توصیه‌هایی برای مراقبت از موها

برخلاف بسیاری از تصورات، شوره سر به‌دنبال خشکی پوست سر و به وجود آمدن آن است. چرب کردن پوست سر، میزان تحریک‌پذیری آن و درنتیجه میزان شوره‌ها را افزایش می‌دهد. استفاده از شامپوهای حاوی مواد دارویی و مراجعه به متخصصان پوست و مو می‌تواند باعث بهبود و درمان شوره‌ها شوند.

هویج هم برای چشم و هم برای مو

تمام غذاهایی که برای سلامت بدن مفید هستند، میتوانند استحکام موها را نیز تضمین کنند. پروتئین و امگا3 موجود در موادغذایی مقوی از قبیل ماهی و دانههای مغذی به راحتی جذب بدن شده و سلامتی پوست سر را تضمین میکنند. سبزیها و گیاهان برگدار مانند کاهو و هویج هم از جمله موادی هستند که باعث حفظ سلامتی مو میشوند. به یاد داشته باشید کمبود موادی مانند روی، پروتئین و ویتامینها در بدن باعث بروز مشکلات جدی و خطرناکی در سر و به ویژه لایههای مو میشوند. بنابراین هرگز به سراغ رژیمهای غذایی خطرناکی که در مدت زمان بسیار کوتاه کاهش وزن شدیدی را به وجود میآورند نروید.  

چرا آب حمام نباید داغ باشد

لایه محافظی که روی پوست سر قرار دارد به عنوان یک نرمکننده طبیعی عمل کرده و با حفظ مقداری از چربی پوست سر، باعث درخشندگی موها میشود.

آب داغ، باعث آسیب دیدن این لایه محافظ شده و درنتیجه درخشندگی موها را کاهش میدهد و رشتههای نازک مو را آسیبپذیر میکند. این به این معنا نیست که به منظور جلوگیری از کدر شدن مو فقط از آب سرد هنگام استحمام استفاده کنید، بلکه فقط کافی است موهای خود را با آب نیمه گرم شسته و هنگام استفاده از شامپو، پوست سر را با دست ماساژ دهید.

این اشتباه را اصلاح کنید

برخلاف بسیاری از تصورات، شوره سر بهدنبال خشکی پوست سر و به وجود آمدن آن است. چرب کردن پوست سر، میزان تحریکپذیری آن و درنتیجه میزان شورهها را افزایش میدهد. استفاده از شامپوهای حاوی مواد دارویی و مراجعه به متخصصان پوست و مو میتواند باعث بهبود و درمان شورهها شوند.

محکم بستن موها، بافتن آن و کشیده شدن بیش از حد مو، باعث آسیب دیدن ریشه مو و درنهایت ریزش آن میشود. افزایش حجم موها (extension) فشار زیادی را به پوست سر وارد میکند. متخصصان پوست و مو، حداکثر زمان افزایش مو را بین یک تا نهایتا 3 ماه پیشنهاد میکنند. علاوه بر اینها به یاد داشته باشید موهای خیس بسیارشکننده هستند بنابراین تا جایی که میتوانید از بستن مو تا هنگامی که به طور کامل خشک نشده خودداری کنید.

سشوارها خیلی با هم فرق ندارند

جالب است بدانید برخلاف تصورات بسیار زیادی که در میان مردم باب شده، دستگاههای مختلف خشککننده مو، همگی تقریبا به یک میزان انرژی زمان صرف خشک شدن کامل موها میکنند بنابراین برای انتخاب دستگاههایی مانند سشوار، کیفیت محصول را مورد توجه قرار دهید. بیش از حد شانه زدن موها، ریشههای مو را سست کرده و باعث شکنندگی رشتههای مو میشود. ریزش غیرطبیعی مو (بیش از 50 تا 100 عدد در طول روز) در اثر شانه زدن بیش از حد به وجود میآید. برای کنترل ریزش مو از برس و شانههایی استفاده کنید که لبه دایره مانند دارند و از شانه زدن موهای خیس جدا خودداری کنید.

مناسب انتخاب کنید

گرانقیمت بودن یک محصول همیشه نشانه برتری آن با سایر محصولات نیست. موضوعی که در انتخاب شامپو و نرمکنندهها حائز اهمیت است انتخاب آنها متناسب با نوع موهایتان است. اگر موهای خشک دارید، از شامپوهای مناسب برای موهای خشک استفاده کنید و به این ترتیب به مو اجازه دهید استحکام و سلامتی خود را حفظ کند.

سن بالاتر، موهای کوتاهتر

افزایش سن علاوه بر تغییر رنگ مو، باعث سست شدن و کمپشت شدن آن هم میشود و این یعنی اینکه گاهی برای جلوگیری از آسیبدیدگی مو باید کوتاه کردن موها راانتخاب کنید. استفاده از مواد دارویی و شیمیایی نیز در سنین بالا برای موها بسیار مضر است، به جای همه این راهکارها شما میتوانید از رنگهای بسیار ملایم و درحد معمولی برای پوشاندن تغییررنگ موهایتان استفاده کنید البته فراموش نکنید استفاده دائمی از رنگ نیز خود باعث آسیبدیدگی بافت مو میشود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ