علل ابتلا به سرطان تخمدان کدام اند؟

پانته آ توتونپیان
سرطان تخمدان شایع ‌ترین علت مرگ خانم ها در اثر سرطان ‌های دستگاه تناسلی است.

وراثت و سابقه فامیلی در سرطان تخمدان تقریبا از مهم‌ ترین عوامل است. 5 تا 10درصد سرطان‌ های تخمدان در زنانی بروز می ‌کند که ناقل ژنتیک مرتبط با سرطان هستند و این گروه، جمعیت پرخطر سرطان تخمدان محسوب می‌ شوند.

زنانی که در طبقه متوسط تا بالای جامعه در کشورهای صنعتی زندگی می‌ کنند، در معرض خطر بیشتری هستند. رژیم غذایی زنان و میزان چربی بالای آن در کشورهای صنعتی با کشورهای غیرصنعتی تفاوت اساسی دارد.

برخی مطالعات نشان می ‌دهد زنانی که شیر پرچرب می ‌نوشند، در مقایسه با زنانی که شیر کم چرب تر می ‌نوشند، بسیار بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان هستند.

بارداری و زایمان، خطر بروز سرطان تخمدان را کاهش می ‌دهد. با اولین بارداری این خطر 40 درصد کاهش می‌ یابد و در هر یک از بارداری‌ های بعدی نیز 14درصد کاهش خطر وجود دارد. در خانم‌هایی که 6 بارداری یا بیشتر دارند، میزان خطر به کمتر از یک سوم کاهش می یابد.

مصرف قرص ‌های ضد بارداری خطر سرطان تخمدان را 40 درصد کاهش می‌ دهد. مطالعات دیگری نشان داده است، خطر سرطان تخمدان در زنانی که داروهای محرک تخمک ‌گذاری مصرف می کنند بیشتر است. البته تعداد موارد کم بوده است.

روش دیگر پیشگیری از سرطان تخمدان در افراد با سابقه فامیلی(دو نفر از بستگان درجه یک او مبتلا به سرطان تخمدان باشند) آن است که با رسیدن به سن 35 سال، تحت جراحی برداشتن تخمدان قرار گیرند تا از بروز این بیماری پیشگیری شود.

لازم به ذکر است که کمبود هورمون های تخمدان بعد از برداشتن آن، با مصرف جانشینی هورمون تامین خواهد شد و برداشتن تخمدان‌ ها منجر به پوکی استخوان و عوارض ناشی از آن نخواهد شد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ