان می‌شود. این مسئله در دندان‌هایی که درمان ریشه شده‌اند بسیار کاربرد دارد و حتی در برخی موارد جایگزینی برای روکش‌های دندان می‌شود.

تا اینجا فقط حسن کامپوزیت‌ها را گفتیم ولی دارای معایبی نیز هستند:

  • مهم‌ترین عیب آنها گران بودن‌شان است.
  • تکنیک استفاده از کامپوزیت، وقت بیشتری را می‌طلبد و همچنین ابزار و وسایل اضافی را لازم دارد.
  • از طرفی باید مهارت کافی نیز در کار کردن با کامپوزیت‌ها وجود داشته باشد.
  • اگر کامپوزیت‌ها به‌درستی و از نوع مرغوب استفاده نشوند، هیچ مزیتی نسبت به آمالگام ندارند و حتی در زمانی کوتاه می‌شکنند یا دچار پوسیدگی مجدد می‌شوند.

دکتر منصوره رادفر، دندانپزشک

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر منصوره رادفر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

۰۲۱۲۲۰۹۶۱۴۶ 

02122767917

آدرس: تهران، سعادت آباد، بین میدان کتاب و چهارراه سرو، پلاک ۱۰۴، ساختمان نگار، طبقه سوم، واحد۷۰

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ