کارت خطرات سلامت ایرانیان با ۳ رنگ قرمز، زرد و سبز و هر رنگ حاکی از میزان خطر برای هر فرد است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از صدور کارت خطرات سلامت برای ایرانیان با ۳ رنگ قرمز، زرد و سبز خبر داد که هر رنگ حاکی از میزان خطر برای هر فرد است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت از صدور کارت خطرات سلامت برای ایرانیان با ۳ رنگ قرمز، زرد و سبز خبر داد که هر رنگ حاکی از میزان خطر برای هر فرد است.
بهزاد دماری جزئیات کارت خطرات سلامت ایرانیان را چنین توضیح داد: بیماری‌های اولویت‌دار در سطح یک ادغام شده‌اند که شامل دیابت، اختلالات چربی خون، فشارخون بالا، پوکی استخوان، کمردرد، آسم، بیماری‌های مزمن تنفسی، چاقی و اضافه وزن، اضطراب و افسردگی و همچنین پوسیدگی ‌دندان است. تمام این عوامل خطر پس از ارزیابی مراقبان سلامت در کارت خطرات سلامت ایرانیان درج می‌شود. 3رنگ قرمز، زرد و سبز نیز در این کارت درنظر گرفته شده که هر رنگ حاکی از آن است که میزان عامل خطر مربوطه در فرد مورد نظر چقدر است. بسته‌های مذکور در مرکز بهداشتیدرمانی محمدیه در قزوین به‌طور آزمایشی به‌منظور شناسایی نقاط قوت و ضعف بسته‌های خدمتی اجرا می‌شود و سپس برنامه به کل کشور تعمیم داده می‌شود.

مشاور معاون بهداشتی و رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت همچنین از مورد توجه قرار گرفتن تحول بسته خدمتی درمان در فاز اول طرح و اجرای بسته خدمتی بهداشت در فاز دوم خبر داد. وی در توضیح فاز دوم گفت: ادغام خدمات سلامت مورد نیاز مردم در شبکه بهداشتی‌- درمانی کشور در 3بسته خدمت شامل بیماری‌های غیرواگیر، اختلالات روانی و مسائل اجتماعی تعریف شده که در نظام مراقبت‌های اولیه ادغام می‌شود.دماری همچنین با اشاره به اجرای نظام مراقبت‌های اولیه افزود: این نظام از 3سطح برخوردار است که سطح اول آن محل مراجعه مردم به خانه‌های بهداشت در روستاها و مراکز بهداشتی درمانی در شهرهاست. باید 80درصد مردم به سطح یک خدمات رفت‌وآمد داشته باشند. اما متأسفانه در کشور به‌ویژه در شهرها بیش از 80درصد رفت‌وآمدهای مردم در حوزه سلامت به سطوح گران قیمت دوم و سوم است. البته از یک سو ذائقه مردم به تخصص‌گرایی عادت کرده‌ و از سوی دیگر تا زمانی که در سطح یک محصول و خدمتی قابل عرضه و در‌شان مردم نداشته باشیم، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که مردم به سطوح دوم و سوم مراجعه نکنند. به گفته وی، براساس الگوی جدید تعریف شده در وزارت بهداشت در سطح پایه خدمات، 12هزارو500 نفر یا 4هزار خانواده تحت پوشش هر مرکز بهداشتی درمانی قرار می‌گیرند. (همشهری)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ