چه زمانی باید برای شست‌وشوی گوش اقدام کنیم؟

درشست‌وشوی‌گوش‌روش‌های متعددی وجود دارد مثل شست‌وشو با آب، استفاده از دستگاه ساکشن یا استفاده ‌از قاشقک‌های مخصوص برای خارج‌کردن جرم گوش...

تا زمانی که کم‌شنوایی پیدا نکردید توصیه نمی‌شود که برای شست‌وشوی‌گوش مراجعه کنید، مگر این‌که به انجام تست شنوایی نیاز داشته باشید و به این دلیل نیاز باشد که مجرای گوش کاملا تمیز شود؛ ولی کسی که به تست شنوایی نیاز ندارد ضرروتی هم ندارد که جرم‌گیری کند مگر حس کند دیگر شنوایی‌اش کم شده یعنی جرم آن‌قدر زیاد شده که مجرا را بسته در این صورت هم ابتدا  قطره‌هایی تجویز می‌کنیم که جرم گوش را نرم می‌کند و بعد اقدام به شست‌وشو می‌کنیم.

شیوه‌های مختلف شست وشوی مجرای گوش

درشست‌وشوی‌گوش‌روش‌های متعددی وجود دارد مثل شست‌وشو با آب، استفاده از دستگاه ساکشن یا استفاده ‌از قاشقک‌های مخصوص برای خارج‌کردن جرم گوش.

دربین این روش‌ها‌ این‌که کدام روش بر دیگری ارجح است‌خیلی مهم نیست موضوع مهم این است که شست‌وشو درست انجام بگیرد. اگر هر کدام از این روش‌ها درست انجام نشود ممکن است‌آسیب‌رساندن‌به پرده گوش را به دنبال داشته باشد.

آمادگی قبلی برای شست و شوی گوش

شست‌وشوی گوش نیازی به آمادگی قبلی ندارد تنها در بعضی موارد بسته به صلاح دید پزشک از چند روز قبل استفاده از قطره‌ مخصوص (معمولا گلیسرین فنیکل) توصیه می‌شود. استفاده از این قطره در چند روز‌پیاپی، ‌جرم گوش را‌ نرم می‌کند و آن وقت است که شخص می‌تواند برای تمیز کردن گوش خود دوباره به پزشک مراجعه کند.

برای شست‌وشوی گوش حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید

توصیه من این است که حتما، کسی که شست‌وشوی گوش شما را انجام می‌دهد پزشک متخصص باشد، ‌چون در غیر این صورت احتمال آسیب رسیدن به پرده گوش هم زیاد است.

یک روش شست‌وشو همان‌طورکه قبلا اشاره شد، استفاده از آب است. در این روش آب را به وسیله سرنگ‌های مخصوصی با فشار داخل گوش می‌کنند تا جرم در اثر این فشار خارج شود. جهت سرنگ آب‌ باید طوری باشد که مستقیم به پرده گوش برخورد نکند. اگر دانش این کار وجود نداشته باشد ممکن است در اثر جهت نادرست سرنگ، آب مستقیم به پرده بخورد و سوراخ شدن پرده گوش را به دنبال داشته باشد. در روش ساکشن و قاشقک هم اگر تبحر و تخصص در کار وجود نداشته باشد احتمال آسیب‌رسانی به گوش زیاد است.‌در این روش ممکن است با نوک قاشقک یا ساکشن به مجرا یا پرده گوش آسیب برسد.

این تفاوت‌ها کاملا طبیعی است

ممکن است در یک گوش شما مدام جرم جمع شود و نیاز به جرم‌گیری داشته باشد اما گوش دیگر نیازی به جرم‌گیری نداشته باشد. این تفاوت‌های بین دو گوش است و پدیده‌ای طبیعی است. گوش بعضی افراد هر 4-3 ماه پر از جرم می‌شود و نیاز به جرم‌گیری‌ دارد اما بعضی دیگر سال‌ها نیاز به جرم‌گیری پیدا نمی‌کنند. این تفاوت‌ها همه ناشی از آن است که به طور طبیعی‌ویژگی‌های یک‌گوش در تولید جرم با گوش دیگر و از یک فرد به فرد دیگر‌ متفاوت است. ‌جرم گوش خیلی از مواقع خود به خود تخلیه می‌شود؛ در بعضی از افراد این اتفاق می‌افتد و در بعضی دیگر این‌طور نیست.  در بعضی افراد هم شکل مجرای گوش به گونه‌ای است که ممکن است امکان تخلیه جرم را فراهم نکند در نتیجه گوش این افراد اغلب‌احتیاج به تمیز کردن دارد.

مشاغل معمولا تاثیری در جرم گوش ندارند‌، مگر شغل‌هایی که در تماس با گردوغبار زیاد باشند. البته درحقیقت گردو غبار باعث زیاد شدن جرم نمی‌شود. اما مشکل از آنجا ناشی می‌شود که مخلوط شدن این گردو غبار با جرم گوش باعث می‌شود که جرم گوش سفتی خاصی پیدا کند و درنتیجه تمیز کردنش مشکل‌تر ‌شود. دربعضی افراد پوست مجرای گوش پوسته ریزی بیش از حد دارد و اغلب آنها افرادی هستند که موهایشان هم زیاد شوره می‌زند. ‌این افراد چون گوش‌شان شانس عفونت دارد مکررا نیاز به شست‌وشو و ‌تمیز کردن و مراقبت‌های خاص دارند. از طرف دیگر افرادی هم هستند که در تماس با مواد خاصی دچار این حالت می‌شوند که در واقع این حالت(پوسته‌ریزی در گوش) نشان از بروز یک جور حساسیت دارد. بنابراین این افراد باید تا جای ممکن از قرار گرفتن‌در معرض این مواد‌ اجتناب کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ